ITPB3/423-670/09/PS - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dotacji uzyskanej przez stowarzyszenie na realizację programu społecznego, sfinansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy dla Polski na podstawie jednostronnej deklaracji rządu Stanów Zjednoczonych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-670/09/PS Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dotacji uzyskanej przez stowarzyszenie na realizację programu społecznego, sfinansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy dla Polski na podstawie jednostronnej deklaracji rządu Stanów Zjednoczonych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2009 r. (data wpływu 30 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku otrzymanej dotacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2009 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie w ramach umowy dotacji przekazanej za pośrednictwem Polskiego Stowarzyszenia przez Polsko-Amerykańską Fundację, otrzymuje dotację ze środków bezzwrotnej pomocy dla Polski na podstawie jednostronnej deklaracji rządu Stanów Zjednoczonych. Dotacja przeznaczona jest na realizację programu społecznego: "Projektor - Wolontariat Studencki", w ramach którego studenci prowadzą zajęcia z dowolnie wybranego tematu w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Dotacja wpłacana jest miesięcznymi transzami, a jej wysokość zależy każdorazowo od liczby przeprowadzonych przez studentów zajęć w danym miesiącu. Stowarzyszenie przeznacza całość dotacji na wynagrodzenie dla regionalnego koordynatora programu "Projektor - Wolontariat Studencki", które wypłacane jest na podstawie umowy zlecenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z otrzymaną dotacją Stowarzyszenie zobligowane jest do uiszczania podatku od umowy zlecenia...

Zdaniem członków Stowarzyszenia, nie jest ono zobligowane do uiszczenia podatku od umowy zlecenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stowarzyszenia funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 tej ustawy, stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego (art. 17 ust. 1).

W świetle art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) stowarzyszenia są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Dlatego też do ustalenia przychodów, kosztów uzyskania przychodów oraz podstawy opodatkowania dla tych podmiotów stosuje zasady wynikające z tej ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (...). Tak określony dochód stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z przepisu tego wynika więc, iż dopuszcza on zwolnienie od podatku otrzymanych środków jedynie w przypadku otrzymania ich przez podatnika jako podmiotu uprawnionego do środków pomocowych, również za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdzielenia. W tym celu w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych użyto zwrotu "... do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którymi służyć ma ta pomoc".

Jak więc wynika z treści tego przepisu, w obecnym stanie prawnym, prawo do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przysługuje jedynie podmiotom, którym bezpośrednio służy przekazana pomoc. Jeżeli natomiast bezpośredni beneficjent zleci wykonanie zadania, na które przeznaczone są bezzwrotne środki innemu wykonawcy (osobie fizycznej, osobie prawnej), to dochody osoby prawnej czy fizycznej, wykonującego zlecenie nie będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w wyżej wymienionym przepisie. Innymi słowy zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają dochody (uzyskane od wskazanego w przepisie podmiotu zagranicznego) uzyskane przez podatników, którym służyć ma ta pomoc a nie podmiotom, które wykonują prace, na którymkolwiek etapie, finansowane z tych środków. Nie wystarczy zatem "właściwe pochodzenie" środków finansowych, ponieważ oznaczałoby to objęcie tym zwolnieniem każdego etapu przesunięcia środków - niezależnie od realizowanego przez strony celu transakcji - a także wynagrodzeń pracowników stron, co jest niewskazane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie w ramach umowy dotacji, przekazanej za pośrednictwem Polskiego Stowarzyszenia przez Polsko-Amerykańską Fundację, otrzymuje dotację ze środków bezzwrotnej pomocy dla Polski na podstawie jednostronnej deklaracji rządu Stanów Zjednoczonych. Dotacja przeznaczona jest na realizację programu społecznego: "Projektor - Wolontariat Studencki" i jest wpłacana miesięcznymi transzami, a jej wysokość zależy każdorazowo od liczby przeprowadzonych przez studentów zajęć w danym miesiącu. Stowarzyszenie przeznacza całość dotacji na wynagrodzenie dla regionalnego koordynatora programu "Projektor - Wolontariat Studencki", które wypłacane jest na podstawie umowy zlecenia.

W pierwszej kolejności wskazać należy, iż "Projektor - Wolontariat Studencki" jest programem Polsko-Amerykańskiej Fundacji. Realizatorem programu jest natomiast wskazane przez Wnioskodawcę Stowarzyszenie, które otrzymuje środki na ten cel od Polsko-Amerykańskiej Fundacji, jako środki bezzwrotnej pomocy dla Polski na podstawie jednostronnej deklaracji rządu Stanów Zjednoczonych. Program ma na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży mieszkającej na wsi i w małych miastach. W ramach programu grupy studentów-wolontariuszy (od dwóch do pięciu osób), realizują przygotowane przez siebie projekty edukacyjne rozwijające wiedzę, umiejętności i zainteresowania dzieci i młodzieży. Wnioskodawca jest natomiast regionalnym koordynatorem tego programu, który wspiera na terenie konkretnego regionu jego realizację. Zatem to nie Wnioskodawca jest bezpośrednim odbiorcą (beneficjentem bezpośrednim), bo jak wynika z przedstawionych okoliczności, jest nim Stowarzyszenie.

W konsekwencji przedmiotowe środki, uzyskane od realizatora tego programu (a więc bezpośredniego beneficjenta) nie mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako podmiotowi, któremu zlecono wykonanie zadania, na które przeznaczone są bezzwrotne środki.

Wskazać należy jednak, iż stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W konsekwencji, jeśli Wnioskodawca prowadzi działalność statutową wymienioną w tym przepisie, a dochody otrzymane od Stowarzyszenia przeznaczane są wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin - wydatkowane na te cele, dochody Stowarzyszenia mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Natomiast jeżeli działalność statutowa będzie przewidywała również realizację innych celów, niż wymienionych w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl