ITPB3/4510-171/15-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/4510-171/15-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2015 r. (data wpływu 21 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą należności na rzecz luksemburskiej specjalnej spółki komandytowej w części, która przypada na FIZ - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą należności na rzecz luksemburskiej specjalnej spółki komandytowej w części, która przypada na FIZ.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Spółka została poinformowana o możliwości zmiany jej struktury właścicielskiej w taki sposób, że jej wspólnikiem stanie się luksemburska spółka typu Societe Societe en Commandite Speciale - specjalna spółka komandytowa.

Wspólnikiem SCSP będzie fundusz inwestycyjny zamknięty z siedzibą w Polsce, posiadający określony udział w zyskach SCSP.

SCSP nie posiada osobowości prawnej. SCSP nie jest również rezydentem podatkowym Luksemburga - z punktu widzenia podatków dochodowych, SCSP jest podmiotem tzw. transparentnym podatkowo. Podatnikami podatków dochodowych z tytułu dochodów osiąganych przez SCSP będą - analogicznie jak w przypadku polskich spółek osobowych - wspólnicy SCSP. SCSP nie jest więc podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 omawianej ustawy podatkowej. Nie jest też "spółką" w rozumieniu art. 4a pkt 21 tej ustawy, a jest spółką niebędącą osobą prawną, o której mowa w art. 4a pkt 14 omawianej ustawy.

Spółka zostanie przekształcona w spółkę niebędącą osobą prawną, w rozumieniu art. 4a pkt 14 tej ustawy.

Spółka może wypłacać do SCSP różnego rodzaju należności, w tym m.in. dywidendy, odsetki, należności licencyjne oraz inne należności, a po przekształceniu w spółkę niebędącą osobą prawną także zysk podlegający podziałowi między wspólników.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy - w przypadku wypłaty dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych, jak też jakiegokolwiek innego dochodu (przychodu) przez Spółkę na rzecz SCSP, której wspólnikiem jest FIZ - Spółka nie będzie miała obowiązku pobrania podatku, jako płatnik, od tej części wypłacanej należności, która przypada na FIZ, stosownie do jego udziału w zyskach SCSP.

2. Czy - analogicznie - wypłata na rzecz SCSP jakichkolwiek należności, w tym także podziału zysku przez Spółkę po przekształceniu jej w spółkę niebędącą osobą prawną, również nie będzie wiązała się z obowiązkiem pobrania przez Spółkę podatku jako płatnik od tej części wypłacanej należności, która przypada na FIZ, stosownie do jego udziału w zyskach SCSP.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Spółki w części dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku numerem 1. W zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 zostanie Spółce wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do poboru podatku jako płatnik od wypłat stawianych do dyspozycji SCSP, w części przypadającej na FIZ, stosownie do udziału FIZ w zyskach SCSP, niezależnie od podstawy prawnej uzyskania takich dochodów przez SCSP. Dochody te będą zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Brak obowiązku poboru podatku przez Wnioskodawcę wystąpi zarówno, gdy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, jak też w przypadku przekształcenia Wnioskodawcy w spółkę niebędącą osobą prawną w rozumieniu art. 4a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 1 Konwencji z dnia 14 czerwca 1995 r. między Rzeczpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (dalej: Umowa), dotyczy ona osób, które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu Umawiających się Państwach. Spółka osobowa na gruncie Umowy traktowana jest jako "osoba" - zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. e Umowy określenie "osoba" obejmuje osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób. Określenie "spółka" oznacza zaś osobę prawną lub każdą jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną (art. 3 ust. 1 lit. f Umowy). Zgodnie z art. 4 ust. 1 Umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce

zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie z tytułu dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku znajdującego się w tym Państwie.

Rezydentem, w myśl Umowy, będzie zatem podmiot, który zgodnie z prawem danego państwa podlega opodatkowaniu w kraju rezydencji od całości swoich dochodów. Ten warunek z kolei będzie spełniony tylko wtedy, gdy spółka osobowa będzie podatnikiem podatku dochodowego w myśl przepisów wewnętrznych danego kraju. W przeciwnym przypadku spółka osobowa nie jest podatnikiem, czyli nie jest też rezydentem. Wtedy rezydencja dotyczy wspólników - i to do nich, a nie do spółki, stosuje się postanowienia umów międzynarodowych.

SCSP na gruncie przepisów prawa luksemburskiego jest spółką osobową, która nie posiada osobowości prawnej i która dla celów podatkowych traktowana jest jak podmiot transparentny podatkowo.

Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od dochodów generowanych przez działalność prowadzoną przez SCSP podlegają wspólnicy SCSP (o ile są podatnikami podatku dochodowego). W przedmiotowej sprawie jednym ze wspólników SCSP będzie polski rezydent podatkowy, podmiotowo zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych, tj. FIZ.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku. W ocenie Spółki przepis ten będzie miał zastosowanie do FIZ, który powinien na podstawie art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych rozpoznawać przychody (i odpowiadające im koszty uzyskania) uzyskiwane w przyszłości z udziału w SCSP. Ewentualny dochód z SCSP osiągany przez FIZ będzie z kolei zwolniony od podatku dochodowego w Polsce z racji podmiotowego zwolnienia Funduszu od podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (podobnie np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 13 listopada 2014 r., sygn. ILPB4/423-390/14-2/ŁM).

W konsekwencji, ponieważ należności stawiane do dyspozycji SCSP przez Spółkę będą w części alokowanej do FIZ zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce, Wnioskodawca nie będzie występować w stosunku do tych należności jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych, także w przypadku, gdy Wnioskodawca zostanie przekształcony w spółkę niebędącą osobą prawną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie w odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że jest to rozstrzygnięcie, które zostało wydane w indywidualnej sprawie, osadzonej w konkretnym stanie faktycznym i nie jest wiążące dla tutejszego organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl