ITPB3/423-700a/10/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-700a/10/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2010 r. (data wpływu 22 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określonego w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienia od podatku dochodów w przypadku otrzymania dotacji na pokrycie kwalifikowanych kosztów inwestycji, otrzymanej od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (pytanie oznaczone jako nr 2 w poz. 55 wniosku - druk ORD-IN) jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określonego w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienia od podatku dochodów grupy producentów rolnych w przypadku otrzymania dotacji (pomocy finansowej) na pokrycie kwalifikowanych kosztów inwestycji w wysokości 75% kosztów zakupu netto, otrzymanej od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - Grupa (zwana dalej Grupą lub Spółką), wpisana jest do Rejestru Grup Wstępnie Uznanych prowadzonego przez Marszałka Województwa. Grupa liczy 17 producentów owoców i warzyw z województwa. Spółka rozlicza się na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), a jej rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy.

Grupa uzyskuje przychody z następujących tytułów:

1.

ze sprzedaży owoców i warzyw - bez stosowania marży, gdyż cena sprzedaży przez Grupę, równa jest cenie zakupu od członków Spółki;

2.

składek członkowskich uiszczanych przez członków Grupy w wysokość 1% wartości owoców i warzyw sprzedanych przez Grupę;

3.

wpłat od członków Grupy w wysokości 25% wartości netto zakupów inwestycyjnych (urządzenia, maszyny, samochód/jako tzw. "wpłata inwestycyjna" księgowana na koncie - kapitał /fundusz) zapasowy;

4.

pomocy finansowej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: ARiMR lub Agencja) na utworzenie Grupy i prowadzenie działalności administracyjnej;

5.

pomocy finansowej z Agencji na dofinansowanie kwalifikowanych kosztów inwestycji, realizowanych przez Grupę i zatwierdzonych w planie dochodzenia do uznania, wymienionych w wykazie kwalifikowanych kosztów inwestycji, które mogą być dofinansowane z ARiMR, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 czerwca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania pomocy finansowej wstępnie uznanej grupie producentów owoców i warzyw oraz wykazu kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania (Dz. U. z 2009 r. Nr 98, poz. 822).

W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytanie:

1.

Czy dotacja (pomoc finansowa) na pokrycie kosztów utworzenia Grupy i jej działalności administracyjnej otrzymana od ARiMR dla wstępnie uznanej grupy producentów owoców i warzyw jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych.

2.

Czy dotacja (pomoc finansowa) na pokrycie kwalifikowanych kosztów inwestycji w wysokości 75% kosztów zakupu netto/ otrzymana od ARiMR dla wstępnie uznanej grupy producentów owoców i warzyw jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych.

3.

Czy wpłaty na inwestycje od członków Grupy stanowią dochód Spółki i powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Zdaniem Spółki otrzymana dotacja (pomoc finansowa) od ARiMR winna korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych z poniższych powodów.

Stosownie do przepisu art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.

Za wyżej wymienione wydatki uznaje się zgodnie z art. 17 ust. 9 cytowanej ustawy wydatki na:

1.

zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych

2.

szkolenia członków grupy producentów rolnych.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1580/2007 z dnia 21 grudnia 2007 r. oraz w myśl § 1 ust. 1 pkt 1 lit. c) i d rozporządzenia Ministra Rolnictwa z dnia

17 czerwca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania pomocy finansowej wstępnie uznanej grupie producentów owoców i warzyw oraz wykazu kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania (Dz. U. Nr 98, poz. 822) - wstępnie uznanej grupie producentów owoców i warzyw jest przyznawana pomoc finansowa na pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji związanych ze zbiorem, przechowywaniem, magazynowaniem lub przygotowywaniem do sprzedaży owoców i warzyw ujętych w grupie lub grupach produktów, dla których grupa została wstępnie uznana, m.in. jeżeli inwestycja lub jej etap są dostosowane do wielkości produkcji owoców i warzyw sprzedawanych przez grupę i wyprodukowanych przez jej członków, nieprzekraczającą wielkości planowanej na ostatni rok realizacji zatwierdzonego planu dochodzenia do uznania oraz odpowiadają specyfice zbioru i działań wykonywanych w odniesieniu do owoców i warzyw po jego dokonaniu.

Spółka spełniła powyższe warunki i ponosi koszty inwestycji zgodnie z "Wykazem kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania" który stanowi załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia.

Ponieważ środki produkcji, o których mowa w art. 17 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to także maszyny, urządzenia, narzędzia, niezbędne do podjęcia i realizowania procesu produkcyjnego przedsiębiorstwa, uzasadnione jest stwierdzenie, że dochód osiągnięty przez Spółkę (ze sprzedaży produktów rolnych członków grupy) wydatkowanych na zakup środków produkcji, przekazanych następnie nieodpłatnie członkom grupy, wolny jest od podatku dochodowego.

W związku z tym Spółka uważa, że w przypadku, gdy Spółka dokonuje zakupu środków produkcji, które następnie nieodpłatnie przekaże członkom swojej grupy producentów, przy spełnieniu wszystkich wyżej wymienionych warunków - może skorzystać ze zwolnienia zawartego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 49 cyt. ustawy i wykazać osiągnięty w roku podatkowym dochód - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy - jako wolny od podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca wskazał, że powyższy pogląd wyrażony został w zmianie interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 25 maja 2010 r. znak DD6/033/139/KWW/09/PK-1273.

Na tle przedstawionego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - Grupa, wpisana jest do prowadzonego przez Marszałka Województwa, Rejestru Wstępnie Uznanych Grup Producentów (decyzja z dnia 9 lutego 2007 r.). Jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 7 grudnia 2010 r. Spółka uzyskuje przychody m.in. z tytułu pomocy finansowej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania.

Podkreślić należy, że o nadanie statusu wstępnego uznania mogą ubiegać się grupy producentów, które nie są w stanie spełnić wszystkich warunków pełnego uznania określonych w art. 122, art. 125a i art. 125b rozporządzenia Rady (WE) Nr 1234/2007, Tytule III Rozdział I Sekcja 2 rozporządzenia Komisji (WE) 1580/2007 oraz § 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie warunków wstępnego uznawania grup producentów owoców i warzyw, uznawania organizacji producentów owoców i warzyw oraz warunków i wymagań, jakie powinny spełniać plany dochodzenia do uznania. Status wstępnego uznania i realizacja planu dochodzenia do uznania ma na celu doprowadzenie grupy do pełnego uznania w ramach wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw.

Warunkiem uzyskania statusu wstępnego uznania jest posiadanie przez grupę (podmiot zrzeszający producentów owoców i warzyw) osobowości prawnej. Wstępnie uznaną grupą producentów owoców i warzyw może być każdy podmiot prawny, który został utworzony z inicjatywy rolników w rozumieniu art. 2 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) Nr 73/2009, którzy uprawiają co najmniej jeden z produktów sektora owoców i warzyw. Celem takiej grupy jest jej uznanie za organizację producentów.

Pomoc finansową w ramach wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw mogą otrzymać wstępnie uznane grupy producentów i uznane organizacje producentów owoców i warzyw spełniające kryteria wstępnego uznania lub uznania. Status wstępnego uznania oraz uznania nadawany jest przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę grupy lub organizacji producentów.

Grupy i organizacje producentów owoców i warzyw uzyskują wstępne uznanie oraz uznanie w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady (WE) Nr 1234/2007, rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1580/2007, ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno oraz rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie warunków wstępnego uznawania grup producentów owoców i warzyw, uznawania organizacji producentów owoców i warzyw oraz warunków i wymagań, jakie powinny spełniać plany dochodzenia do uznania.

Stosownie natomiast do treści art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) i lit. b) ustawy 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70 z późn. zm.), w zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej dyrektor oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji, właściwy ze względu na siedzibę wstępnie uznanej grupy producentów, organizacji producentów albo zrzeszenia organizacji producentów, wydaje decyzje w sprawach przyznania wstępnie uznanej grupie producentów pomocy finansowej na:

* pokrycie kosztów związanych z utworzeniem grupy producentów i prowadzeniem działalności administracyjnej,

* pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania.

Udzielona pomoc finansowa ma pozwolić im osiągnąć w tym czasie warunki zezwalającej na uzyskanie oficjalnego statusu uznanej organizacji producentów owoców i warzyw.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 98, poz. 634 z późn. zm.), Agencja jest państwową osobą prawną. Zadaniem Agencji jest m.in. wspieranie: powstawania i rozwoju grup producentów rolnych i ich związków oraz realizacji innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi i przetwórstwa produktów rolnych lub ze Wspólnej Polityki Rolnej (odpowiednio pkt 4 i 8 ust. 1 art. 4 ww. ustawy). Agencja realizuje zadania wymienione w art. 4 ust. 1 zwłaszcza przez finansowanie lub udział w finansowaniu - w przypadku zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 (art. 4 ust. 2 pkt 5 powołanej ustawy).

Zatem obsługa wsparcia finansowego grup producentów odbywa się w oddziałach regionalnych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która pełni rolę akredytowanej agencji płatniczej.

Rozważając natomiast kwestię zastosowania przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych do przychodów (dochodów) uzyskiwanych przez grupy producentów rolnych ze środków pomocowych, należy uwzględnić obowiązujący stan prawny w roku, w którym uzyskano pomoc.

Na tle powyższego, należy wskazać, że w wyniku nowelizacji przepisów ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, jak również środki:

* Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

* Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji oraz

* Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich

stanowią dochód budżetu państwa, na podstawie art. 96 pkt 16 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. Przy czym środki budżetu państwa przeznaczone na realizację Wspólnej Polityki Rolnej, na postawie art. 212 ustawy o finansach publicznych, są - zgodnie z określonymi procedurami - wydatkowane przez agencje płatnicze.

Niemniej jednak w przypadku przedmiotowych środków z tytułu pomocy finansowej uzyskanych z budżetu państwa po 1 stycznia 2010 r., zastosowanie w niniejszej sprawie znajdą również przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. (jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 7 grudnia 2010 r. Jednostka również w 2010 r. uzyskuje ww. przychody).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

* Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

* Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

* Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich (art. 5 ust. 3 pkt 4 wskazanej ustawy)

W ustawie o finansach publicznych, w ramach budżetu państwa wyodrębniono budżet środków europejskich. Podstawę prawną tworzenia budżetu środków europejskich stanowi art. 117, na mocy którego budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ust. 2 tegoż artykułu określono, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

* dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

* wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Środki europejskie, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochód budżetu państwa (art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych).

Zgodnie natomiast z art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich, które na podstawie art. 186 ww. ustawy mogą być przeznaczone na:

* realizację projektów przez jednostki budżetowe;

* płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

* dotacje celowe dla beneficjentów;

* realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

* realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

W odniesieniu do kwestii zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, otrzymanych środków w ramach pomocy finansowej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania należy zauważyć, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zatem, w świetle ww. przepisu, otrzymana przez Spółkę pomoc finansowa, co do zasady, stanowi Jej przychód podatkowy.

Jednakże, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Mając na uwadze powyższe, środki finansowe z budżetu państwa, które Spółka otrzymała od Agencji tytułem pomocy finansowej w ramach przyznanej pomocy finansowej na pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania stanowią przychód podatkowy, który podlega zwolnieniu od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy również wskazać, że z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy pozostaje we współzależności przepis art. 16 ust. 1 pkt 58, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Tym samym te środki finansowe z budżetu państwa, które Wnioskodawca otrzymał w latach 2007-2010 z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na pokrycie części kwalifikowanych inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania, stanowią przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który podlega zwolnieniu od podatku. Natomiast wydatki sfinansowane z przychodów uzyskanych z tej pomocy, zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, nie będą zaliczane do kosztów podatkowych.

W świetle powyższego za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, która odnosząc się do pytania oznaczonego jako nr 2 dotyczącego zwolnienia od podatku dochodowego kwot pomocy finansowej otrzymanej na pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania odniosła się do odrębnego zagadnienia, jakim jest kwestia zwolnienia dochodów grup producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym, t.j. przepisu art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl