ITPB3/423-96/09/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-96/09/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie udziału gminy w podatku dochodowym od osób prawnych - określenia sposobu wypełniania informacji podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpłatach z podatku dochodowego od osób prawnych (druk CIT-ST) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009 r. wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie udziału gminy w podatku dochodowym od osób prawnych - określenia sposobu, wypełniania informacji podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpłatach z podatku dochodowego od osób prawnych (druk CIT-ST).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zakład prowadzi działalność koncesjonowaną w zakresie wytwarzania, przesyłania i dystrybucji ciepła. Siedzibą Spółki jest miasto (gmina miejska). Spółka posiada tylko jeden zakład (nie posiada oddziałów) w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego i Kodeksu spółek handlowych, lecz obiekty (źródła wytwarzania i sieci). Jednym z źródeł wytwarzania ciepła jest kotłownia zlokalizowana na terenie gminy wiejskiej.

Z dniem 9 lutego 2009 r. nastąpiła zmiana miejsca pracy kilku pracowników potwierdzona zmianą umowy o pracę. Dotychczasowy zapis w umowach o pracę dotyczący miejsca pracy był następujący: komórka organizacyjna SW (stacja wymienników) zlokalizowana na terenie gminy miejskiej. W zmienionych umowach zostało wpisane następujące nowe miejsce pracy - Kotłownia (na terenie gminy wiejskiej) oraz teren miasta (lokalizacja na terenie gminy miejskiej).

Miejsce to obejmuje zatem obszar dwóch jednostek samorządu terytorialnego - gminy miejskiej i gminy wiejskiej.

Zakres i miejsce wykonywania pracy pracowników mimo wprowadzenia nowego zapisu w umowach o pracę nie uległy zmianie. Na terenie kotłowni pracownicy bowiem jedynie przygotowują się do pracy (w miejscu tym znajdują się szafki ubraniowe i składowane są narzędzia), natomiast czynności związane z obsługa, naprawą i konserwacją urządzeń, instalacji i sieci pracownicy nadal wykonują na terenie miasta.

Spółka podniosła, że zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539 z późn. zm.) podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych są zobowiązani do sporządzania i przekazywania informacji składanych do urzędów skarbowych, zawierających wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach ze wskazaniem jednostek samorządu na których obszarze są położone. Informacje o zakładach oraz ustaleniach należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych, podatnicy zobowiązani są składać na drukach CIT-ST/A, CIT-ST stanowiących załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2007 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 230, poz. 1693).

W ocenie Jednostki, ww. przepisy oraz załączone do nich druki nie precyzują w jaki sposób ustalić zakład (oddział) pracowników wykonujących prace na obszarze kilku jednostek samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Do której jednostki samorządu terytorialnego należy przypisać pracowników przy składaniu informacji na drukach CIT-ST i CIT ST/A, jeżeli pracownicy przychodzą do pracy do źródła ciepła zlokalizowanego w gminie wiejskiej, jedynie w celu przygotowania się do pracy, natomiast wykonują pracę na terenie miasta, tj. w gminie miejskiej.

Odnosząc się do przedstawionego pytania Wnioskodawca podniósł, że jego zdaniem pracownicy zatrudnieni na terenie dwóch jednostek samorządu terytorialnego (gminy miejskiej i gminy wiejskiej) przy składaniu informacji na drukach CIT-ST i CIT ST/A powinni zostać wykazani jako osoby zatrudnione na terenie gminy miejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych oraz załączać do zeznania o wysokości dochodu (straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 589 z późn. zm.), jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze znajduje się ten zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na podstawie umowy o pracę.

Przepis art. 10 ust. 3 wyżej cytowanej ustawy definiuje pojęcie zakładu: jest to określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika. Również ta ustawa (przepis art. 10 ust. 4) nakłada na podatników podatku dochodowego od osób prawnych obowiązek sporządzania i przekazywania informacji składanych do urzędów skarbowych, zawierających wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze są położone.

Wzór i terminy składania ww. informacji określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2007 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 230, poz. 1693).

Jak wynika z powyższych uregulowań w tym zakresie, przyjęta konstrukcja prawna zakłada, że wyodrębnionym organizacyjnie zakładem jest określone w umowie o pracę z konkretnym pracownikiem miejsce świadczenia pracy. Nie ma więc znaczenia czy w danym miejscu świadczenia pracy jest biuro oddziału (zakładu). Określenie zatem przez pracodawcę miejsca świadczenia pracy przez konkretnego pracownika, przesądza o tym, która gmina, powiat i województwo uzyska odpowiedni, procentowo określony udział w podatku dochodowym od osób prawnych, zapłaconym przez tego pracodawcę (podatnika).

W przypadku, kiedy pracownicy, w umowach o pracę, miejsce świadczenia pracy mają określone w ramach dwóch gmin (kilku jednostek samorządu terytorialnego), a praca jest wykonywana w więcej niż jednym miejscu pracy, rozstrzygającym w takiej sytuacji jest, w którym miejscu pracownik najczęściej wykonuje pracę (w jej zasadniczym, podstawowym zakresie wynikającym z nałożonych przez pracodawcę obowiązków).

Wyłącznie w przypadku, kiedy wskazanie takiego miejsca nie jest możliwe, pracownicy winni być zaliczeni do gminy na terenie której mieści się siedziba Spółki.

Reasumując, w przedmiotowym stanie faktycznym pracownicy, o których mowa we wniosku, przy składaniu informacji na drukach CIT-ST powinni zostać wykazani jako osoby zatrudnione na terenie gminy miejskiej.

Dodatkowo, w odniesieniu do poruszonej przez Spółkę kwestii sporządzania przez Jednostkę Informacji o zakładach (oddziałach) (druk CIT-ST/A) tut. organ wskazuje, że w przypadku, gdy określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy nie jest wyodrębnionym organizacyjnie zakładem, nie powstaje po stronie Spółki obowiązek składania informacji o zakładach (oddziałach) (druk CIT-ST/A). Informacja ta dotyczy bowiem wyodrębnionych organizacyjnie zakładów. Wskazuje na to m.in. formularz informacji CIT-ST/A w którym należy podać:

* datę rozpoczęcia działalności, a nie zatrudnienia pracownika,

* adres zakładu, zawierający m.in. nazwę ulicy, nr domu, nr lokalu, kod pocztowy, co w wypadku określenia miejsca pracy jako miejscowości nie jest możliwe,

* nazwę pełną i skróconą oddziału.

Określenie miejsca pracy jako określony obszar, tj. miejscowość, nie jest organizacyjnie wyodrębnionym zakładem ani jego zorganizowaną częścią, to znaczy nie jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Również działalność prowadzona na tym obszarze nie spełnia wymogów definicji oddziału wynikającej z art. 5 ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) z której wynika, że oddział to wyodrębniona organizacyjnie i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/7, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl