ITPB3/423-816/09/AM - Kwalifikacja prawnopodatkowa środków pieniężnych otrzymanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na dofinansowanie funduszu pożyczkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-816/09/AM Kwalifikacja prawnopodatkowa środków pieniężnych otrzymanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na dofinansowanie funduszu pożyczkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2009 r. (data wpływu 17 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji prawnopodatkowej środków pieniężnych otrzymanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na dofinansowanie funduszu pożyczkowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2009 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji prawnopodatkowej środków pieniężnych otrzymanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na dofinansowanie funduszu pożyczkowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest spółką prawa handlowego, w której udziałowcami (98%) są samorządy województwa. Wnioskodawca w dniu 11 grudnia 2009 r. podpisał umowę o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej 1 Rozwój i Innowacje w MŚP, Działalnie 1.4 Systemowe wspieranie przedsiębiorczości. W ramach powyższej umowy Spółka otrzyma środki na dofinansowanie funduszu, z którego udzielane są pożyczki dla MŚP. Z umowy wynika, że wydatkami kwalifikowanymi w ramach tego projektu są kwoty udzielonych pożyczek.

Wszelkie przychody z tytułu umowy, w tym odsetki bankowe, będą przeznaczone wyłącznie na wsparcie MŚP zgodnie z umową. Nie dotyczy to:

*

środków wypracowanych z wkładu własnego, proporcjonalnie do udziału wkładu własnego w zakresie kosztów kwalifikowanych,

*

wypracowanych zysków, które beneficjent może przeznaczyć na koszty związane z zarządzaniem i administracją projektem zgodnie z Wytycznymi dla beneficjentów w zakresie stosowania pomocy publicznej w ramach O., z tym że średniorocznie przez czas trwania projektu nie może to być więcej niż 4% kwoty otrzymanego dofinansowania w przypadku funduszu pożyczkowego, udzielającego wyłącznie pożyczek mikroprzedsiębiorcom.

Z umowy wynika, że jednostka nie może przeznaczyć na finansowanie kosztów innych środków aniżeli część uzyskanych przychodów. Oznacza to, że otrzymany kapitał na fundusz pożyczkowy nie może zostać przeznaczony na pokrycie kosztów, lecz tylko na pożyczki dla MŚP.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1.

Czy otrzymana dotacja będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych...

2.

Czy wszelkie przychody z tytułu umowy, w tym odsetki, stanowią przychód podatkowy...

3.

Czy koszty sfinansowane przychodami uzyskanymi z tytułu umowy będą stanowiły koszty uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47, będzie zwolniona (do dnia złożenia zapytania nie otrzymaliśmy jeszcze żadnej płatności od Instytucji Zarządzającej) z podatku dochodowego od osób prawnych. przychody uzyskane z tytułu tej umowy będą stanowiły przychód podatkowy, a tym samym do wydatków sfinansowanych z uzyskanych przychodów nie będzie miał zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca otrzyma środki pieniężne na realizację projektu "Systemowe wspieranie przedsiębiorczości" celem dofinansowania funduszu, z którego udzielane są pożyczki dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku należy wskazać, iż źródłami finansowania Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013 są środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz towarzyszące im współfinansowanie krajowe.

Komisja Europejska przekazuje Polsce środki EFRR w formie płatności zaliczkowych, płatności okresowych i płatności salda końcowego. Środki przekazywane Polsce przez Komisję Europejską we wspomnianej wyżej formie wpływają na wyodrębnione rachunki bankowe, prowadzone w EUR i zarządzane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych (ministra finansów). Z rachunków tych środki, po przewalutowaniu na PLN, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa na podstawie dyspozycji ministra finansów i stanowią dochód budżetu państwa.

Rozważając charakter otrzymywanych przez Spółkę środków należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Jak wynika z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, do dnia złożenia zapytania (wniosek z dnia 15 grudnia 2009 r.) Wnioskodawca nie otrzymał jeszcze żadnej płatności od Instytucji Zarządzającej. Niniejsze ma znaczenie dla ustalenia charakteru otrzymywanych przez Spółkę środków, bowiem zgodnie z brzmieniem art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241), do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

Kwalifikacja podatkowa przychodu otrzymanego po dniu 31 grudnia 2009 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 obowiązującej obecnie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Stosownie natomiast do treści art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b).

Na podstawie art. 111 pkt 16 cytowanej ustawy, dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są: środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b), na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d) oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Przez środki europejskie, w myśl art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, rozumie się natomiast środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy przysporzeń majątkowych "w szczególności" zaliczanych do tej kategorii. Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1, przychodami - z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 - są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W kontekście powyższego, otrzymane przez Spółkę środki pieniężne są przychodem podatkowym na mocy cytowanego art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie od dnia 1 stycznia 2010 r. wprowadzono do ustawy podatkowej przepis art. 17 ust. 1 pkt 53 (dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych), który stanowi, iż środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, są wolne od podatku dochodowego.

Kwalifikacja podatkowa przychodu otrzymanego do dnia 31 grudnia 2009 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 obowiązującej ówcześnie ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;

2.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;

3.

środki:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

4.

inne środki.

Dochodami budżetu państwa są - w myśl art. 96 pkt 16 tej ustawy - środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Wydatki budżetu państwa są przeznaczone na dotacje na zadania określone odrębnymi ustawami (art. 97 pkt 8).

Norma zawarta w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych stanowi, iż dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dotacjami rozwojowymi.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4 (m.in. przekazanych przez Komisję Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, tj. funduszu strukturalnego Unii Europejskiej), mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa lub z budżetu samorządu województwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu, projektu lub zadania z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4.

Tak więc mając na uwadze przedstawioną we wniosku sytuację, gdyby przedmiotowe środki wpłynęły na konto Spółki do dnia 31 grudnia 2009 r., środki pieniężne otrzymane na realizację wskazanego projektu stanowiłyby jej przychód podatkowy, podlegający jednakże zwolnieniu na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowiącym, iż wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Kwalifikacja podatkowa wydatków sfinansowanych z przedmiotowych środków

Odnosząc się do kwestii podatkowego ujmowania kosztów sfinansowanych przychodami uzyskanymi z tytułu umowy należy wskazać, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wobec ogólnego charakteru powołanej definicji, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. W szczególności, należy zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

W analizowanym przypadku przy kwalifikacji podatkowej ponoszonych przez Spółkę wydatków (kosztów) należy mieć na uwadze regulację art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r.) za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

W stanie prawnym obowiązującym w 2009 r. przepis ten stanowił, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

W konsekwencji, wydatki sfinansowane środkami z przedmiotowego wsparcia podlegają - na mocy powołanego art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - wyłączeniu z kategorii kosztów podatkowych.

Podsumowując, w przedstawionej sytuacji:

1.

Środki otrzymane przez Wnioskodawcę stanowią przychód podatkowy, który podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (gdy przekazanie środków na konto beneficjenta nastąpiło do dnia 31 grudnia 2009 r.) lub na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 tej ustawy (gdy przekazanie środków na konto beneficjenta nastąpiło po dniu 31 grudnia 2009 r.).

2.

Adekwatna kwalifikacja prawnopodatkowa dotyczy odsetek bankowych od otrzymanych środków na realizację projektu. Zgodnie art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). W konsekwencji odsetki takie są przychodami w dacie faktycznego otrzymania.

3.

Spółka nie ma prawa ujmowania w kosztach uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych przychodami zwolnionymi, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl