ITPB3/423-7a/07/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-7a/07/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie ustalenia zasadności zwolnienia od podatku dochodowego dochodów grupy producentów rolnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 tej ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2007 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie ustalenia zasadności zwolnienia od podatku dochodowego dochodów grupy producentów rolnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest firmą założoną przez producentów mleka, w celu zbiorowego podejmowania kontaktów handlowych, zarówno w zakresie sprzedaży mleka, jak i zakupów towarów zaopatrzeniowych.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na:

* sprzedaży hurtowej wyrobów mleczarskich, jaj, olejów i tłuszczów jadalnych,

* sprzedaży hurtowej pozostałej żywności,

* towarowym transporcie drogowym pojazdami specjalnymi,

* przetwórstwie mleka i wyrobów serów.

W ramach podstawowej działalności firma zawiera umowy kontraktacji z dostawcami mleka na jego codzienną dostawę. Odbiór mleka odbywa się transportem specjalistycznym w zakresie każdego dostawcy. Mleko poddawane jest badaniom na zawartość drobnoustrojów, białka, tłuszczu i zafałszowań w laboratorium Hodowli Zwierząt w K. Na podstawie wyników tych badań naliczana jest indywidualna cena 1 litra skupowanego mleka, które dowożone jest do poszczególnych odbiorców, z którymi z kolei zawierane są szczegółowe umowy handlowe.

Spółka posiada nadany przez Agencję Rynku Rolnego numer ewidencyjny, a działalność Spółki mieści się w ramach uregulowań ustawy o Rynku Mleka.

Działalnością pomocniczą prowadzoną przez Przedsiębiorstwo jest doradztwo zootechniczne, żywieniowe i higieniczne, pomoc producentom mleka w zakresie dostaw towarów zaopatrzeniowych (w tym środków higieny doju, pasz i koncentratów paszowych, nasion, nawozów, części zamiennych do urządzeń udojowych i inne).

W dniu 13 października 2005 r. na podstawie decyzji Urzędu Wojewódzkiego w S., zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw, Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych.

Następnie po złożeniu wniosku o pomoc finansową do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w dniu 28 lipca 2006 r. organ ten wydał decyzję o przyznaniu na 5 lat dofinansowania do kosztów funkcjonowania grupy.

Spółka nadmienia, iż zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w art. 17 ust. 1 dodano pkt 49 który stanowi, iż dochody grup producenckich zwolnione są od podatku dochodowego gdy dochody grupy przeznaczone są na zakup środków produkcji rolnej przekazanych członkom grupy lub szkolenie członków grupy producentów rolnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

W odniesieniu do sytuacji, że wszyscy udziałowcy Spółki są również członkami grupy producenckiej, a poprzez prowadzenie szczegółowej ewidencji księgowej Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić dochód wynikający z dostaw dokonywanych przez członków grupy producenckiej - czy w ten sposób ustalony dochód jest wolny od podatku dochodowego.

2.

Czy koszty ogólnozakładowe, związane między innymi z kosztami zatrudnienia pracowników Spółki, będącej jednocześnie grupą producencką, mogą w sposób proporcjonalny pomniejszać przychody osiągnięte przez sprzedaż produktów członków grupy.

3.

Kiedy i w jaki sposób powinno być udokumentowane przekazanie dochodu (podział pomiędzy członków grupy producentów rolnych) by mógł korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego i trzeciego będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Zdaniem Spółki, skoro można w szczegółowy sposób ustalić przychody, koszty oraz dochód związany z działaniami członków grupy producenckiej, to ustalony w ten sposób dochód może zostać wyłączony z opodatkowania podatkiem dochodowym zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 244, poz. 2081) warunkiem wykonywania działalności w zakresie skupu mleka przez podmiot skupujący jest wpisanie tego podmiotu, na jego wniosek, do prowadzonego przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego rejestru podmiotów skupujących mleko.

Natomiast zasady funkcjonowania grup producentów rolnych unormowane zostały w ustawie z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.).

Z treści przepisu art. 2 tej ustawy wynika, iż osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.

Natomiast art. 3 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż grupa producentów rolnych prowadzi działalność jako przedsiębiorca mający osobowość prawną, pod warunkiem że:

1.

została utworzona przez producentów jednego produktu rolnego, lub grupy produktów w celach określonych w art. 2,

2.

działa na podstawie statutu lub umowy, spełniających wymagania określone w art. 4,

3.

składa się z członków, udziałowców lub akcjonariuszy, z których żaden nie może mieć więcej niż 20% głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników,

4.

jej przychody ze sprzedaży produktów lub grup produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy stanowią więcej niż połowę przychodów grupy ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona,

5.

określi obowiązujące członków grupy zasady produkcji, w tym dotyczące jakości i ilości produktów lub grup produktów oraz sposoby przygotowania produktów do sprzedaży.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw, pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których dana grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej w roku podatkowym albo po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.

Za wydatki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 49, uznaje się wydatki na zakup środków produkcji przekazanych członkom grup producentów rolnych lub na szkolenie członków grupy producentów rolnych (art. 17 ust. 9).

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż wolny od podatku będzie dochód grupy producentów rolnych w oparciu o przepis art. 17 ust. 1 pkt 49 cytowanej ustawy, jeżeli można w szczegółowy sposób ustalić przychody, koszty oraz dochód związany z działaniami członków grupy producenckiej, jest nieprawidłowe.

Warunkiem bowiem zwolnienia z podatku na podstawie powołanego przepisu dochodów grupy producentów rolnych jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

* grupa producentów rolnych wpisana jest do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw,

* dochody muszą pochodzić ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona,

* produkty lub grupy produktów, z których dochód jest wolny od podatku, muszą zostać wyprodukowane w gospodarstwach członków grupy producentów rolnych,

* dochody zostały wydatkowane w roku podatkowym lub roku po nim następującym na rzecz członków tej grupy, tj. na zakup środków produkcji przekazanych członkom grup producentów rolnych lub na szkolenie członków grupy producentów rolnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl