ITPB3/423-746/08/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-746/08/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2008 r. (data wpływu 22 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uzyskania przychodu w związku z wniesieniem aportem nieruchomości do spółki osobowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2008 r. do tut. organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uzyskania przychodu w związku z wniesieniem aportem nieruchomości do spółki osobowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest wieczystym użytkownikiem nieruchomości stanowiącej działkę gruntu oznaczonej nr 3/4 o powierzchni 15.857 metrów kwadratowych położonej w U. przy ul. K., której właścicielem jest Skarb Państwa, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW numer (...), zabudowanej budynkami stanowiącymi odrębny od gruntu przedmiot własności.

Na działce znajdują się następujące budynki:

1.

budynek kawiarni - świetlicy o powierzchni zabudowy 211 metrów kwadratowych,

2.

budynek sanitariatu o powierzchni zabudowy 134,3 metrów kwadratowych.

Spółka zamierza utworzyć spółkę komandytową, do której wniosłaby jako wkład niepieniężny opisaną wyżej nieruchomość gruntową wraz z posadowionymi na niej budynkami.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością składników jej majątku do spółki komandytowej w formie wkładu rzeczowego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Spółka stoi na stanowisku, że wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W przepisie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osobo prawnych ustawodawca zdefiniował jako przychód nominalną wartość udziałów w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Taki wkład do spółki będącej osobą prawną przechodzi na własność spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej stanowiąc definitywne i trwałe przysporzenie majątkowe. Definitywny charakter przysporzenia uzyskanego przez wspólnika wnoszącego wkład w postaci objętych udziałów uzasadnia określenie uzyskanego przychodu w postaci nominalnej wartości objętych udziałów jako przychodu z odpłatnego zbycia majątku wnoszonego aportem.

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku wniesienia wkładu do spółki komandytowej. O przychodzie można mówić wtedy, gdy następuje trwałe i definitywne przysporzenie majątkowe. Tymczasem w przypadku wkładu wnoszonego przez wspólnika do spółki komandytowej nie następuje trwałe i definitywne przysporzenie majątkowe, ponieważ zgodnie z Kodeksem spółek handlowych wkład taki może być zwrócony w całości lub części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 102 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Spółka komandytowa jest zatem spółką osobową. Stosownie natomiast do brzmienia art. 8 § 1 ww. ustawy spółka osobowa może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Ma zatem zdolność do czynności prawnej, ale nie posiada osobowości prawnej.

Spółka komandytowa nie jest również podmiotem praw i obowiązków w zakresie podatku dochodowego. Podmiotami tymi pozostają jej wspólnicy. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia przychodu, nie ulega jednak wątpliwości, iż o przychodzie można mówić wtedy, gdy następuje trwałe i definitywne przysporzenie majątkowe.

Konstatując należy więc stwierdzić, że wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci zabudowanego gruntu do spółki komandytowej nie spowoduje przysporzenia po jego stronie, a co za tym idzie - przychodu jako elementu kształtującego podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Tym samym prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania przedmiotowej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl