ITPB3/423-678/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-678/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.) - dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 23 tej ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 23 tej ustawy. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych. Wobec tego pismem z dnia 22 stycznia 2009 r. Nr ITPB3/423-678/09-2/AW wezwano Spółkę do usunięcia ww. braków. Niniejsze zostało dokonane pismem z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Związek Miast i Gmin zamierza w listopadzie 2009 r. złożyć wniosek aplikacyjny przedsięwzięcia inwestycyjnego pn. "Ochrona wód zlewni rzek" obejmującego 4 aglomeracje w ramach POIiŚ, Oś Priorytetowa I Gospodarka wodno-ściekowa, Działanie 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM".

Związek został utworzony w dniu 23 kwietnia 2009 r. przez 5 gmin: B., D., L., R. i Z.

Zasadniczym celem Związku, zgodnie z § 5 statutu, jest wspólna z uczestnikami Związku realizacja przedsięwzięcia w ramach POIiŚ poprzez budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z infrastrukturą zapewniającą prawidłową eksploatację tych sieci na terenach poszczególnych aglomeracji.

Zgodnie z zapisami dokumentu pn.: "Program Operacyjny INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007 - 2013 Szczegółowy opis priorytetów" Beneficjentem może być: JST, związki komunalne lub podmioty świadczące usługi wodno-ściekowe w ramach realizacji obowiązków własnych gmin. Jednak w przypadku zgłoszenia kilku aglomeracji przedsięwzięcie zostanie dofinansowane pod warunkiem, że będzie powołany jeden Beneficjent, np.: związek komunalny.

Na terenie Gminy D., R. i Z., gmin-członków Związku, zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków wykonują spółki z o.o., których 100%-owymi udziałowcami są JST. Spółki: "Z." Sp. z o.o. w D., "W." Sp. z o.o. w R. i "Z." Sp. z o.o. w Z. są właścicielem infrastruktury wodno-ściekowej niezbędnej do realizacji swoich statutowych zadań, która została przez spółki nabyta

* w momencie rejestracji/przekształcenia,

* w wyniku wniesienia aportem w kolejnych latach.

Biorąc pod uwagę obecny układ właścicielsko-operatorski na terenie gmin - członków Związku oraz zapisy dokumentu pn.: "Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POIiŚ w okresie programowania 2007-2013, 12 maja 2009 r., Ministerstwo Rozwoju Regionalnego" mówiące o tym, że Beneficjent może wskazać inny podmiot/podmioty do ponoszenia wydatków kwalifikowanych uczestnicy Projektu zamierzają zrealizować przedsięwzięcie w następującej formule instytucjonalnej: Beneficjentem dotacji z Funduszu Spójności będzie Związek. Związek będzie podmiotem odpowiedzialnym rzeczowo i finansowo za realizację Projektu i będzie odpowiadać za prawidłowość całości wydatków kwalifikowalnych ponoszonych w jego ramach, Związek zawrze stosowne porozumienie/umowę ze spółkami komunalnymi celem upoważnienia ich do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych w ramach przedsięwzięcia, Związek wskaże we wniosku, że 100%-owym właścicielem majątku wytworzonego w ramach Projektu będą podmioty upoważnione, tj. spółki, Związek - będzie udzielał zamówień publicznych w imieniu i na rzecz zamawiających (Spółki) na podstawie udzielonego przez spółki pełnomocnictwa, faktury VAT będą wystawiane przez wykonawców na spółki. Wykonawcy robót budowlanych/usług będą otrzymywać płatności z jednego rachunku Projektu, ale płatność będzie pochodzić z 2 źródeł: z dotacji otrzymanej przez Związek i wkładów własnych spółek, Związek ulegnie likwidacji po zakończeniu okresu niezbędnego do zachowania trwałości Projektu (5 lat od dnia zakończenia Projektu). Z uwagi na fakt, że własność środków trwałych wybudowanych w ramach Projektu będzie w Spółkach, likwidacja Związku będzie odbywać się w sposób prosty i szybki.

W odpowiedzi na wezwanie Jednostka wskazała ponadto, iż środki pieniężne, o których mowa we wniosku, otrzyma w przyszłości. Nastąpi to po otrzymaniu przez Związek Miast i Gmin dofinansowania w ramach "Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko". Przewiduje się, że nastąpi to pod konie 2010 r. Jednocześnie Spółka podała, iż przekazywane przez Związek Miast środki pieniężne będą miały charakter dotacji celowej z "Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody spółek, którymi będą środki finansowe przeznaczone na opłacenie faktur wystawionych przez wykonawców na spółki, pochodzące z dotacji otrzymanej przez Związek, będą podlegać zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 "...dochody pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, którym służyć ma ta pomoc..." przy zastosowaniu omówionej w opisie stanu faktycznego strukturze instytucjonalnej wdrażania i realizacji Projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym, spółki będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dzięki przyjętej strukturze instytucjonalnej, która będzie usankcjonowana zawartym porozumieniem i umową pomiędzy Związkiem a spółkami.

Wnioskodawca oparł swoją tezę na wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 12 października 2007 r. sygn. akt I SA/Op 269/07. Nie dotyczy on wprawdzie identycznego stanu faktycznego, jednakże w uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że jakkolwiek po 1 maja 2004 r. zmieniły się zasady przyznawania pomocy to jednak generalna zasada jej udzielania pozostała niezmienna - wszelkie fundusze i programy pomocowe finansowane przez UE są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym. Środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy w założeniu mają, bowiem za zadanie finansowanie działań popieranych przez Wspólnotę w ramach programów pomocowych, a nie budżetów poszczególnych państw za pośrednictwem podatków. W konsekwencji zasady tej nie może niweczyć przyjęty model dystrybucji pomocy przez poszczególne państwa członkowskie dla jej beneficjentów. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie spełnienie poniższych przesłanek:

1.

środki pochodzą z zagranicy od podmiotów określonych w przepisie;

2.

środki mają charakter bezzwrotny;

3.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z tych środków.

Związek Miast i Gmin będzie z założenia pełnić funkcję zadaniową, którą jest pozyskanie dotacji z Funduszu Spójności, a jego ostatecznym celem jest likwidacja po wygaśnięciu zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie. Takie rozwiązanie wynika z faktu, że realizacja projektu grupowego zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego jest możliwa tylko przez jednego Beneficjenta, dlatego spółki, chociaż znajdują się w grupie dopuszczalnych Beneficjentów POIiS nie występują samodzielnie z wnioskiem o dotację.

Spółka podkreśla, że na podstawie zawartego porozumienia/umowy to spółki z uwagi na to, że będą stroną umów z wykonawcami oraz właścicielami infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej i w konsekwencji będą ponosić wszystkie bieżące i przyszłe koszty utrzymania majątku współfinansowanego z dotacji FS, staną się podmiotami bezpośrednio realizującymi cel programu finansowanego ze środków UE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Podkreślić należy, iż warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w przedmiotowym przepisie jest uzyskanie środków bezzwrotnej pomocy bezpośrednio z budżetu Unii Europejskiej, NATO, czy też innych organizacji lub międzynarodowych instytucji finansowych.

Ustalenie zatem, czy otrzymane przez Spółkę środki korzystają ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu finansowania.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 obowiązującej ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Natomiast stosownie do treści art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b.

Na podstawie art. 111 pkt 16 cytowanej ustawy, dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są: środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Przez środki europejskie rozumie się natomiast środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 - art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż jako że inwestycje realizowane w ramach Działania 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko są finansowane z Funduszu Spójności, uzyskiwane środki są de facto środkami budżetu państwa. Nie można zatem w odniesieniu do przedmiotowego wsparcia finansowego zastosować zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Niezależnie od powyższego należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzono przepis art. 17 ust. 1 pkt 53, w myśl którego zwalnia się z dochodu środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Jak wskazano powyżej, środki z Funduszu Spójności są środkami europejskimi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Z kolei, przez projekt zgodnie z art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) należy rozumieć przedsięwzięcie realizowane w ramach programu operacyjnego na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie, zawieranej między beneficjentem a instytucją zarządzającą, instytucją pośredniczącą lub instytucją wdrażającą.

Z uwagi na charakter powiązania Spółki ze Związkiem Gmin, który jest beneficjentem i który wskazał Spółkę jako na podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków kwalifikowanych, należy uznać, iż Spółka jest uczestnikiem projektu, o którym mowa we wniosku. Na taką interpretację wskazuje również fakt, iż to Spółce przypadnie własność środków trwałych wybudowanych w ramach projektu, tym samym to ona będzie odnosiła bezpośrednią korzyść w związku z otrzymanym dofinansowaniem, będzie również bezpośrednio realizowała cele projektu.

Reasumując, środki pieniężne otrzymane przez Spółkę, o których mowa w przedmiotowym wniosku, będą przychodem podatkowym z chwilą ich otrzymania, podlegającym zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zaś na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy jak wskazano w pytaniu oraz we własnym stanowisku w sprawie. Dlatego też nie można uznać stanowiska Spółki za prawidłowe.

Jednocześnie mając na uwadze treść art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), oraz fakt, że stroną wniosku o udzielenie niniejszej interpretacji jest Spółka, zaznacza się, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych uczestników Związku. Wobec tego informuje się, że uzyskanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez pozostałych uczestników Związku możliwe jest poprzez złożenie odrębnych wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej (wraz ze spełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i art. 14f ustawy - Ordynacja podatkowa) przez poszczególne jednostki wchodzące w skład tego Związku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl