ITPB3/423-68/08/PS - Możliwość zaliczenia do przychodów spółdzielni mieszkaniowej z gospodarki zasobami mieszkaniowymi uzyskanych odsetek od zaległości w opłatach eksploatacyjnych lokali mieszkalnych, przychodów operacyjnych bieżących, kosztów sądowych i komorniczych dotyczących lokali mieszkalnych oraz możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów operacyjnych związanych z windykacją należności dotyczących zasobów mieszkaniowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-68/08/PS Możliwość zaliczenia do przychodów spółdzielni mieszkaniowej z gospodarki zasobami mieszkaniowymi uzyskanych odsetek od zaległości w opłatach eksploatacyjnych lokali mieszkalnych, przychodów operacyjnych bieżących, kosztów sądowych i komorniczych dotyczących lokali mieszkalnych oraz możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów operacyjnych związanych z windykacją należności dotyczących zasobów mieszkaniowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia przychodów i kosztów uzyskania przychodów dotyczących gospodarki zasobami mieszkaniowymi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia przychodów i kosztów uzyskania przychodów dotyczących gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Głównym źródłem przychodów Spółdzielni są opłaty eksploatacyjne od lokali mieszkalnych i garaży, które stanowią zasoby mieszkaniowe. Od należności opłacanych po terminie Jednostka zgodnie ze statutem nalicza odsetki ustawowe. W celu odzyskania zaległości w opłatach eksploatacyjnych Spółdzielnia ponosi dodatkowe koszty (koszty sądowe, komornicze, odpisane należności). Postanowieniem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z dnia 25 czerwca 2007 r. (PO-II/423/27/AMK/07) Spółdzielnia otrzymała interpretację przepisów prawa podatkowego, która przychody Spółdzielni z tytułu opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne zalicza do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, korzystającymi ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem, że zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Odsetki od zaległości w opłatach eksploatacyjnych, zwrot kosztów sądowych, komorniczych, zastępstwa procesowego jako przychody Spółdzielni pochodzące z tytułu nieterminowego regulowania opłat eksploatacyjnych Urząd Skarbowy zalicza do przychodów nie związanych z gospodarką zasobami mieszkaniowymi. Natomiast wydatki związane z windykacją należności z tytułu opłat eksploatacyjnych Urząd Skarbowy kwalifikuje jako koszty uzyskania przychodów Spółdzielni (bowiem są ponoszone w celu uzyskania przychodów), nie związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych (ściąganie długów nie jest czynnością związaną z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółdzielnia ma prawo zaliczyć do:

1.

przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi:

*

uzyskane odsetki od zaległości w opłatach eksploatacyjnych lokali mieszkalnych,

*

uzyskane przychody operacyjne bieżące, jak i odzyskane koszty sądowe, komornicze i zastępstwa procesowego dotyczące lokali mieszkalnych i garaży.

2.

oraz do kosztów uzyskania przychodów:

*

koszty operacyjne związane z windykacją swych należności dotyczących zasobów mieszkaniowych.

W piśmie z dnia 29 lutego 2008 r., z dnia 26 marca 2008 r. oraz z dnia 9 kwietnia 2008 r., stanowiącym uzupełnienie niniejszego wniosku, Spółdzielnia wyjaśnia, iż do uzyskanych przychodów operacyjnych bieżących zalicza:

*

należności odzyskane przez komornika poprzednio spisane w koszty operacyjne w związku z bezskuteczną egzekucją, dotyczącą zaległych opłat eksploatacyjnych od lokali mieszkalnych i garaży - zdaniem Wnioskodawcy związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, gdyż dotyczą zaległych opłat eksploatacyjnych lokali mieszkalnych i garaży,

*

wpłaty mieszkańców z tytułu kredytów spłaconych przedterminowo przez Spółdzielnię w latach 1989-1990, które zaciągnięte zostały na budowę budynków mieszkalnych. Obecnie w momencie przekształcenia lokalu mieszkalnego na odrębną własność lokator zwraca Spółdzielni spłacony kredyt. Otrzymane środki przekazywane są na utrzymanie zasobów mieszkaniowych - zdaniem Wnioskodawcy związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi,

*

rozwiązane odpisy aktualizacyjne, które dotyczą spisanych przed dniem 1 stycznia 2007 r. w koszty należności czynszowych lokali usługowych wynajmowanych. Do 1 stycznia 2007 r. przychody Spółdzielni z tytułu wynajmu lokali użytkowych stanowiły przychody związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi i były zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Obecnie wyegzekwowane zadłużenie (rozwiązane odpisy aktualizacyjne) stanowi przychód operacyjny Spółdzielni - zdaniem Wnioskodawcy przychody te dotyczące spraw z przed dnia 1 stycznia 2007 r. należy zaliczyć do przychodów związanych z gospodarką zasobami mieszkaniowymi,

*

należności z tytułu sprzedaży gruntów związanych z regulacją terenów. Na podstawie art. 41 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych Jednostka ma obowiązek uregulować stan prawny terenów stanowiących zasoby Spółdzielni, celem ustanowienia prawa odrębnej własności lokali mieszkalnych, użytkowych i garaży. W ramach powyższego obowiązku Spółdzielnia dokonuje zamiany lub sprzedaży na rzecz gminy terenów stanowiących zasób Spółdzielni, a nie wykorzystywanych na cele mieszkaniowe (np. tereny zabudowane budynkami przedszkoli i żłobków). Następnie za uzyskane środki Spółdzielnia nabywa od gminy prawa własności lub użytkowania wieczystego do nieruchomości z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową - zdaniem Wnioskodawcy związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi,

*

przychody z tytułu wolnych środków otrzymanych w wyniku różnicy cen, np. w przypadku eksmisji - zwrot wkładu na dzień utraty tytułu prawnego - a ustanowienie nowego prawa wg ceny rynkowej - zdaniem Wnioskodawcy związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi,

*

zaokrąglenia wynikające z przepisów przewidzianych w odrębnych ustawach, np. w podatku VAT, składkach ZUS, przeznaczone na finansowanie gospodarki zasobami mieszkaniowymi - zdaniem Wnioskodawcy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych,

*

wynagrodzenie płatnika z tytułu rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ZUS, przysługujące zgodnie z art. 28 Ordynacji podatkowej oraz art. 3 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przeznaczone na finansowanie gospodarki zasobami mieszkaniowymi - zdaniem Wnioskodawcy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych,

*

zwrot nienależnie naliczonego w 2006 r. podatku VAT od opłat za wieczyste użytkowanie gruntów, stanowiących zasoby spółdzielni - zdaniem Spółdzielni stanowi przychód związany z gospodarką zasobami mieszkaniowymi zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych,

*

przychody z tytułu udostępnienia nieruchomości - terenu w celu realizacji obcych inwestycji, przeznaczone na finansowanie gospodarki zasobami mieszkaniowymi - zdaniem Wnioskodawcy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych,

*

otrzymane odszkodowania (np. za kradzież, zniszczenia lub dewastację majątku Spółdzielni). W 2007 r. Spółdzielnia otrzymała odszkodowania za kradzież, zniszczenia lub dewastację majątku. W zależności od zdarzenia (np. zalanie w wyniku nieszczelności pokrycia dachowego, pożar na klatce schodowej, uszkodzenie dźwigu po burzy, dewastacje placów zabaw, uszkodzenie budynku administracji przy próbie włamania) otrzymane środki Spółdzielnia przekazuje albo lokatorom, których mienie zostało zniszczone w trakcie zdarzenia lub też firmom ubezpieczeniowym w formie regresu albo przekazuje na fundusz remontowy w celu pokrycia kosztów naprawy. W 2007 r. Jednostka otrzymała też odszkodowanie od firmy dokonującej napraw sprzętu ogrodniczego. Sprzęt przekazany do naprawy został skradziony z siedziby firmy naprawczej. Przychody te przeznaczone są na finansowanie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które zdaniem Wnioskodawcy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych,

*

zwrócone koszty (np. pokrycie przez pracownika niedoborów w powierzonym mu mieniu) przeznaczone na finansowanie gospodarki zasobami mieszkaniowymi - zdaniem Wnioskodawcy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych,

*

zatrzymane wadia w przypadku wycofania się nabywcy z transakcji po wygranym przetargu na sprzedaż lokalu mieszkalnego (zasiedlanego po raz kolejny po eksmisji), stanowiące przychody operacyjne przeznaczone na finansowanie gospodarki zasobami mieszkaniowymi - zdaniem Spółdzielni podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych,

*

przychody na pokrycie kosztów amortyzacji lokali użytkowych, na których ustanowiono spółdzielcze prawa do lokalu, a których wkłady budowlane podlegają umorzeniu. Lokale użytkowe ze spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu nie stanowią zasobów mieszkaniowych spółdzielni i podlegają amortyzacji, która nie stanowi jednak kosztu uzyskania przychodów, gdyż lokale te nie są własnością spółdzielni. Jednocześnie wkłady te podlegają umorzeniu tworząc przychód, który dla Jednostki nie jest przychodem podlegającym opodatkowaniu. Zdaniem Spółdzielni, ponieważ wynik ekonomiczny ww. operacji jest zerowy, powstałe umorzenia wkładów tychże lokali powinny być zaliczone do przychodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółdzielni koszty związane działalnością windykacyjną, jak również przychody (odzyskane wyrokami sądowymi koszty komornicze i sądowe) oraz odsetki od zaległości związane z lokalami mieszkalnymi i garażami, stanowią koszty i dochody związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 i 3 ww. ustawy przedmiotem działalności spółdzielni jest:

*

budowanie lub nabywanie budynków w określonych w ustawie celach, np: ustanawiania na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych, ustanawiania na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,

*

budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,

*

udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,

*

budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

*

obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.

Jak wynika z art. 4 cytowanej ustawy, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Mając na uwadze powyższe uregulowania stwierdzić należy, że w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych określono zasady i cele działalności spółdzielni mieszkaniowych, a także prawa i obowiązki ich członków. Podkreślenia natomiast wymaga, że z przepisów tej ustawy nie da się wywieść zakresu pojęcia "gospodarki zasobami mieszkaniowymi".

Obowiązujący od 1 stycznia 2007 r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Stosownie do wyżej cytowanego przepisu (wprowadzonego przepisem art. 1 pkt 18 lit. a) tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz. U. Nr 217, poz. 1589), z dniem 1 stycznia 2007 r. - zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody spółdzielni mieszkaniowych, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

*

gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

*

innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Powołana ustawa o podatku dochodowym również nie zawiera definicji: "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych", określa rzeczy związane z mieszkaniem.

W konsekwencji przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy, należy rozumieć:

*

znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:

-

dźwigi osobowe i towarowe,

-

aparaty do wymiany ciepła,

-

kotłownie i hydrofornie wbudowane,

-

klatki schodowe,

-

strychy, piwnice, komórki,

-

balkony, loggie,

-

garaże,

*

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

-

budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,

-

kotłownie i hydrofornie wolno stojące,

-

osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

*

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:

-

zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,

-

rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,

-

sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,

-

budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,

-

budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,

-

inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody spółdzielni mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Należy zatem stwierdzić, iż uzyskane odsetki od zaległości w opłatach eksploatacyjnych dotyczących lokali mieszkalnych stanowią przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, mające wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Podobnie odzyskane przez Spółdzielnię koszty sądowe, komornicze i zastępstwa procesowego dotyczące lokali mieszkalnych i garaży, oraz poniesione koszty operacyjne związane z windykacją swych należności dotyczących zasobów mieszkaniowych, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zatem dochód powstały z tego tytułu również korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 omawianej ustawy w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W sprawie pozostałych przychodów operacyjnych bieżących stwierdzić należy, iż przychodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi będą:

*

należności odzyskane przez komornika poprzednio spisane w koszty operacyjne w związku z bezskuteczną egzekucją, dotyczącą zaległych opłat eksploatacyjnych od lokali mieszkalnych i garaży,

*

przychody Spółdzielni powstałe w momencie przekształcenia lokalu mieszkalnego na odrębną własność z tytułu wpłat mieszkańców w związku ze spłaconymi przez Jednostkę przedterminowo kredytami w latach 1989 - 1990, zaciągniętymi na budowę budynków mieszkalnych,

*

przychody z tytułu wolnych środków otrzymanych w wyniku różnicy cen, np. w przypadku eksmisji i zwrotu wkładu na dzień utraty tytułu prawnego, o ile dotyczą zasobu mieszkaniowego,

*

otrzymane odszkodowania, np. za kradzież, zniszczenia lub dewastację majątku Spółdzielni, które dotyczą zasobów mieszkaniowych Jednostki,

*

zwrot kosztów, np. pokrycie przez pracownika niedoborów w powierzonym mu mieniu) - o ile dotyczy niedoborów w mieniu stanowiącym zasoby mieszkaniowe,

*

zatrzymane wadia w przypadku wycofania się nabywcy z transakcji po wygranym przetargu na sprzedaż lokalu mieszkalnego (zasiedlanego po raz kolejny po eksmisji),

*

wynagrodzenia płatnika z tytułu rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ZUS, przysługujące zgodnie z art. 28 Ordynacji podatkowej oraz art. 3 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, o ile związane są z wynagrodzeniami pracowników zatrudnionych w tej gospodarce (np. w administracji osiedlowej bądź osiedlowych warsztatach konserwacyjno - remontowych),

*

zwrot nienależnie naliczonego w 2006 r. podatku VAT od opłat za wieczyste użytkowanie gruntów, jeżeli na gruncie, z którymi związane są opłaty za wieczyste użytkowanie, znajdują się budynki mieszkalne oraz podatek VAT stanowił wcześniej koszt uzyskania przychodów.

Przychody te mają wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Mając na uwadze ww. przepisy stwierdzić należy jednak, iż do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie można zaliczyć:

*

należności z tytułu sprzedaży gruntów związanych z regulacją terenów, stanowiących zasób Spółdzielni, a nie wykorzystywanych na cele mieszkaniowe (np. tereny zabudowane budynkami przedszkoli i żłobków),

*

zaokrągleń wynikających z przepisów przewidzianych w odrębnych ustawach, np. w podatku VAT, składkach ZUS,

*

przychodów z tytułu udostępnienia nieruchomości - terenu w celu realizacji obcych inwestycji.

Dochód powstały z tych źródeł przychodów nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 omawianej ustawy i stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Natomiast w kwestii rozwiązanych odpisów aktualizacyjnych, które dotyczą spisanych przed dniem 1 stycznia 2007 r. w koszty należności czynszowych dotyczących lokali użytkowych wynajmowanych należy wskazać, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4e ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem jest równowartość odpisów aktualizujących wartość należności, uprzednio zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, w przypadku ustania przyczyn, dla których dokonano tych odpisów. Przepis ten ściśle wiąże się z sytuacją określoną w art. 16 ust. 1 pkt 26a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów aktualizujących, z tym że kosztem uzyskania przychodów są odpisy aktualizujące wartość należności, określone w ustawie o rachunkowości, od tej części należności, która była uprzednio zaliczona na podstawie art. 12 ust. 3 do przychodów należnych, a ich nieściągalność została uprawdopodobniona na podstawie ust. 2a pkt 1.

Zgodnie z art. 16 ust. 2a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną, w przypadku określonym w ust. 1 pkt 26a, w szczególności jeżeli:

a.

dłużnik zmarł, został wykreślony z ewidencji działalności gospodarczej, postawiony w stan likwidacji lub została ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, albo,

b.

zostało wszczęte postępowanie upadłościowe z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego lub na wniosek dłużnika zostało wszczęte postępowanie ugodowe w rozumieniu przepisów o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków, albo

c.

wierzytelność została potwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu i skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego, albo

d.

wierzytelność jest kwestionowana przez dłużnika na drodze powództwa sądowego.

Jeśli zatem spełnione zostały warunki określone w art. 16 ust. 2a ww. ustawy w przedmiocie należności dotyczących lokali użytkowych, to odpisy te stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 26a tej ustawy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Skoro jednak dotyczą należności w zakresie lokali użytkowych to nie można uznać, iż dotyczą gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zatem w sytuacji gdy ustaną przyczyny, dla których dokonano tych odpisów aktualizujących wartość należności, to zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4e ww. ustawy równowartość korekty tych odpisów będzie przychodem podatkowym, z którego dochód nie będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 omawianej ustawy i stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ponadto z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż do pozostałych przychodów operacyjnych bieżących Spółdzielnia zalicza także przychody na pokrycie kosztów amortyzacji lokali użytkowych, na których ustanowiono spółdzielcze prawa do lokalu. Lokale użytkowe ze spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu nie stanowią zasobów mieszkaniowych, jak informuje Spółdzielnia i podlegają amortyzacji (umorzeniu), która nie stanowi jednak kosztu uzyskania przychodów, gdyż lokale te nie są własnością spółdzielni.

Należy zatem stwierdzić, iż zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wartość środków trwałych finansowanych bezpośrednio z funduszu udziałowego lub wkładów mieszkaniowych i budowlanych nie zwiększa funduszu zasobowego, a umorzenie wartości tych środków trwałych obciąża odpowiednio fundusz udziałowy lub wkłady mieszkaniowe i budowlane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika również, że lokale użytkowe zostały sfinansowane bezpośrednio z funduszy wkładów budowlanych, zatem koszty wytworzenia tych lokali nie zostały pokryte ze środków własnych Spółdzielni, ale z wkładów wnoszonych przez członków Spółdzielni, którzy w konsekwencji uzyskali prawo do lokali użytkowych. Z tego względu, umorzenie wartości tych środków trwałych obciąża fundusz wkładów budowlanych i nie stanowi kosztów uzyskania przychodów Spółdzielni. Stwierdzić należy zatem, iż umorzenie wartości lokalu użytkowego, które obciąża fundusz wkładów budowlanych, nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl