ITPB3/423-73/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-73/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2009 r. (data wpływu 13 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej wsparcia udzielonego przez PARP na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej wsparcia na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego udzielonego przez PARP.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w dniu 17 grudnia 2008 r. - na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi (Dz. U. Nr 226, poz. 1651 za zmianami) - zawarł umowę z PARP.

Przedmiotem tej umowy jest udzielenie wsparcia na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego, z którego będą udzielane pożyczki na zasadach i zgodnie z procedurą określoną w Regulaminie funduszu.

Wsparcie to jest bezzwrotne, jeżeli do dnia 31 grudnia 2009 r. wartość udzielonych pożyczek będzie co najmniej równa lub przekroczy kwotę wsparcia. Podlega ono kontroli wykorzystania, zgodnie z art. 6 ust. 1 i 2 umowy. Jeżeli wartość udzielonych pożyczek będzie niższa niż kwota otrzymanego wsparcia (art. 6 ust. 1), kwota wsparcia zostanie zmniejszona do wartości udzielonych i wypłaconych w tym okresie pożyczek. Niewykorzystaną kwotę, stanowiącą różnicę pomiędzy kwotą wsparcia przyznaną przez PARP, a kwotą udzielonych i wypłaconych pożyczek wraz z odsetkami od niewykorzystanej kwoty powstałymi na rachunku bankowym należy zwrócić do PARP-u (art. 6 ust. 5).

Kwota wsparcia w wysokości 2 670 000 PLN wpłynęła na wyodrębniony rachunek Wnioskodawcy w dniu 31 grudnia 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo odprowadzając miesięczne zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w roku 2009, zgodnie z art. 6 ust. 5 i 7 umowy, który stanowi, iż powiększenie kapitału pożyczkowego uznaje się za wykorzystane w dniu, w którym łączną wartość udzielonych pożyczek i wypłaconych przez beneficjenta z funduszu, o którym mowa w ust. 1, będzie równa lub przekroczy przekazaną kwotę wsparcia, z zastrzeżeniem ust. 4 i 6.

Zdaniem Wnioskodawcy - z uwagi na to, że zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 7 umowy, będą ponoszone w 2009 r., przychody będą powiększały "kapitał funduszu pożyczkowego", w chwili "udzielenia i wypłacenia przez beneficjenta z funduszu", z zastrzeżeniem ust. 4 i 6 - podatek dochodowy należy rozliczać od kwot wypłaconych pożyczek i otrzymanych odsetek, odprowadzając zaliczkę miesięcznie w terminie do 20-go następnego miesiąca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca udziela pożyczek z prowadzonego przez siebie funduszu pożyczkowego, zgodnie z umową o udzielenie wsparcia z dnia 17 grudnia 2008 r. zawartą z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

Z opisu stanu faktycznego oraz na podstawie załączonej umowy ustalono, iż Spółka zawarła umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, której przedmiotem jest udzielenie wsparcia na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego. Wsparcie to nie jest związane z programami operacyjnymi. Kwota wsparcia w wysokości 2 670 000 PLN wpłynęła na wyodrębniony rachunek Wnioskodawcy w dniu 31 grudnia 2008 r. Wsparcie to jest - co do zasady - bezzwrotne. Niewykorzystaną kwotę, stanowiącą różnicę pomiędzy kwotą wsparcia przyznaną przez PARP, a kwotą udzielonych i wypłaconych przez beneficjenta pożyczek Wnioskodawca zwróci PARP wraz z odsetkami od niewykorzystanej kwoty. Odsetki powstałe na rachunku bankowym powiększają kapitał funduszu pożyczkowego. Środki ze spłaty pożyczek, odsetki od udzielonych pożyczek oraz odsetki wynikające z przechowywania kwot wsparcia na rachunku bankowym mogą być przeznaczone na uzasadnione koszty operacyjne funduszu pożyczkowego w wysokości nieprzekraczającej 55% uzyskanych odsetek od udzielonych pożyczek. Kwotę wsparcia na powiększenie kapitału pożyczkowego uznaje się za wykorzystaną w dniu, w którym łączną wartość pożyczek udzielonych i wypłaconych z funduszu będzie równa lub przekroczy kwotę wsparcia. Kwotę wsparcia, pomniejszoną o niewykorzystaną kwotę, uznaje się za wykorzystaną w dniu uznania rachunku PARP kwotą zwrotu.

Podstawową kwestią do rozstrzygnięcia jest więc ustalenie, w którym momencie Wnioskodawca uzyska przychód podatkowy z tytułu wsparcia udzielonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Równocześnie art. 12 ust. 4 ustawy określa rodzaje przychodów nie zaliczonych do przychodów podatkowych, co oznacza, że wszystkie inne przychody, poza określonymi w tym przepisie, stanowiące przysporzenie majątkowe - aktywów podatnika, stanowią przychody, z którymi ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wiąże powstanie obowiązku podatkowego.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, do tej kategorii należy zaliczyć każdą wartość wchodzącą do majątku podatnika, mającą definitywny charakter, powiększającą jego aktywa, którą może rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego można wywieść, iż wsparcie otrzymane przez Spółkę ma definitywny charakter w momencie, gdy udziela ona pożyczki z kwoty wsparcia przechowywanej na funduszu pożyczkowym. Ten moment więc należy uznać, za moment powstania przychodu podatkowego Wnioskodawcy. Przychód ten należy uwzględnić ustalając zaliczkę na podatek dochodowy od osób prawnych za miesiąc, w którym został uzyskany.

Jednocześnie podkreślić trzeba, iż w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidziano szczególny tryb opodatkowania odsetek od należności i zobowiązań. Przy czym brak jest w tych przepisach podziału na odsetki, które są bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika oraz inną działalnością wynikającą z umów zawieranych przez przedsiębiorców, nie klasyfikowaną jako działalność gospodarcza. Tak więc, do przychodów z tytułu odsetek mają zastosowanie przepisy art. 12 ust. ust. 4 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy. Zgodnie art. 12 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). W konsekwencji - jako że odsetki od należności, w tym od udzielonych kredytów i pożyczek, naliczone, lecz nie otrzymane nie stanowią u wierzyciela przychodów - odsetki takie są przychodami w dacie faktycznego otrzymania.

Ponadto wskazać należy na zasadę neutralności podatkowej otrzymywanych i spłacanych kwot w związku z kredytem. Zasada ta wynika z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który przewiduje, iż do przychodów nie zalicza się otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów) oraz z art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy podatkowej wskazującego, iż nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10 - 562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl