ITPB3/423-700b/10/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-700b/10/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2010 r. (data wpływu 22 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wpłat od członków Grupy (pytanie oznaczone jako nr 3 w poz. 55 wniosku - druk ORD-IN) jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wpłaty na inwestycje od członków Grupy (wpłat od członków Grupy w wysokości 25% wartości netto zakupów inwestycyjnych (urządzenia, maszyny, samochód) - tzw. "wpłata inwestycyjna" księgowana na koncie - kapitał (fundusz) zapasowy).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - Grupa (zwana dalej Grupą lub Spółką), wpisana jest do Rejestru Grup Wstępnie Uznanych prowadzonego przez Marszałka Województwa. Grupa liczy 17 producentów owoców i warzyw z województwa. Spółka rozlicza się na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), a jej rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy.

Grupa uzyskuje przychody z następujących tytułów:

1.

ze sprzedaży owoców i warzyw - bez stosowania marży, gdyż cena sprzedaży przez Grupę, równa jest cenie zakupu od członków Spółki;

2.

składek członkowskich uiszczanych przez członków Grupy w wysokość 1% wartości owoców i warzyw sprzedanych przez Grupę;

3.

wpłat od członków Grupy w wysokości 25% wartości netto zakupów inwestycyjnych (urządzenia, maszyny, samochód), jako tzw. "wpłata inwestycyjna" księgowana na koncie - kapitał (fundusz) zapasowy;

4.

pomocy finansowej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: ARiMR lub Agencja) na utworzenie Grupy i prowadzenie działalności administracyjnej;

5.

pomocy finansowej z Agencji na dofinansowanie kwalifikowanych kosztów inwestycji, realizowanych przez Grupę i zatwierdzonych w planie dochodzenia do uznania, wymienionych w wykazie kwalifikowanych kosztów inwestycji, które mogą być dofinansowane z ARiMR, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 czerwca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania pomocy finansowej wstępnie uznanej grupie producentów owoców i warzyw oraz wykazu kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania (Dz. U. z 2009 r. Nr 98, poz. 822).

W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytanie:

1.

Czy dotacja (pomoc finansowa) na pokrycie kosztów utworzenia Grupy i jej działalności administracyjnej otrzymana od ARiMR dla wstępnie uznanej grupy producentów owoców i warzyw jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych.

2.

Czy dotacja (pomoc finansowa) na pokrycie kwalifikowanych kosztów inwestycji w wysokości 75% kosztów zakupu netto/ otrzymana od ARiMR dla wstępnie uznanej grupy producentów owoców i warzyw jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych.

3.

Czy wpłaty na inwestycje od członków Grupy stanowią dochód Spółki i powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie trzecie. Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Spółka wskazała, że przychodem, zgodnie z art. 12 ust. 1 są m.in. otrzymane pieniądze, natomiast w myśl art. 7 ust. 2 - dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumy przychodów, różnica jest stratą.

W związku z tym, wpłaty dokonywane przez członków Spółki z przeznaczeniem na inwestycje, jak i statutowe stanowią dochód Grupy i nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40, gdyż są przeznaczane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki.

Jednocześnie jednak wpłaty dokonywane przez członków Spółki na inwestycje odpowiadające wydatkom inwestycyjnym ponoszonym przez Spółkę, nie objęte pomocą finansową ARiMR, spowodują brak wystąpienia dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - Grupa, wpisana jest do prowadzonego przez Marszałka Województwa, Rejestru Wstępnie Uznanych Grup Producentów. Jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 7 grudnia 2010 r. Spółka uzyskuje przychody m.in. z tytułu wpłat od członków Grupy w wysokości 25% wartości netto zakupów inwestycyjnych (urządzenia, maszyny, samochód) - jest tzw. "wpłata inwestycyjna" księgowana na koncie - kapitał (fundusz) zapasowy).

W przedmiotowej sprawie, kwestią wymagającą rozstrzygnięcia jest, czy tzw. "wpłata inwestycyjna" księgowana na koncie - kapitał (fundusz) zapasowy będzie zaliczana do przychodów Spółki.

Podnieść należy, że przepisy art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wyliczają enumeratywnie te rodzaje przychodów uzyskiwanych przez podatnika, które nie stanowią podstawy ustalenia dochodu podlegającego opodatkowaniu.

Innymi słowy, art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tworzy zamknięty katalog przychodów neutralnych podatkowo, co oznacza, że nie można go rozszerzać ponad te ich rodzaje, które wymienia ustawodawca.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 4 pkt 4 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Oznacza to, że zarówno wkłady pieniężne, jak i niepieniężne, wnoszone na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego w spółce z o.o. nie są zaliczane do przychodów podatkowych.

Natomiast art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy, oraz w spółdzielniach i ich związkach - wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy.

Podstawowym normatywnym źródłem regulacji dotyczącej dopłat są przepisy regulujące zasady wnoszenia i zwrotu dopłat w spółce z o.o. - artykuły 177-179 ustawy z dnia 15 września 2000 - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Należy podkreślić, że dopłaty nie powodują powstania przychodu w spółce z o.o. wyłącznie wówczas, gdy są wniesione zgodnie z przepisami k.s.h. Z tego względu szczególnie istotne jest ścisłe przestrzeganie przepisów kodeksu ustanawiających reżim dopłat.

Przede wszystkim zwrócić należy uwagę, że możliwość wniesienia dopłat powinna być wyraźnie zapisana w umowie spółki. Umowa spółki powinna określać górną granicę dopłat przez odniesienie jej do udziałów, na przykład przez wskazanie wielokrotności udziału czy procentu udziału. Dopłaty są nakładane uchwałą wspólników, która powinna określać ich wysokość i terminy wniesienia. Obowiązuje zasada, że dopłaty są nakładane i uiszczane przez wspólników równomiernie w stosunku do udziałów. Konieczne jest więc nałożenie obowiązku wniesienia dopłat na wszystkich wspólników proporcjonalnie do przysługujących im udziałów. Co istotne, ustalenie rzeczywistego charakteru wpłat powinno zostać dokonane z uwzględnieniem wszelkich okoliczności sprawy.

Wobec powyższego, wyłącznie dopłaty wnoszone do spółki - uzyskane przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwoty i wartości stanowiące nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów, przekazane na jej kapitał zapasowy, nie będą zaliczana do przychodów w myśl art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W świetle powyższego należało uznać stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego za nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl