ITPB3/4510-80/15-3/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/4510-80/15-3/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione

we wniosku z dnia 18 lutego 2015 r. (data wpływu 24 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie kosztów uzyskania przychodów związanych z otrzymanym dofinansowaniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie kosztów uzyskania przychodów związanych z otrzymanym dofinansowaniem.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka X sp. z o.o. (zwana dalej: Wnioskodawcą bądź Spółką) jest właścicielem nieruchomości gruntowej znajdującej się w miejscowości Y w gminie Z (gospodarstwo rolne). Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest przede wszystkim chów i hodowla ryb, a konkretnie hodowla Łososia atlantyckiego. Spółka prowadzi także uprawę zbóż i ich sprzedaż, a w związku z tym uzyskuje tzw. dotacje bezpośrednie.

Zgodnie z PKD Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie:

* 03.1. RYBOŁÓWSTWO

* 03.2. CHÓW I HODOWLA RYB ORAZ POZOSTAŁYCH ORGANIZMÓW WODNYCH

* 10.20.Z. PRZETWARZANIE I KONSERWOWANIE RYB, SKORUPIAKÓW I MIĘCZAKÓW

* 46.38.Z. SPRZEDAŻ HURTOWA POZOSTAŁEJ ŻYWNOŚCI, WŁĄCZAJĄC RYBY, SKORUPIAKI I MIĘCZAKI

* 47.23.Z. SPRZEDAŻ DETALICZNA RYB, SKORUPIAKÓW I MIĘCZAKÓW PROWADZONA W WYSPECJALIZOWANYCH SKLEPACH.

Wnioskodawca realizuje obecnie projekt badawczy, którego celem jest wykorzystywanie technologicznych zasolonych wód geotermalnych do chowu i hodowli ryb. W ramach projektu tworzony jest zakład pilotażowy wykorzystujący do chowu i hodowli ryb morskich (łososia) zbiorniki i baseny pracujące w systemie RAS (System Recyrkulacyjny Wody w Akwakulturze). Wnioskodawca jest w związku z tym obecnie w trakcie budowy hali produkcyjnej (hodowlanej) wyposażonej w baseny (żywiczne i betonowe) i technologie przeznaczone do hodowli ryb. W basenach tych proces hodowlany rozpoczyna się od inkubacji ikry, poprzez wychów narybku, aż do tzw. ryby towarowej (ryby na sprzedaż). W uproszczeniu baseny odpowiadają w polskiej rzeczywistości tradycyjnym stawom hodowlanym dla ryb i będą pełnić taką właśnie funkcję.

Projekt badawczy realizowany przez Spółkę został dofinansowany przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Programu: "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Projekty Pilotażowe. Środek 3.5. Środki finansowe na zrealizowanie tego programu pochodzą z środków krajowych, a także środków unijnych, a konkretnie Europejskiego Funduszu Rybackiego. Umowa o dofinansowanie została podpisana 15 października 2013 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Środki finansowe pozyskane z dotacji uruchomione zostały w jednej transzy, w formie zaliczki, wypłaconej w 2014 r. Część dofinansowania przeznaczona jest na budowę obiektów (zakładu) służących chowu i hodowli ryb np. budowę hali produkcyjnej wraz z zaawansowanym technologicznie systemem RAS, instalacji elektrycznych i sanitarnych, zakup i budowę basenów, a część na sfinansowanie prac badawczych w ramach pilotażu, w tym na uruchomienie cyklu hodowlanego (np. zakup materiału obsadowego, zakup paszy, opiekę weterynaryjną, badania wody itp.). Obiekty budowane przez Spółkę, zgodnie z dokumentacją projektową, na które zostało udzielone dofinansowanie to głównie środki trwałe takie m.in. jak:

1.

budynek hali, w której będą się mieściły baseny i zbiorniki (w tym biofiltry) technologii RAS;

2.

instalacje HVAC, co. i cw.u;

3.

instalacje elektryczne i sanitarne, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne;

4.

system monitoringu CCTVIP;

5.

zagospodarowanie terenu zakładu;

6.

chłodnie;

7.

zbiornik tlenowy;

8.

przyłącza wodociągowe;

9.

stacja uzdatniania wody;

10.

zakup i montaż basenów żywicznych i żelbetonowych;

11.

instalacja hodowli ryb z zamkniętym obiegiem wody (RAS).

Wypłata środków finansowych z dotacji nastąpiła w 2014 r. W tym też roku Spółka osiągnęła przychody z działalności rolniczej (sprzedaż zbóż) oraz działalności gospodarczej (powyższe jest związane z prowadzonym obecnie procesem inwestycyjnym i wykonywanymi w związku z tym usługami). Jednak w przyszłości wymienione powyżej środki trwałe będą służyły wyłącznie na potrzeby chowu i hodowli ryb. Posadowione przez Spółkę budynki, wykonane instalacje i zbiorniki nie będą służyły innej działalności niż działalność związana z hodowlą ryb.

Hodowane przez Wnioskodawcę łososie będą sprzedawane w postaci tzw. ryby towarowej, tj. ryby całej poubojowej, ryby całej skrwawionej, patroszonej tuszy ryby z głową. Przygotowanie do sprzedaży nie będzie obejmować ryby w dzwonkach ani ryby filetowanej. Wnioskodawca zamierza także osobno zbywać wnętrzności ryb uzyskane w procesie patroszenia, o ile uda się mu pozyskać nabywcę na tego rodzaju odpady. Może także nastąpić sprzedaż ryby żywej. Okres wzrostu łososia przekracza okres dwóch miesięcy, gdyż cały cykl hodowlany trwa ponad 20 miesięcy (uwzględniając okres inkubacji ikry). Wszystkie sprzedawane ryby będą pochodziły z hodowli własnej, przy czym materiał hodowlany w postaci ikry zaoczkowanej nabywany jest od wyspecjalizowanych dostawców zagranicznych.

Jednocześnie Spółka podaje, że wystąpiła z odrębnym wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej dotyczącym oceny, czy przedstawiona w stanie faktycznym działalność polegająca na chowie i hodowli Łososia atlantyckiego stanowi działalność rolniczą, o jakiej mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wedle Spółki jest to działalność rolnicza.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy środki pieniężne pochodzące z przedstawionego w stanie faktycznym dofinansowania działalności Wnioskodawcy polegającej na hodowli ryb w basenach jako przychód z działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

2. Czy wydatki sfinansowane otrzymanym dofinansowaniem powinny zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów Spółki jako koszty związane z działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

3. Czy w przypadku konieczności zwrotu otrzymanego dofinansowania Spółka będzie miała obowiązek skorygować rozliczenie roczne dokonane dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, tj. czy wydatki poniesione m.in. na budowę hali produkcyjnej, basenów, hodowlę ryb stanowić będą koszty uzyskania przychodów?

4. Czy otrzymane w 2014 r. środki pomocowe (dofinansowanie) winny zostać w roku otrzymania uwzględnione jako przychód, który ma wpływ na określenie dochodów wolnych od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie pytania drugiego i trzeciego. Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e. Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ww. ustawy, który stanowi, iż działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

* miesiąc - w przypadku roślin,

* 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

* 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

* 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

* licząc od dnia nabycia.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...). Stosownie natomiast do art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Otrzymane dofinansowanie Spółka wydatkuje na cele związane z inwestycją oraz bieżącą działalnością polegającą na chowie i hodowli ryb. Spółka otrzymane płatności w dacie ich otrzymania zaliczy do przychodów niepodlegających podatkowi dochodowemu od osób prawnych, ponieważ na gruncie podatkowym wartość otrzymanego z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dofinansowania stanowi przychody z działalności rolniczej.

Jednocześnie zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Zasadę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio (art. 15 ust. 2a ww. ustawy).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (...). Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (ust. 2 ww. artykułu).

Natomiast w myśl art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ww. ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

* przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku;

* kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.

Odnosząc powyższe regulacje do przedstawionego stanu faktycznego, w celu ustalenia dochodu stanowiącego przedmiot opodatkowania Spółka zobowiązana będzie wyłączyć środki pomocowe otrzymane z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z wartości przychodów oraz jednocześnie pomniejszyć koszty uzyskania przychodów o koszty sfinansowane otrzymanym dofinansowaniem jako poniesione ze źródła, z którego dochód nie podlega opodatkowaniu (tj. z działalności rolniczej). Tym samym wydatki sfinansowane otrzymanym dofinansowaniem nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Uwzględniając przedstawione powyżej regulacje prawne oraz ocenę prawną stanu faktycznego, Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku, gdyby w przyszłości zmuszona była zwrócić otrzymane dofinansowanie (czy to w całości czy w części) zdarzenie takie pozostanie obojętne podatkowo na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe znajduje uzasadnienie w treści art. 2 ustawy. Fakt, iż Spółka nie zaliczyła otrzymanego dofinansowania do przychodów podatkowych, a jednocześnie nie ujęła w rozliczeniu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych (w kosztach podatkowych) wydatków tym dofinansowaniem pokrytych, powoduje, że ewentualny zwrot otrzymanego wsparcia nie wpływa na rozliczenie podatku dochodowego od osób prawnych i nie powoduje obowiązku korygowania rozliczenia rocznego Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Stosownie do treści art. 2 ust. 2 ustawy, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

W myśl definicji zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, działalnością rolniczą dla potrzeb tej ustawy, jest wszelka produkcja roślinna i zwierzęca (z zastrzeżeniem ust. 3) w stanie nieprzetworzonym, określonym tu jako naturalny, wykorzystująca materiał roślinny lub zwierzęcy pochodzący z własnych upraw, hodowli, chowu oraz wykorzystująca materiał roślinny i zwierzęcy nabyty od innych producentów. W przypadku nabycia przez podatnika roślin lub zwierząt od innych producentów, okresy ich przetrzymywania, w których następuje ich biologiczny wzrost (tzn. czas liczony od dnia nabycia do dnia zbycia) - nie mogą być krótsze niż określone w ww. art. 2 ust. 2 ustawy, by można uznać tą działalność za działalność rolniczą.

Ponieważ ustawodawca zdefiniował pojęcie działalności rolniczej, to tylko w granicach wyznaczonych zakresem owej definicji można mówić o przychodzie z tego tytułu.

Zakresu wyłączenia przedmiotowego określonego w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stosuje się natomiast do przychodów wynikających z działalności związanej z działalnością rolniczą lub produkcją rolniczą. Do przychodów z działalności rolniczej zalicza się przychody pochodzące (a nie "związane") z działalności wymienionej w art. 2 ust. 2 ww. ustawy. Wyłączenie nie ma więc zastosowania do przychodów pochodzących, np. z działalności przetwórczej płodów rolnych czy świadczenia usług związanych z działalnością rolniczą. Przychody z takich rodzajów działalności, jako przychody pochodzące z innej niż rolnicza działalności, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości gruntowej. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest przede wszystkim chów i hodowla ryb, a konkretnie hodowla Łososia atlantyckiego. Spółka prowadzi także uprawę zbóż i ich sprzedaż, a w związku z tym uzyskuje tzw. dotacje bezpośrednie. Wnioskodawca realizuje obecnie projekt badawczy, którego celem jest wykorzystywanie technologicznych zasolonych wód geotermalnych do chowu i hodowli ryb. W ramach projektu tworzony jest zakład pilotażowy wykorzystujący do chowu i hodowli ryb morskich (łososia) zbiorniki i baseny pracujące w systemie RAS (System Recyrkulacyjny Wody w Akwakulturze). Wnioskodawca jest w związku z tym obecnie w trakcie budowy hali produkcyjnej (hodowlanej) wyposażonej w baseny (żywiczne i betonowe) i technologie przeznaczone do hodowli ryb. W uproszczeniu baseny odpowiadają w polskiej rzeczywistości tradycyjnym stawom hodowlanym dla ryb i będą pełnić taką właśnie funkcję. Projekt badawczy realizowany przez Spółkę został dofinansowany przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Programu: "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Część dofinansowania przeznaczona jest na budowę obiektów (zakładu) służących chowu i hodowli ryb np. budowę hali produkcyjnej wraz z zaawansowanym technologicznie systemem RAS, instalacji elektrycznych i sanitarnych, zakup i budowę basenów, a część na sfinansowanie prac badawczych w ramach pilotażu, w tym na uruchomienie cyklu hodowlanego (np. zakup materiału obsadowego, zakup paszy, opiekę weterynaryjną, badania wody itp.). Jak wskazano w treści wniosku, posadowione przez Spółkę budynki, wykonane instalacje i zbiorniki nie będą służyły innej działalności niż działalność związana z hodowlą ryb.

Jak wskazano w treści interpretacji indywidualnej, znak ITPB3/4510-80/15-3/PS, art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych definiuje działalność rolniczą. W związku z tym przyjmując tę działalność za źródło przychodów, uzasadnione jest uznanie wszystkich przychodów z tego źródła, a więc również uzyskane przychody ze środków pomocowych wspierających bezpośrednio działalność rolniczą za przychody z działalności rolniczej. Dlatego też środki pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcę z ARIMR, którego przedmiotem działalności jest chów i hodowla ryb (działalność rolnicza), z przeznaczeniem na tą działalność, nie będą podlegały rozliczeniu jako przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu, gdyż zgodnie z art. 2 ust. 1 przychód taki jest wyłączony spod opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Należy tym samym stwierdzić, że przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdzie zastosowania w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym odnośnie wydatków sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem. Przepis ten dotyczy bowiem wydatków sfinansowanych z dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 17 tej ustawy, a więc takich, których źródłem jest przychód podatkowy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie natomiast do treści art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Artykuł 7 ust. 3 pkt 1 i pkt 3 tej ustawy stanowi, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

* przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,

* kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2 (...).

W związku z tym, że wydatki sfinansowane będą otrzymanym przez Spółkę dofinansowaniem, a dochód z tego źródła nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów i powinny zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów Spółki.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że w celu ustalenia dochodu stanowiącego przedmiot opodatkowania Spółka zobowiązana będzie wyłączyć środki pomocowe otrzymane z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z wartości przychodów oraz jednocześnie pomniejszyć koszty uzyskania przychodów o koszty sfinansowane otrzymanym dofinansowaniem jako poniesione ze źródła, z którego dochód nie podlega opodatkowaniu (tj. z działalności rolniczej) - jest prawidłowe.

W konsekwencji, jak słusznie wskazuje Wnioskodawca, w przypadku konieczności zwrotu otrzymanego dofinansowania zdarzenie takie pozostanie obojętne podatkowo na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych. Skoro bowiem Spółka nie zaliczyła otrzymanego dofinansowania do przychodów podatkowych, a jednocześnie nie ujęła w kosztach podatkowych wydatków tym dofinansowaniem pokrytych, to ewentualny zwrot otrzymanego wsparcia nie wpłynie na rozliczenie podatku dochodowego od osób prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl