ITPB3/423-700/10/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-700/10/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2010 r. (data wpływu 22 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określonego w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienia od podatku dochodów grupy producentów rolnych (pytanie oznaczone jako nr 1 w poz. 55 wniosku - druk ORD-IN) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określonego w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienia od podatku dochodów grupy producentów rolnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - Grupa (zwana dalej Grupą lub Spółką), wpisana jest do Rejestru Grup Wstępnie Uznanych prowadzonego przez Marszałka Województwa. Grupa liczy 17 producentów owoców i warzyw z województwa. Spółka rozlicza się na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), a jej rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy.

Grupa uzyskuje przychody z następujących tytułów:

1.

ze sprzedaży owoców i warzyw - bez stosowania marży, gdyż cena sprzedaży przez Grupę, równa jest cenie zakupu od członków Spółki;

2.

składek członkowskich uiszczanych przez członków Grupy w wysokość 1% wartości owoców i warzyw sprzedanych przez Grupę;

3.

wpłat od członków Grupy w wysokości 25% wartości netto zakupów inwestycyjnych (urządzenia, maszyny, samochód/jako tzw. "wpłata inwestycyjna" księgowana na koncie - kapitał /fundusz) zapasowy;

4.

pomocy finansowej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: ARiMR lub Agencja) na utworzenie Grupy i prowadzenie działalności administracyjnej;

5.

pomocy finansowej z Agencji na dofinansowanie kwalifikowanych kosztów inwestycji, realizowanych przez Grupę i zatwierdzonych w planie dochodzenia do uznania, wymienionych w wykazie kwalifikowanych kosztów inwestycji, które mogą być dofinansowane z ARiMR, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 czerwca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania pomocy finansowej wstępnie uznanej grupie producentów owoców i warzyw oraz wykazu kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania (Dz. U. z 2009 r. Nr 98, poz. 822).

W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytanie:

1.

Czy dotacja (pomoc finansowa) na pokrycie kosztów utworzenia Grupy i jej działalności administracyjnej otrzymana od ARiMR dla wstępnie uznanej grupy producentów owoców i warzyw jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych.

2.

Czy dotacja (pomoc finansowa) na pokrycie kwalifikowanych kosztów inwestycji w wysokości 75% kosztów zakupu netto/ otrzymana od ARiMR dla wstępnie uznanej grupy producentów owoców i warzyw jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych.

3.

Czy wpłaty na inwestycje od członków Grupy stanowią dochód Spółki i powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Zdaniem Spółki otrzymana dotacja (pomoc finansowa) od ARiMR winna korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych z poniższych powodów.

Podstawa prawna funkcjonowania producentów rolnych oraz zasady udzielania pomocy finansowej określone zostały w ustawie z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych ich związkach oraz o zmianie innych ustaw.

Stosownie zaś do treści art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) i lit. b) ustawy z 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego, w zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej, właściwy dyrektor oddziału regionalnego ARiMR wydaję decyzję w sprawach przyznania wstępnie uznanej grupie producentów pomocy finansowej na:

* pokrycie kosztów związanych z utworzeniem grupy producentów i prowadzeniem działalności administracyjnej;

* pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania.

W kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych należy wskazać, że w wyniku nowelizacji przepisów ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) - środki pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, jak również środki Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej Sekcja Gwarancji, Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich - stanowią dochod budżetu państwa na podstawie art. 96 pkt 16 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.

Spółka wskazała, że środki budżetu państwa przeznaczone na realizację Wspólnej Polityki Rolnej na podstawie art. 212 ustawy o finansach publicznych są zgodnie z określonymi procedurami wydatkowane przez agencje płatnicze, w tym ARiMR. Tak więc środki pomocowe dla grup producentów rolnych wypłacane przez Agencję są środkami pochodzącymi z budżetu państwa.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób oprawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe.

Natomiast stosownie do regulacji zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 48 tej ustawy wolne od dochodu są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Jednocześnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58, który stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tym samym środki finansowe, które spółka otrzymała z Agencji na pokrycie kosztów związanych z utworzeniem grupy i prowadzeniem działalności administracyjnej stanowią przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który podlega zwolnieniu od podatku.

Natomiast wydatki sfinansowane z przychodów uzyskiwanych z tej pomocy, zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie będą zaliczane do kosztów podatków.

Na tle przedstawionego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - Grupa, wpisana jest do prowadzonego przez Marszałka Województwa Rejestru Wstępnie Uznanych Grup Producentów (decyzja z dnia 9 lutego 2007 r.). Jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 7 grudnia 2010 r. Spółka uzyskuje przychody m.in. z tytułu pomocy finansowej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na utworzenie Grupy wstępnie uznanej i prowadzenie działalności administracyjnej.

Podkreślić należy, że o nadanie statusu wstępnego uznania mogą ubiegać się grupy producentów, które nie są w stanie spełnić wszystkich warunków pełnego uznania określonych w art. 122, art. 125a i art. 125b rozporządzenia Rady (WE) Nr 1234/2007, Tytule III Rozdział I Sekcja 2 rozporządzenia Komisji (WE) 1580/2007 oraz § 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie warunków wstępnego uznawania grup producentów owoców i warzyw, uznawania organizacji producentów owoców i warzyw oraz warunków i wymagań, jakie powinny spełniać plany dochodzenia do uznania. Status wstępnego uznania i realizacja planu dochodzenia do uznania ma na celu doprowadzenie grupy do pełnego uznania w ramach wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw.

Warunkiem uzyskania statusu wstępnego uznania jest posiadanie przez grupę (podmiot zrzeszający producentów owoców i warzyw) osobowości prawnej. Wstępnie uznaną grupą producentów owoców i warzyw może być każdy podmiot prawny, który został utworzony z inicjatywy rolników w rozumieniu art. 2 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) Nr 73/2009, którzy uprawiają co najmniej jeden z produktów sektora owoców i warzyw. Celem takiej grupy jest jej uznanie za organizację producentów.

Pomoc finansową w ramach wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw mogą otrzymać wstępnie uznane grupy producentów i uznane organizacje producentów owoców i warzyw spełniające kryteria wstępnego uznania lub uznania. Status wstępnego uznania oraz uznania nadawany jest przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę grupy lub organizacji producentów.

Grupy i organizacje producentów owoców i warzyw uzyskują wstępne uznanie oraz uznanie w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady (WE) Nr 1234/2007, rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1580/2007, ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno oraz rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie warunków wstępnego uznawania grup producentów owoców i warzyw, uznawania organizacji producentów owoców i warzyw oraz warunków i wymagań, jakie powinny spełniać plany dochodzenia do uznania.

Stosownie natomiast do treści art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) i lit. b) ustawy 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70 z późn. zm.), w zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej dyrektor oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji, właściwy ze względu na siedzibę wstępnie uznanej grupy producentów, organizacji producentów albo zrzeszenia organizacji producentów, wydaje decyzje w sprawach przyznania wstępnie uznanej grupie producentów pomocy finansowej na:

* pokrycie kosztów związanych z utworzeniem grupy producentów i prowadzeniem działalności administracyjnej,

* pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania.

Udzielona pomoc finansowa ma pozwolić im osiągnąć w tym czasie warunki zezwalającej na uzyskanie oficjalnego statusu uznanej organizacji producentów owoców i warzyw.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 98, poz. 634 z późn. zm.), Agencja jest państwową osobą prawną. Zadaniem Agencji jest m.in. wspieranie: powstawania i rozwoju grup producentów rolnych i ich związków oraz realizacji innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi i przetwórstwa produktów rolnych lub ze Wspólnej Polityki Rolnej (odpowiednio pkt 4 i 8 ust. 1 art. 4 ww. ustawy). Agencja realizuje zadania wymienione w art. 4 ust. 1 zwłaszcza przez finansowanie lub udział w finansowaniu - w przypadku zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 (art. 4 ust. 2 pkt 5 powołanej ustawy).

Zatem obsługa wsparcia finansowego grup producentów odbywa się w oddziałach regionalnych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która pełni rolę akredytowanej agencji płatniczej.

Rozważając natomiast kwestię zastosowania przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych do przychodów (dochodów) uzyskiwanych przez grupy producentów rolnych ze środków pomocowych, należy uwzględnić obowiązujący stan prawny w roku, w którym uzyskano pomoc.

Na tle powyższego, należy wskazać, że w wyniku nowelizacji przepisów ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, jak również środki:

* Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

* Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji oraz

* Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich

stanowią dochód budżetu państwa, na podstawie art. 96 pkt 16 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. Przy czym środki budżetu państwa przeznaczone na realizację Wspólnej Polityki Rolnej, na postawie art. 212 ustawy o finansach publicznych, są - zgodnie z określonymi procedurami - wydatkowane przez agencje płatnicze.

Niemniej jednak stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe, gdyż w przypadku przedmiotowych środków z tytułu pomocy finansowej uzyskanych z budżetu państwa po 1 stycznia 2010 r., zastosowanie w niniejszej sprawie znajdą również przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. (jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 7 grudnia 2010 r. Jednostka również w 2010 r. uzyskuje ww. przychody).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

* Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

* Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

* Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich (art. 5 ust. 3 pkt 4 wskazanej ustawy)

W ustawie o finansach publicznych, w ramach budżetu państwa wyodrębniono budżet środków europejskich. Podstawę prawną tworzenia budżetu środków europejskich stanowi art. 117, na mocy którego budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ust. 2 tegoż artykułu określono, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

* dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

* wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Środki europejskie, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochód budżetu państwa (art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych).

Zgodnie natomiast z art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich, które na podstawie art. 186 ww. ustawy mogą być przeznaczone na:

* realizację projektów przez jednostki budżetowe;

* płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

* dotacje celowe dla beneficjentów;

* realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

* realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

W odniesieniu do kwestii zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, otrzymanych środków w ramach pomocy finansowej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na utworzenie grupy i prowadzenie działalności administracyjnej wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zatem, w świetle ww. przepisu, otrzymana przez Spółkę pomoc finansowa, co do zasady, stanowi jej przychód podatkowy.

Jednakże, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Mając na uwadze powyższe, środki finansowe z budżetu państwa, które Spółka otrzymała od Agencji tytułem pomocy finansowej w ramach przyznanej pomocy finansowej na pokrycie kosztów związanych z utworzeniem grupy i prowadzeniem działalności administracyjnej, stanowią przychód podatkowy, który podlega zwolnieniu od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy również wskazać, że z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy pozostaje we współzależności przepis art. 16 ust. 1 pkt 58, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Tym samym, środki finansowe z budżetu państwa, które Wnioskodawca otrzymał w latach 2007-2010 z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na pokrycie kosztów związanych z utworzeniem grupy i prowadzeniem działalności administracyjnej, stanowią przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który podlega zwolnieniu od podatku. Natomiast wydatki sfinansowane z przychodów uzyskanych z tej pomocy, zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, nie będą zaliczane do kosztów podatkowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl