ITPB3/423-89/07/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-89/07/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wójta Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2007 r. (data wpływu 10 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku od towarów i usług w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku od towarów i usług w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina ubiega się w Urzędzie Marszałkowskim o środki na dofinansowanie zadania pod nazwą "Place zabaw" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego".

W ramach powyższego przedsięwzięcia na terenie Gminy powstaną cztery place zabaw, których utrzymanie należeć będzie do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Place zabaw zostaną udostępnione nieodpłatnie mieszkańcom, a tym samym czynność taka, jako związana z wykonywaniem zadań publicznych, zwolniona będzie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi również na fakt, że Gmina będąc jednostką samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma możliwości w tym zakresie zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy naliczony podatek od towarów i usług nie podlegający odliczeniu od podatku należnego nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodów.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Gminy w zakresie pytania pierwszego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie pytania drugiego - w związku z faktem, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego i jej działania podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma możliwości zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Kluczową kwestią w przedmiotowej sprawie jest zatem ustalenie, czy przedmiotowe dofinansowanie, o które ubiega się Wnioskodawca, stanowi dochód jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu przepisów ustawy o ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1966 z późn. zm.) zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy źródłami dochodów własnych gminy są m.in. inne dochody należne gminie na podstawie odrębnych przepisów.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika natomiast, iż dochody otrzymane przez Jednostkę zostały uzyskane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego".

Tym samym wskazać należy, na mające zastosowanie w przedmiotowej sprawie, postanowienia ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.).

Akt ten określa cele rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, w tym wspierane cele rozwoju regionalnego oraz sposoby ich osiągania. Jak wynika z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, w celu realizacji Planu utworzono: 1) sektorowe programy operacyjne, 2) regionalne programy operacyjne, 3) inne programy operacyjne, 4) strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Zgodnie z ust. 2 omawianego artykułu programy te są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.

Z kolei przepis art. 2 pkt 1 cyt. ustawy wskazuje, że użyte w ustawie określenie "beneficjent" oznacza osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, korzystającą z publicznych środków wspólnotowych i publicznych środków krajowych na podstawie umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7.

Odnosząc powyższe do sytuacji przedstawionej we wniosku wskazać należy, że przedmiotowe środki finansowe pozyskane przez Gminę stanowią źródło przychodów, o którym mowa w przywoływanym przepisie art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a tym samym spełniona jest dyspozycja cytowanego art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy podatkowej, co oznacza, iż Gmina jest podmiotowo zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z tym nie ma możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów - nie odliczonego w systemie podatku od towarów i usług - podatku naliczonego, a tym samym zmniejszenia zobowiązań z tytułu podatku dochodowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl