ITPB4/423-111b/13/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB4/423-111b/13/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2013 r. (data wpływu 16 lipca 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania przychodu wspólników z tytułu niepodzielonych zysków w przypadku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo-akcyjną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania przychodu wspólników z tytułu niepodzielonych zysków w przypadku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo-akcyjną.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej Spółka) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, spółką kapitałową mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W kapitale spółki jednym z udziałowców jest spółka akcyjna (dalej Udziałowiec A lub Wnioskodawca) posiadająca 99,998% udziałów przez okres dłuższy niż dwa lata oraz drugim z udziałowców jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej Udziałowiec B) posiadająca 0,002% udziałów przez okres krótszy niż dwa lata. Obaj udziałowcy są spółkami podlegającymi w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W przyszłości planowane jest przekształcenie Spółki w spółkę komandytowo-akcyjną (dalej Spółka komandytowo-akcyjna), która zgodnie z art. 553 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) oraz z art. 93a § 2 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) wejdzie we wszystkie prawa i obowiązki Spółki. Nie można wykluczyć, że na moment przekształcenia Spółka będzie posiadać:

* środki finansowe pochodzące z zysku wypracowanego w latach poprzednich, które zostały na mocy uchwał Zgromadzenia Wspólników Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych) przeniesione na kapitał zapasowy,

* niepodzielony zysk wypracowany w roku przekształcenia.

W następstwie przekształcenia środki zgromadzone na kapitale zapasowym staną się częścią kapitałów własnych Spółki komandytowo-akcyjnej.

W związku z powyższym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytania (oznaczone we wniosku nr 2 i 3).

1. Czy w przypadku przekształcenia Spółki w Spółkę komandytowo-akcyjną środki finansowe pochodzące z zysku wypracowanego w latach poprzednich, w części przypadającej na udziały Wnioskodawcy, które na mocy uchwał Zgromadzenia Wspólników Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, zostały przeniesione na kapitał zapasowy będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

2. Czy w przypadku przekształcenia Spółki w Spółkę komandytowo-akcyjną niepodzielony zysk wypracowany w roku przekształcenia, w części przypadającej na udziały Wnioskodawcy, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przekształcenia Spółki w Spółkę komandytowo-akcyjną środki finansowe pochodzące z zysku wypracowanego w latach poprzednich, w części przypadającej na udziały Wnioskodawcy, które na mocy uchwał Zgromadzenia Wspólników Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, zostały przeniesione na kapitał zapasowy, będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 22 ust. 4 oraz 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe; przychód określa się na dzień przekształcenia.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia "niepodzielone zyski". Przyjmuje się, że dotyczy ono zarówno zysków bieżących, jak i zysków z lat ubiegłych, które nie zostały podzielone przez wspólników przekształcanej spółki kapitałowej.

Zasady ustalania wysokości podatku od dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych określa przepis art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zyski te opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem w wysokości 19% uzyskanego (dochodu) przychodu. Jednak w art. 22 ust. 4 oraz 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku tych dochodów (przychodów) przy łącznym spełnieniu następujących warunków:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3.

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4.

spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania oraz

5.

spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Zdaniem Wnioskodawcy, zważywszy na fakt, że w momencie przekształcenia Spółki w Spółkę komandytowo-akcyjną dojdzie do powstania dochodu (przychodu) z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej, uznać należy, że z analizy przepisów art. 10 ust. 1 oraz art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż przychód w postaci zysków Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przypadających na Udziałowca A (Wnioskodawcę) będzie podlegać zwolnieniu z podatku jako jedna z kategorii przychodów z udziału w zyskach osób prawnych - pod warunkiem spełnienia przesłanek zastosowania tego zwolnienia.

Przenosząc powyższe na przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy zauważyć, że zarówno Spółka, która będzie podlegać przekształceniu w spółkę osobową, jak i jej udziałowiec A (Wnioskodawca) posiadają siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Ponadto Wnioskodawca w okresie ostatnich 2 lat posiadał co najmniej 10% udziałów w Spółce, tak więc warunek bezpośredniego posiadania co najmniej 10% udziałów w spółce wypłacającej przychody jest spełniony.

Jednocześnie Wnioskodawca podlega opodatkowaniu od całości uzyskiwanych dochodów w Rzeczypospolitej Polskiej i nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania od całości swoich dochodów bez względu na źródło ich osiągania, co zostanie potwierdzone na moment przekształcenia w formie oświadczenia, o którym mowa w art. 26 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka innego typu. Przekształcenie spółki kapitałowej w osobową spółkę, nie jest więc tożsame z jej likwidacją, lecz jest jej kontynuacją w innej formie prawnej. Zgodnie z zasadą tożsamości podmiotów biorących udział w przekształceniu, majątek spółki przekształcanej z dniem przekształcenia staje się majątkiem spółki przekształconej. Tym samym u wspólników Spółki, którzy z dniem przekształcenia staną się wspólnikami Spółki komandytowo-akcyjnej, na dzień przekształcenia powstanie przychód z tytułu wartości wkładów, wynikający z niepodzielonych zysków w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, jako przychód z udziału w zyskach osób prawnych.

Reasumując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do niepodzielonych zysków, wykazywanych na dzień przekształcenia Spółki w Spółkę komandytowo - akcyjną, będzie:

* zgodne z ogólnym celem art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. zapewnieniem neutralności podatkowej w odniesieniu do przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych dystrybuowanych między kwalifikowanymi podmiotami, a jednocześnie

* nie będzie stało w sprzeczności do celu wynikającego z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. nie będzie prowadziło do uniknięcia przez Wnioskodawcę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do wspomnianego przychodu, ponieważ w przypadku innej formy wypłaty dochodu z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej, np. w formie dywidendy, również znalazłoby zastosowanie zwolnienie z opodatkowania wskazane w art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wskazuje Wnioskodawca zaprezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe (m.in. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 grudnia 2012 r., sygn. IPPB3/423-700/12-2/k.k., interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2012 r., sygn. IPPB3/423-648/12-3/DP, interpretacja indywidualna z dnia 14 września 2011 r., sygn. IPPB3/423-620/11-2/JG.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przekształcenia Spółki w Spółkę komandytowo-akcyjną niepodzielony zysk wypracowany w roku przekształcenia, w części przypadającej na udziały Wnioskodawcy, będzie również na podstawie wyżej przedstawionej argumentacji korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w przepisie art. 22 ust. 4 i 4a CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl