ITPB3/423-673/08/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-673/08/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2008 r. (data wpływu 24 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z planowanym wejściem na giełdę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008 r. do tut. organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z planowanym wejściem na giełdę.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca poniósł w 2007 i 2008 r. wydatki związane z procesem wprowadzenia do obrotu publicznego (na giełdę papierów wartościowych) akcji Spółki. Poniesione wydatki to w szczególności:

* koszty związane z przygotowaniem prospektu emisyjnego (w tym koszty badania prawnego i finansowego Spółki);

* koszty doradztwa prawnego i finansowanego;

* koszty administracyjne (druk, publikacja i dystrybucja prospektu emisyjnego);

* koszty prawne (opłaty notarialne, sądowe, skarbowe);

* koszty ogłoszeń wymaganych przepisami prawa;

* koszty tłumaczeń dokumentacji przygotowywanej na potrzeby prospektu;

* koszty promocji oferty publicznej, w tym organizacji spotkań (wynajęcie sali, druk materiałów informacyjnych, itp.);

* koszty szkoleń w zakresie wiedzy o giełdzie papierów wartościowych.

Pozyskane w ten sposób środki pieniężne Spółka miała zamiar zainwestować w dalszy rozwój Spółki, między innymi poprzez inwestycje w rzeczowy majątek trwały i obrotowy na terenie Polski i zagranicą. W dniu 8 lutego 2008 r. Komisja Papierów Wartościowych zatwierdziła prospekt emisyjny Spółki. W dniu 6 czerwca 2008 r. Komisja Papierów Wartościowych zakazała Spółce rozpoczęcia oferty publicznej na podstawie prospektu emisyjnego zatwierdzonego w dniu 8 lutego 2008 r. Ponadto Komisja Papierów Wartościowych w dniu 6 czerwca 2008 r. poinformowała Spółkę, że nie istnieją formalne przeszkody, aby Spółka sporządziła nowy prospekt i po jego zatwierdzeniu przeprowadziła ofertę oraz wprowadziła akcje do obrotu na rynku regulowanym. Obecnie Spółka wstrzymała prace z opracowaniem nowego prospektu emisyjnego. Zgodnie z decyzją Urzędu Skarbowego wydatki poniesione w celu wejścia na giełdę stanowią koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy Spółka postąpiła prawidłowo zaliczając wydatki poniesione w związku z planowanym wejściem na giełdę do kosztów uzyskania przychodów pod datą przekazania przez Komisję Papierów Wartościowych decyzji o zakazie rozpoczęcia oferty publicznej.

We własnej ocenie przedstawionego stanu faktycznego Spółka wskazała, iż prowadzi sprzedaż w pomieszczeniach zlokalizowanych w dużych obiektach handlowych i w pojedynczych lokalach. Fundusze pozyskane z emisji akcji miały być przeznaczone między innymi na rozwój sieci placówek handlowych Spółki w kraju i zagranicą. Otwarcie nowych placówek handlowych wpłynęłoby na zwiększenie przychodów Spółki. Ponadto Spółka mogłaby dokonać modernizacji istniejących placówek poprzez zmianę wystroju sklepów z wykorzystaniem nowoczesnych materiałów budowlanych, poniesione nakłady wpłynęłyby na wygląd placówek i na sposób prezentacji towarów, co jak wiadomo przełożyłoby się na wzrost przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Jednak pod tym warunkiem, że wykaże się ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

W świetle powyższego, aby wydatki poniesione przez Spółkę stanowiły koszty uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki:

* muszą zostać poniesione przez Spółkę, tj. muszą zostać pokryte z jej majątku,

* są definitywne (rzeczywiste), tj. wartość poniesionych wydatków nie została Spółce w jakikolwiek sposób zwrócona,

* muszą pozostawać w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą,

* muszą zostać poniesione w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub mogą mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* powinny być właściwie udokumentowane,

* nie znajdują się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszt uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Ważne jest w jakim celu zostały poniesione koszty.

Przepisy ustawy podatkowej dokonują jednocześnie podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami). Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania Spółki, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności. Oznacza to, że ustawodawca nie wprowadził do definicji kosztów uzyskania przychodów konieczności występowania związku bezpośredniego pomiędzy poniesionymi kosztami a uzyskaniem konkretnych przychodów.

Zdaniem Spółki wydatki z tytułu wejścia na giełdę, służyły nie tylko osiągnięciu przychodów (cel podstawowy) ale także miały za zadanie zachować i zabezpieczyć źródło przychodów (cel długofalowy). Ponieważ w dniu 6 czerwca 2008 r. Komisja Papierów Wartościowych zakazała Spółce rozpoczęcia oferty publicznej na podstawie prospektu emisyjnego zatwierdzonego w dniu 8 lutego 2008 r. Spółka pod tą datą powinna zaliczyć poniesione w 2007 i 2008 r. wydatki związane z wejściem na giełdę do kosztów uzyskania przychodów 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Z powołanego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, pod tym jednak warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów. Ponadto, zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych uzależnione jest od tego, czy nie mieści się on w katalogu wydatków, nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, który zawiera art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie do brzmienia art. 431 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), podwyższenie kapitału zakładowego spółek akcyjnych wymaga zmiany statutu i następuje w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej dotychczasowych akcji. Przy czym emisja nowych akcji sama w sobie nie prowadzi do podwyższenia kapitału zakładowego, niezbędne jest objęcie akcji nowej emisji.

Powyższe oznacza, iż przychód uzyskany przez Spółkę z emisji akcji jest bezpośrednio przeznaczony na powiększenie kapitału zakładowego. Należy zatem uznać, że wszelkie wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z podwyższeniem kapitału w drodze publicznej emisji akcji pozostają w bezpośrednim związku z przychodem otrzymanym na podwyższenie kapitału zakładowego.

W tym miejscu należy również podkreślić, iż w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nieistotny jest cel, ani konsekwencje podwyższenia kapitału zakładowego Spółki. Przepisy tej ustawy nie różnicują bowiem sytuacji podatkowej podatników ze względu na cel w jakim kapitał zakładowy ma być podwyższony, czy konsekwencje jego podwyższenia.

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela. Powyższe oznacza, iż wartość wkładów pieniężnych jak i niepieniężnych, wnoszona na pokrycie kapitału zakładowego w związku z utworzeniem spółki, jak również z jego powiększeniem nie jest zaliczana do przychodów podatkowych Spółki.

Skoro więc, przychód otrzymany na powiększenie kapitału zakładowego nie stanowi przychodu dla celów podatkowych, to koszty jego uzyskania, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z tym przepisem, nie stanowią kosztów podatkowych wydatki, co prawda nie wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy, ale związane z przysporzeniami nie uważanymi za przychód przez ustawodawcę (art. 12 ust. 4 pkt 4 tej ustawy).

Ponadto, z dyspozycji zawartej w art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ww. ustawy wynika, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Związane z tymi przychodami koszty nie mogą, stosownie do pkt 3 tego przepisu, pomniejszać przychodów uzyskiwanych z innych źródeł.

W świetle powyższego, wydatki wskazane przez Spółkę w stanie faktycznym związane z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki, w drodze publicznej emisji akcji, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż są one związane z przychodem niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W odniesieniu do powołanego przez Spółkę orzeczenia organu podatkowego stwierdzić należy, że zapadło ono w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl