ITPB3/423-7b/07/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-7b/07/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie rozliczenia kosztów uzyskania przychodów grupy producentów rolnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2007 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie rozliczenia kosztów uzyskania przychodów grupy producentów rolnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest firmą założoną przez producentów mleka, w celu zbiorowego podejmowania kontaktów handlowych, zarówno w zakresie sprzedaży mleka jak i zakupów towarów zaopatrzeniowych.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na:

* sprzedaży hurtowej wyrobów mleczarskich, jaj, olejów i tłuszczów jadalnych,

* sprzedaży hurtowej pozostałej żywności,

* towarowym transporcie drogowym pojazdami specjalnymi,

* przetwórstwie mleka i wyrobów serów.

W ramach podstawowej działalności firma zawiera umowy kontraktacji z dostawcami mleka na jego codzienną dostawę. Odbiór mleka odbywa się transportem specjalistycznym w zakresie każdego dostawcy. Mleko poddawane jest badaniom na zawartość drobnoustrojów, białka, tłuszczu i zafałszowań w laboratorium Hodowli Zwierząt w K. Na podstawie wyników tych badań naliczana jest indywidualna cena 1 litra skupowanego mleka, które dowożone jest do poszczególnych odbiorców, z którymi z kolei zawierane są szczegółowe umowy handlowe.

Spółka posiada nadany przez Agencję Rynku Rolnego numer ewidencyjny, a działalność Spółki mieści się w ramach uregulowań ustawy o Rynku Mleka.

Działalnością pomocniczą prowadzoną przez Przedsiębiorstwo jest doradztwo zootechniczne, żywieniowe i higieniczne, pomoc producentom mleka w zakresie dostaw towarów zaopatrzeniowych (w tym środków higieny doju, pasz i koncentratów paszowych, nasion, nawozów, części zamiennych do urządzeń udojowych i inne).

W dniu 13 października 2005 r. na podstawie decyzji Urzędu Wojewódzkiego w S., zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw, Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych.

Następnie po złożeniu wniosku o pomoc finansową do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w dniu 28 lipca 2006 r. organ ten wydał decyzję o przyznaniu na 5 lat dofinansowania do kosztów funkcjonowania grupy.

Spółka nadmienia, iż zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w art. 17 ust. 1 dodano pkt 49 który stanowi, iż dochody grup producenckich zwolnione są od podatku dochodowego gdy dochody grupy przeznaczone są na zakup środków produkcji rolnej przekazanych członkom grupy lub szkolenie członków grupy producentów rolnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

W odniesieniu do sytuacji, że wszyscy udziałowcy Spółki są również członkami grupy producenckiej, a poprzez prowadzenie szczegółowej ewidencji księgowej Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić dochód wynikający z dostaw dokonywanych przez członków grupy producenckiej - czy w ten sposób ustalony dochód jest wolny od podatku dochodowego.

2.

Czy koszty ogólnozakładowe, związane między innymi z kosztami zatrudnienia pracowników Spółki, będącej jednocześnie grupą producencką, mogą w sposób proporcjonalny pomniejszać przychody osiągnięte przez sprzedaż produktów członków grupy.

3.

Kiedy i w jaki sposób powinno być udokumentowane przekazanie dochodu (podział pomiędzy członków grupy producentów rolnych) by mógł korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego i trzeciego będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Zdaniem Spółki ogólnozakładowe koszty, takie jak koszty wynagrodzeń, wynajmu pomieszczeń biurowych, koszty rozmów telefonicznych, koszty usług księgowych i prawnych, koszty delegacji i inne, mogą w sposób proporcjonalny obciążać przychody związane z dostawami produktów członków grupy producenckiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw, pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których dana grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej w roku podatkowym albo po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.

Za wydatki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 49, uznaje się wydatki na zakup środków produkcji przekazanych członkom grup producentów rolnych lub na szkolenie członków grupy producentów rolnych (art. 17 ust. 9).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z przepisu tego wynika, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Co istotne również muszą być to wydatki, dzięki którym podatnik może osiągnąć przychód podlegający opodatkowaniu.

Artykuł 15 ust. 4d ww. ustawy stanowi natomiast, iż koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Zgodnie z przepisami art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przychodów przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Powyższą zasadę stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania.

Nadmienić także należy, że z przepisu art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ww. ustawy wynika, iż przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży, przetwórstwa oraz transportu wyrobów mleczarskich i pozostałej żywności. W związku z powyższym Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych, których dochody zwolnione są od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile dochód ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, przeznaczony zostanie w roku podatkowym lub po nim następującym na zakup środków produkcji lub na szkolenie członków grupy producentów rolnych. Ponadto Spółka prowadzi działalność pomocniczą między innymi w zakresie doradztwa zootechnicznego i żywieniowego. W związku z powyższym Spółka ponosi koszty, takie jak koszty wynagrodzeń, wynajmu pomieszczeń biurowych, koszty rozmów telefonicznych, koszty usług księgowych i prawnych, koszty delegacji i inne, których nie można jednoznacznie przyporządkować do działalności zwolnionej z opodatkowania i działalności opodatkowanej.

Jeżeli zatem Spółka uzyskuje przychody z różnych źródeł, z których niektóre dochody zwolnione są z opodatkowania i nie jest w stanie jednoznacznie przyporządkować ponoszonych kosztów do poszczególnych źródeł przychodu, zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2a cytowanej ustawy może w sposób proporcjonalny ustalić wartość kosztów przyporządkowanych do poszczególnych źródeł przychodów.

Ustalenie kosztów uzyskania przychodów zgodnie z wymienioną zasadą ma zastosowanie w sytuacjach wyjątkowych i jedynie do niektórych kosztów tzw. wspólnych, dotyczących zarówno działalności w zakresie objętym zwolnieniem oraz pozostałej działalności, których nie można jednoznacznie przyporządkować do jednej z kategorii.

Należy zaznaczyć, że o zaliczeniu określonych wydatków do kosztów związanych z uzyskanym przychodem ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz z innych źródeł decyduje podatnik. Podatnik również ustala zasady ewidencjonowania, podziału oraz rozliczania kosztów, pozwalające na prawidłowe ustalenie dochodu korzystającego ze zwolnienia od opodatkowania i dochodu podlegającego opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl