ITPB3/423-736/12/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-736/12/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2012 r. (data wpływu 17 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wartość otrzymanych przez Spółkę za pośrednictwem organizacji pracodawców nieodpłatnych świadczeń finansowanych ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zaliczać będzie się do przychodu podatkowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie czy wartość otrzymanych przez Spółkę za pośrednictwem organizacji pracodawców nieodpłatnych świadczeń finansowanych ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zaliczać będzie się do przychodu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca - jest spółką akcyjną z siedzibą oraz miejscem zarządu w Polsce, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi w podatku CIT w Polsce. Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę szkoleniową, której draft został dostarczony Wnioskodawcy ("Umowa szkoleniowa") z organizacją pracodawców z siedzibą w Polsce podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi w podatku CIT w Polsce ("Organizator") w związku z realizacją przez Organizatora projektu "Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu" ("Projekt").

Z Umowy Szkoleniowej wynika, że środki na realizację Projektu pochodzą ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 2.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Organizator realizuje Projekt dzięki dofinansowaniu przyznanemu w ramach konkursu w Poddziałaniu 2.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej z Polską Agencją Rozwoju jako Instytucją Wdrażającą - Instytucją Pośredniczącą II stopnia ("PARP").

Program Operacyjny Kapitał Ludzki zatwierdzony został decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r. nr (...) zmienioną decyzją z dnia 21 sierpnia 2009 r. nr K (...).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1.1 Umowy Szkoleniowej "1. Przedmiotem niniejszej umowy jest nieodpłatne dostarczanie i udostępnienie Przedsiębiorstwu przez Organizatora: 1.1 szkolenia pt. Społeczna odpowiedzialność biznesu, składającego się z modułu e-learningowego o łącznej liczbie 1 godziny szkoleniowej przypadającej na 1 uczestnika (...)." Jak natomiast stanowi § 2 ust. 4 i ust. 5 Umowy Szkoleniowej "4. Szkolenie w całości jest współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Poziom wsparcia dla Przedsiębiorstwa wynikający z uczestnictwa w szkoleniu pracowników Przedsiębiorstwa wynosi 78.08 zł na jednego pracownika. 5. Organizator zobowiązuje się do przekazania Przedsiębiorstwu oświadczenia o wysokości udzielonej pomocy de minimis, wynikającej z udzielonego wsparcia. Wysokość udzielonej pomocy de minimis będzie zależne od liczby pracowników Przedsiębiorstwa, którzy skorzystają ze szkolenia, o którym mowa w ust. 4 niniejszego paragrafu."

Zgodnie z § 5 ust. 1 Umowy Szkoleniowej "1. W związku z tym, że wsparcie, będące przedmiotem umowy, udzielane jest w ramach pomocy de minimis, Przedsiębiorstwo zobowiązuje się do wywiązania się z formalnych wymogów wynikających ze specyfiki wsparcia określonego w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, nieodpłatne dostarczenie i udostępnienie przez Organizatora usługi szkoleniowej na rzecz Wnioskodawcy na podstawie Umowy Szkoleniowej jest nieodpłatnym świadczeniem nie stanowiącym dla Wnioskodawcy przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem wnioskodawcy nieodpłatne dostarczenie i udostępnienie przez Organizatora usługi szkoleniowej na rzecz Wnioskodawcy na podstawie umowy szkoleniowej jest nieodpłatnym świadczeniem nie stanowiącym dla Wnioskodawcy przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o w podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT "przychodami, z zastrzeżeniem (art. 12) ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: wartość otrzymanych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z użytkowaniem środków trwałych, otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związkowi od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie."

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT "do przychodów nie zalicza się: (...) wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów."

Z przepisu art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT jednoznacznie wynika, iż wartość otrzymanych nieodpłatnie świadczeń nie będzie stanowiła przychodu podatnika w podatku CIT, jeżeli są one finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, z tym, że wszystkie te wartości muszą spełniać jeden warunek, muszą być udzielane w ramach rządowych programów.

Zgodnie z ustawą o CIT, przychodem jest wartość nieodpłatnych świadczeń. W ocenie Wnioskodawcy w związku z nieodpłatnym dostarczeniem i udostępnieniem przez Organizatora usługi szkoleniowej na rzecz Wnioskodawcy na podstawie Umowy Szkoleniowej. Wnioskodawca uzyska, co do zasady nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Jak wynika ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we Wniosku, Wnioskodawca zamierza zawrzeć Umowę szkoleniową na rzecz swoich pracowników z Organizatorem realizującym zadania w ramach Programu Kapitał Ludzki. Na podstawie tej umowy, Organizator nieodpłatnie dostarczy i udostępni Wnioskodawcy szkolenia oraz platformy internetowe ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, przyznanych Organizatorowi na podstawie umowy o dofinansowanie, która została zawarta przez Organizatora z PARP.

W ocenie Wnioskodawcy, uzyskane przez Wnioskodawcę nieodpłatne świadczenie nie będzie stanowiło przychodu w podatku CIT dla Wnioskodawcy ze względu na treść przepisu art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT. Po pierwsze, nieodpłatne świadczenie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, które rozdysponowane jest przez agencję rządową (tekst jedn.: przez PARP) a wyłącznym beneficjentem dofinansowania z PARP w zakresie projektu powiązanego z Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki jest Organizator.

Po drugie, wspomniany program operacyjny należy traktować jako program rządowy, o którym wspomina art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT, ze względu na to, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki został wspomniany jako program operacyjny będący jednym z podstawowych narzędzi do osiągania celów wskazanych w dokumencie Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia zaakceptowanym przez Radę Ministrów w dniu 29 listopada 2006 r. (dokument ten przygotowało Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w celu realizacji w latach 2007-2013 na terytorium Polski polityki spójności Unii Europejskiej) a możliwość tworzenia programów operacyjnych przewiduje ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.).

Takie stanowisko - w zbliżonym stanie faktycznym do opisanego we Wniosku - potwierdził Minister Finansów w interpretacji indywidualnej: z dnia 13 stycznia 2012 r. (nr IBPBI/2/423-1252/11/BG), oraz z dnia 23 kwietnia 2008 r. (nr ITPB3/423-64/08/MT).

Na tle przedstawionego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz 14, jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

W myśl unormowania art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów, nie zalicza się do przychodów podatkowych.

Z powołanego przepisu wynika, że wartość częściowo odpłatnych świadczeń nie stanowi przychodu podatkowego otrzymującego je podmiotu, jeżeli są one finansowane lub współfinansowane:

1.

ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

2.

w ramach programów rządowych.

Należy zauważyć, że Program Operacyjny "Kapitał Ludzki", zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Narodowa Strategia Spójności (NSS) (nazwa urzędowa: Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia, NSRO) to dokument strategiczny określający priorytety i obszary wykorzystania oraz system wdrażania funduszy unijnych: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz Funduszu Spójności w ramach budżetu Wspólnoty na lata 2007-13. NSRO prezentuje strategię rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, w tym cele polityki spójności w Polsce w latach 2007-2013. oraz określa system wdrażania funduszy unijnych w ramach budżetu Wspólnoty na lata 2007-2013. Dokument został przygotowany w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego i zaakceptowany przez Komisję Europejską 9 maja 2007 r.

Celem strategicznym NSS jest tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki polskiej opartej na wiedzy i przedsiębiorczości, zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz wzrost poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej. Obok działań o charakterze prawnym, fiskalnym i instytucjonalnym cele NSS będą realizowane za pomocą programów (tzw. programów operacyjnych), zarządzanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, programów regionalnych (tzw. regionalnych programów operacyjnych), zarządzanych przez zarządy poszczególnych województw i projektów współfinansowanych ze strony instrumentów strukturalnych, w tym Program Kapitał Ludzki - EFS;

Program Operacyjny Kapitał Ludzki (PO KL) jest realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem strategicznym Programu jest umożliwienie pełnego wykorzystania potencjału zasobów ludzkich, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym. W szczególności chodzi tu o koncentrację na obszarach zatrudnienia, edukacji, aktywizacji zawodowej, integracji społecznej oraz o budowę sprawnej administracji publicznej. Program Operacyjny Kapitał Ludzki ma na celu wzrost poziomu zatrudnienia i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw i ich pracowników, podniesienie poziomu wykształcenia, zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego, wsparcie dla budowy struktur administracyjnych państwa oraz zwiększenie spójności społecznej i terytorialnej.

Wszystkie działania realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki mają wpływać na zwiększenie konkurencyjności gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości. Wdrażanie wyżej wymienionych celów odbywać się będzie poprzez realizację projektów miękkich, takich jak szkolenia, seminaria, programy rozwojowe, doradztwo. Program Operacyjny Kapitał Ludzki składa się z 10 priorytetów realizowanych na poziomie centralnym i regionalnym.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jako Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) Działanie 2.1 "Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki" - Poddziałanie 2.1.2 w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, 2007 - 2013 działając na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, 2007-2013 (Dz. U. Nr 111, poz. 710 z późn. zm.) oraz (Dz. U. z 2012 r. rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 4 września 2012 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, poz. 1064) udziela dofinansowanie na: realizację ponadregionalnych projektów, których celem jest wzmocnienie potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw poprzez wspieranie nowych rozwiązań w zakresie organizacji pracy, form świadczenia pracy, zarządzania zmianą gospodarczą, promocji podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz społecznej odpowiedzialności biznesu. O dofinansowanie w ramach Poddziałania 2.1.2 PO KL mogą ubiegać się reprezentatywne organizacje związkowe i reprezentatywne organizacje pracodawców - w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1080 z późn. zm.).

Jak wynika z powyższego, szkolenia w których będą uczestniczyć pracownicy Spółki, są organizowane przez organizację pracodawców w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, 2007-2013, a więc programu rządowego. Ponadto są finansowane ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zatem otrzymane przez Spółkę nieodpłatne świadczenia, stanowiące równowartość szkoleń sfinansowanych przez Agencję, zgodnie z treścią art. 12 ust. 4 pkt 14 nie są zaliczane do przychodów podatkowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl