ITPB3/423-815/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-815/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2009 r. (data wpływu 17 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej środków na dofinansowanie Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej środków na dofinansowanie Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, w której udziałowcami (98%) są samorządy województwa.

Spółka w dniu 19 czerwca 2009 r. (jako partner wiodący) wraz z partnerem (inny podmiot prawny) podpisała umowę o dofinansowanie Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej 1 Rozwój i innowacje w MŚP, Działanie 1.4 Systemowe wspieranie przedsiębiorczości. W ramach powyższej umowy partnerzy zobowiązani są do zorganizowania 12 punktów informacyjnych w miastach powiatowych województwa zwanych dalej PCI (Powiatowe Centrum Informacyjne) oraz realizowania w tych punktach działalności polegającej na dostarczaniu przedsiębiorcom z grupy MŚP informacji na temat dostępnych na rynku źródeł finansowania (pożyczki, kredyty, dotacje), możliwości korzystania z zabezpieczeń (poręczenia przez instytucje finansowe).

Powiatowe Centrum Informacyjne (PCI) pełnią wyłącznie funkcję informacyjną.

Projekt ten finansowany jest w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekazanych z budżetu państwa do Instytucji Zarządzającej, 25% środków stanowi wkład własny partnerów w proporcji (50/50).

Wyżej opisany sposób finansowania dotyczy tylko wydatków kwalifikowanych natomiast wydatki niekwalifikowane partnerzy pokrywają ze środków własnych.

W trakcie realizacji projektu partnerzy ponoszą koszty związane z projektem, które w całości finansowane są ze środków własnych a następnie składany jest wniosek o płatność pośrednią obejmujący wcześniej poniesione wydatki kwalifikowane.

Instytucja Zarządzająca weryfikuje złożony wniosek i może zdarzyć się sytuacja taka, że wydatek uznany przez partnerów jako wydatek kwalifikowany zostanie zweryfikowany negatywnie. Oznacza to, że taki wydatek nie będzie korzystał z dofinansowania lecz w całości będzie sfinansowany ze źródeł własnych partnerów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymana dotacja będzie zwolniona od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy w związku ze zwolnieniem od podatku otrzymanych dotacji nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów kosztów sfinansowanych z tych dotacji.

3.

Czy wyłączenie kosztów z kosztów uzyskania przychodów następuje w dacie wpływu środków pieniężnych z dotacji na konto bankowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie zwolniona (do dnia złożenia zapytania Spółka nie otrzymała jeszcze żadnej płatności od Instytucji Zarządzającej) od podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie koszty sfinansowane powyższą dotacją - zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Ze względu na fakt, iż Jednostka do dnia otrzymania płatności nie posiada pewności co do tego, czy wszystkie koszty wykazane we wniosku o płatność pośrednią zostaną pozytywnie zweryfikowane, wyłączenie poniesionych wcześniej kosztów z kosztów uzyskania przychodów, następuje jako korekta kosztów uzyskania przychodów w dacie wpływu dotacji na rachunek bankowy. Oznacza to, że w sytuacji takiej, gdy koszty poniesione zostaną w roku podatkowym 2009, a wpływ dotacji na rachunek bankowy nastąpi w roku 2010, poniesione w 2009 r. koszty będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w rozliczeniu roku 2009. W roku 2010 po otrzymaniu wpłaty dotacji na konto bankowe nastąpi korekta kosztów uzyskania o kwotę równą dotacji, lecz w odniesieniu do rozliczenia roku 2010.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

W przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) Wnioskodawca na podstawie umowy umowę o dofinansowanie Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej 1 Rozwój i innowacje w MŚP, Działanie 1.4 Systemowe wspieranie przedsiębiorczości jest zobowiązany do zorganizowania 12 punktów informacyjnych w miastach powiatowych województwa (Powiatowe Centra Informacyjne) oraz realizowania w tych punktach działalności polegającej na dostarczaniu przedsiębiorcom z grupy MŚP informacji na temat dostępnych na rynku źródeł finansowania (pożyczki, kredyty, dotacje), możliwości korzystania z zabezpieczeń (poręczenia przez instytucje finansowe). Projekt ten finansowany jest w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekazanych z budżetu państwa do Instytucji Zarządzającej, 25% środków stanowi wkład własny partnerów w proporcji (50/50). Wskazany sposób finansowania dotyczy tylko wydatków kwalifikowanych natomiast wydatki niekwalifikowane partnerzy pokrywają ze środków własnych.

W związku z powyższym, Spółka ma wątpliwości, w jaki sposób powinna ująć podatkowo kwoty otrzymywane w ramach projektu oraz poniesione koszty kwalifikowane.

Odnosząc się do niniejszego należy wskazać, iż źródłami finansowania Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013 są środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz towarzyszące im współfinansowanie krajowe.

Komisja Europejska przekazuje Polsce środki EFRR w formie płatności zaliczkowych, płatności okresowych i płatności salda końcowego. Środki przekazywane Polsce przez Komisję Europejską we wspomnianej wyżej formie wpływają na wyodrębnione rachunki bankowe, prowadzone w EUR i zarządzane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych (ministra finansów). Z rachunków tych środki, po przewalutowaniu na PLN, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa na podstawie dyspozycji ministra finansów i stanowią dochód budżetu państwa.

Stosownie do treści art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. z 2009 r. Dz. U. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż do dnia złożenia zapytania (wniosek z dnia 15 grudnia 2009 r.) Wnioskodawca nie otrzymał jeszcze żadnej płatności od Instytucji Zarządzającej. Niniejsze ma znaczenie dla ustalenia charakteru otrzymywanych przez Spółkę środków, bowiem - zgodnie z brzmieniem art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241), który stanowi, iż do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

Kwalifikacja podatkowa przychodu otrzymanego od dnia 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 obowiązującej ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Natomiast stosownie do treści art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b.

Na podstawie art. 111 pkt 16 cytowanej ustawy, dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są: środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Przez środki europejskie rozumie się natomiast środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 - art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy przysporzeń majątkowych "w szczególności" zaliczanych do tej kategorii. Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1, przychodami - z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 - są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Wobec powyższego otrzymane środki stanowią przychód podatkowy Wnioskodawcy.

Jednocześnie od dnia 1 stycznia 2010 r. wprowadzono do ustawy podatkowej przepis art. 17 ust. 1 pkt 53 (dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych z dniem 1 stycznia 2010 r.), który stanowi, iż środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych sa wolne od podatku dochodowego.

Kwalifikacja podatkowa przychodu otrzymanego do dnia 31 grudnia 2009 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;

2.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;

3.

środki:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):

d.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

e.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

f.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

4.

inne środki.

Dochodami budżetu państwa są - w myśl art. 96 pkt 16 tej ustawy - środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Wydatki budżetu państwa są przeznaczone na dotacje na zadania określone odrębnymi ustawami (art. 97 pkt 8).

Norma zawarta w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych stanowi, iż dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dotacjami rozwojowymi.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4 (m.in. przekazanych przez Komisję Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, tj. funduszu strukturalnego Unii Europejskiej), mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa lub z budżetu samorządu województwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu, projektu lub zadania z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4.

W przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) w sytuacji, gdy przedmiotowe środki wpłyną na konto Wnioskodawcy do dnia 31 grudnia 2009 r., Spółka otrzymuje dotację na pokrycie kosztów kwalifikowanych Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej 1 Rozwój i innowacje w MŚP, Działanie 1.4 Systemowe wspieranie przedsiębiorczości. Niniejsze środki stanowią przychód podatkowy Wnioskodawcy.

Podkreślić jednak trzeba, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje zwolnienie środków stanowiących dotacje otrzymane z budżetu państwa, zgodnie bowiem z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Kwalifikacja podatkowa wydatków sfinansowanych z przedmiotowych środków.

Odnosząc się do kwestii podatkowego ujmowania kosztów kwalifikowanych, ponoszonych przez Wnioskodawcę, należy wskazać, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wobec ogólnego charakteru powołanej definicji, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. W szczególności, należy zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

W analizowanym przypadku, tzw. koszty kwalifikowane są ponoszone przez Wnioskodawcę w celu uzyskania przychodu w postaci wsparcia finansowego na dofinansowanie Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013. Spełniona jest zatem przesłanka celowości z art. 15 ust. 1 omawianej ustawy.

Na mocy art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. - za koszty uzyskania przychodów nie uważa wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.). W stanie prawnym obowiązującym w 2009 r. przepis ten stanowił, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

W konsekwencji, wydatki i koszty sfinansowane bezpośrednio z przedmiotowego wsparcia podlegają - na mocy powołanego art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy - wyłączeniu z kategorii kosztów podatkowych. Należy przy tym wyodrębnić dwa przypadki:

1.

gdy otrzymane środki są przeznaczane na pokrycie bieżących wydatków - wydatki te nie stanowią kosztów uzyskania przychodów;

2.

gdy otrzymane środki stanowią refundację kosztów kwalifikowanych, zaliczonych przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów - ich otrzymanie skutkuje koniecznością dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów roku podatkowego, w którym zostały ujęte podatkowo. Odnosząc niniejsze do stanowiska Spółki należy stwierdzić, iż w sytuacji takiej, gdy koszty poniesione zostaną w roku podatkowym 2009, a wpływ wsparcia na rachunek bankowy Wnioskodawcy nastąpi w roku 2010, konieczne jest skorygowanie kosztów roku 2009.

Reasumując należy stwierdzić, iż w analizowanej sytuacji:

1.

Środki otrzymane przez Wnioskodawcę stanowią przychód podatkowy, który podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (gdy przekazanie środków na konto beneficjenta nastąpiło do dnia 31 grudnia 2009 r.) lub na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 tej ustawy (gdy przekazanie środków na konto beneficjenta nastąpiło po dniu 1 stycznia 2010 r.).

2.

Podatnik nie ma prawa do kosztów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

3.

Korekta kosztów winna dotyczyć roku, w którym koszty ujęto podatkowo.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl