ITPB3/423-737/08/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-737/08/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wspólnota Mieszkaniowa, na podstawie uchwały z dnia 8 kwietnia 2008 r. oraz aneksu do uchwały z dnia 20 czerwca 2008 r., postanowiła wyrazić zgodę na udzielenie Inwestorowi prawa do przebudowy na lokal mieszkalny całego strychu za kwotę 660 000 zł. Ww. kwota została wpłacona na konto funduszu remontowego Wspólnoty w 2008 r. Pieniądze wpłacone przez Inwestora Wspólnota przeznaczyła, zgodnie z uchwałą, na kapitalny remont kamienicy. Remont kapitalny budynku został częściowo zakończony w 2008 r., końcowe zakończenie remontu nastąpi w maju 2009 r.

Wspólnota wyraziła zgodę na ustanowienie odrębnej własności lokalu, który powstanie w wyniku przebudowy strychu i zmianę wysokości udziałów w częściach wspólnych budynku, za cenę równą wartości rynkowej lokalu, ale nie wyższą niż kwota wpłacona na konto funduszu remontowego Wspólnoty. Przebudowa strychu na cele mieszkaniowe ma być zakończona do dnia 21 kwietnia 2009 r. Po terminie zakończenia adaptacji strychu na cele mieszkaniowe ma nastąpić podpisanie aktu notarialnego sprzedaży lokalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od dochodu uzyskanego ze sprzedaży nowopowstałego lokalu, Wspólnota Mieszkaniowa powinna zapłacić podatek dochodowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany ze sprzedaży nowopowstałego - w wyniku adaptacji pomieszczenia strychowego, stanowiącego część wspólną nieruchomości - lokalu mieszkalnego jest przychodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jako że pod pojęciem zasoby mieszkaniowe należy rozumieć także strychy (pismo Ministerstwa Finansów DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82). Konsekwentnie, dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, a przeznaczony na utrzymanie zasobu mieszkalnego jest zwolniony z podatku dochodowego - w omawianym przypadku dochodem jest kwota wpłacona na konto Wspólnoty przez Inwestora, która to kwota w całości została przeznaczona na wykonanie kapitalnego remontu kamienicy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera przy tym definicji "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Odnosząc się do znaczenia tych pojęć funkcjonującego w języku powszechnym, należy jednak wskazać, że "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku - oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś, "zasób" to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś, natomiast "mieszkanie" to pomieszczenie, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowe" określa zatem rzeczy związane z mieszkaniem.

"Zasoby mieszkaniowe" można wobec tego zdefiniować jako zasoby służące celom mieszkalnym. Zgodnie z ugruntowanym poglądem, należy przez nie rozumieć:

1.

znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne oraz, jak np.:

* dźwigi osobowe i towarowe,

* aparaty do wymiany ciepła,

* kotłownie i hydrofornie wbudowane,

* klatki schodowe,

* strychy, piwnice, komórki,

* balkony, loggie,

* garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

* budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,

* kotłownie i hydrofornie wolnostojące,

* osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.:

* zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,

* rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,

* sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,

* budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,

* budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,

* inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Pod pojęciem "zasobów mieszkaniowych", użytym w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mieszczą się zatem nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi składają się wszelkie przychody (w szczególności opłaty, czynsze) oraz koszty związane z lokalami, pomieszczeniami, obiektami i urządzeniami mieszczącymi się w pojęciu zasobów mieszkaniowych. Stanowią one odpowiednio przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a jednocześnie - z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie - przychody i koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód powstały z tego tytułu, będzie wolny od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych (art. 17 ust. 1 pkt 44 wskazanej ustawy).

W analizowanym przypadku, Wspólnota Mieszkaniowa wyraziła zgodę na adaptację strychu na cele mieszkaniowe, ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego powstałego w wyniku przebudowy i jego sprzedaż na rzecz Inwestora. Zbycie tego lokalu, jako składnika zasobów mieszkaniowych Wspólnoty, stanowić będzie element gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a dochód osiągnięty z opisanej transakcji - dochód z tej gospodarki.

Dochodem ze zbycia przedmiotowego lokalu będzie nadwyżka osiągniętych przychodów nad kosztami ich uzyskania. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekroczą sumę przychodów, różnica będzie stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie (z zastrzeżeniem ust. 4 i 5). Należy przy tym zaznaczyć, że odpowiednio w przypadku, gdy cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, wówczas przychód z ich zbycia określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej, na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (ust. 3 powołanego artykułu). W związku z powyższym, należy stwierdzić, że przychodem Wspólnoty z tytułu odpłatnego zbycia przebudowanego strychu będzie wartość wyrażona w cenie, określonej w umowie sprzedaży, tj. w akcie notarialnym, a w przypadku gdyby organ podatkowy uznał, że cena ta bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej zbywanych praw majątkowych - wartość rynkowa tego lokalu.

Kosztami uzyskania przychodów - zgodnie z art. 15 ust. 1 omawianej ustawy - są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W analizowanym przypadku, kosztami uzyskania przychodów będą zatem wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki poniesione bezpośrednio lub pośrednio w celu osiągnięcia przychodu ze zbycia nowopowstałego lokalu mieszkalnego, o ile nie zostały wyłączone z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1.

Podsumowując, dochodem ze zbycia przedmiotowego lokalu będzie nadwyżka przychodu z jego zbycia, określonego zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nad kosztami jego uzyskania. Dochód ten będzie wolny od podatku dochodowego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy, o ile zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wspólnoty. W szczególności, celem takim jest fundusz remontowy oraz remont nieruchomości wspólnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80 - 219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl