ITPB3/423-712a/08/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-712a/08/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zrzeszenia, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - uzupełnionym pismem z dnia 20 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) - dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dotacji otrzymanej na podstawie decyzji ARiMR z 2005 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - uzupełniony pismem z dnia 20 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) - w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dotacji otrzymanej na podstawie decyzji ARiMR z 2005 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zrzeszenie powstało aby reprezentować i bronić praw i interesów wszystkich hodowców i producentów trzody należących do Zrzeszenia.

Na wsparcie prowadzonej działalności Jednostka uzyskała pomoc finansową dla grup producentów rolnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich. W lutym bieżącego roku Zrzeszenie otrzymało dotację w kwocie 120241 zł 27 gr, z tego z budżetu Unii Europejskiej 95065 zł 75 gr. Przedmiotowa dotacja została przyznana decyzją Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Środki te wpłynęły w dniu 1 lutego 2008 r. na rachunek w banku. W celu interpretacji przepisów Jednostka zwróciła się dnia 6 marca 2008 r. z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego. W odpowiedzi otrzymała interpretację Nr ITPB3/423-132/08/DK, w której wskazano iż dotacja ta jest zwolniona z opodatkowania.

Zrzeszenie wskazało, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych 2004-2006 nie korzystają ze zwolnienia podatkowego dla środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, nie zostały też uznane za wolne od podatku dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Programy realizowane w ramach wspólnotowej perspektywy finansowej 2004-2006 faktycznie mogą być natomiast wdrażane do końca 2008 r., ale do środków pomocowych uzyskanych w 2008 r. mają zastosowanie skutki braku zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych stanowi wyraźnie, iż nowe przepisy nie mają zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006. Wobec tego, w 2007 i 2008 r. zasady finansowania kontynuowanych programów pozostają takie same jak w 2006 r. Jednostka pierwszą dotację otrzymała na podstawie decyzji z dnia 30 grudnia 2006 r., była to dotacja za 1 rok korzystania z pomocy.

Podstawa prawna: § 5 ust. 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 października 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 238, poz. 2391) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).

Kwota dotacji: 138276 zł 46 gr, z tego pomoc z budżetu Unii Europejskiej - 110144 zł 35 gr.

Po otrzymaniu dotacji Zrzeszenie zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o interpretację zaistniałej sytuacji w kontekście zwolnienia otrzymanego dofinansowania od podatku dochodowego od osób prawnych. Stosownie do otrzymanej interpretacji w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego otrzymana w 2006 r. dotacja korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mającym zastosowanie na podstawie, art. 5 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957 z późn. zm.).

Drugą dotację, za drugi rok korzystania z pomocy Jednostka otrzymała w dniu 15 stycznia 2007 r. w kwocie 147290 zł 89 gr z czego pomoc z Unii Europejskiej wyniosła 117324 zł 81 gr.

Także przy otrzymaniu tej dotacji Zrzeszenie zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego. W wydanym postanowieniu Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał, iż przyznane i wypłacone grupom producentów rolnych przez agencję płatniczą ARiMR środki finansowe na wsparcie ich działania są środkami publicznymi, a kwota 117324 zł 81 gr pochodząca z budżetu Unii Europejskiej jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, natomiast kwota 29966 zł 08 gr podlega zwolnieniu od podatku. Dyrektor Izby Skarbowej podtrzymał stanowisko zaprezentowane w postanowieniu.

Dotacja za trzeci rok korzystania została przyznana Jednostce decyzją ARiMR, a środki wpłynęły na rachunek bankowy w dniu 1 lutego 2008 r. Kwota dotacji to 120241 zł 27 gr, w tym pomoc z Unii Europejskiej 95065 zł 75 gr.

W uzupełnieniu wniosku Jednostka wskazała, iż przedmiotowe środki pochodziły z programu pomocowego - Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2004-2006; Działanie 7 Grupy Producentów Rolnych, Priorytet 1 Zwiększenie efektywności ekonomicznej gospodarstw, z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej - Sekcja Gwarancji.

Podstawa prawna: Rozdział IX a, art. 33d Rozporządzenia Rady, Rozporządzenie Komisji z dnia 28 stycznia 2004 r., ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji EFOiGR, ustawa z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów i ich związkach i o zmianie innych ustaw. Dodatkowo Jednostka załączyła decyzje wydane przez ARiMR: z dnia 30 grudnia 2005 r., z 2006 r. oraz z dnia 22 listopada 2007 r.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy dotacje otrzymane w roku 2006, 2007, i 2008 winny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie dotacje powinny być opodatkowane.

Niniejsza interpretacja dotyczy zagadnienia opodatkowania dotacji otrzymanej w 2006 r. na podstawie decyzji wydanej w 2005 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Grupa producentów rolnych otrzymuje pomoc wypłacaną przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) w formie rocznych płatności. Roczna płatność jest wypłacana w łącznej kwocie, mimo, że jest współfinansowana ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz krajowych środków budżetowych.

Rozważając kwestię zastosowania przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych do przychodów (dochodów) uzyskiwanych przez grupy producentów rolnych ze środków pomocowych, należy uwzględnić obowiązujący stan prawny w roku, w którym otrzymano pomoc. Przy czym przez otrzymanie pomocy należy rozumieć datę wydania decyzji przez ARiMR o wypłacie środków finansowych z tytułu pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych.

Mając na względzie fakt, iż jak wskazano w uzupełnieniu do wniosku decyzja o wypłacie pomocy za drugi rok jej korzystania została wydana w 2005 r., do powyższego stanu faktycznego będą miały zastosowanie przepisy obowiązujące właśnie w tym roku.

W 2005 r. środki pochodzące z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej zaliczane były do środków publicznych (art. 5 ust. 1 pkt 2, w związku z ust. 3 pkt 3 z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), lecz nie stanowiły dochodów budżetu państwa (art. 96 tej ustawy). Wobec tego w tej części pomoc nie może być uznana za wolną od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), ponieważ wypłacająca pomoc ARiMR nie otrzymała tych środków z budżetu państwa.

Przychody grup producentów rolnych pochodzące z pomocy w części finansowanej z budżetu państwa nie mogły być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych (art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Zatem otrzymana pomoc przez grupy producentów rolnych stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów (art. 15 ust. 1 ww. ustawy).

Przy zastosowaniu wskazanych wyżej przepisów, skutki podatkowe dla grup producentów rolnych były neutralne, bowiem przychody z otrzymanej pomocy równoważyły wydatki (stanowiące koszt podatkowy) sfinansowane ze środków pomocowych.

Jednocześnie należy wskazać, iż załączone do wniosku decyzje nie były podstawą do wydania przedmiotowej interpretacji przepisów prawa podatkowego, gdyż tut. organ nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa uprawniającego do badania dokumentów źródłowych, tym samym przy rozstrzygnięciu nie brano pod uwagę treści załączonych w uzupełnieniu do wniosku decyzji ARiMR.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl