ITPB3/423-664a/09/DK - Możliwość korzystania ze zwolnienia przedmiotowego dochodów z tytułu uzyskiwania bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-664a/09/DK Możliwość korzystania ze zwolnienia przedmiotowego dochodów z tytułu uzyskiwania bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - uzupełnionym pismem z dnia 12 stycznia 2010 r. (data wpływu 15 stycznia 2010 r.) - dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 23 tej ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - uzupełniony pismem z dnia 12 stycznia 2010 r. (data wpływu 15 stycznia 2010 r.) - w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 23 tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 23 kwietnia 2009 r. powstał Związek Miast i Gmin z siedzibą w D., utworzony przez 5 gmin: B., D., L., R. i Z. Zasadniczym celem Związku zgodnie z paragrafem 5 statutu jest wspólna z uczestnikami Związku realizacja przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko poprzez budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z infrastrukturą zapewniającą prawidłową eksploatację tych sieci na terenach poszczególnych aglomeracji. Związek zamierza w listopadzie 2009 r. złożyć wniosek aplikacyjny przedsięwzięcia inwestycyjnego pn. "Ochrona wód zlewni rzek" obejmującego 4 aglomeracje w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Oś Priorytetowa i Gospodarka wodno-ściekowa, Działanie 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM. Zgodnie z zapisami dokumentu pn.: "Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Narodowe Strategie Ramy Odniesienia 2007-2013 - szczegółowy opis priorytetów", Beneficjentem mogą być: związki komunalne lub podmioty świadczące usługi wodno-ściekowe w ramach realizacji obowiązków własnych gmin. Jednak w przypadku zgłoszenia kilku aglomeracji przedsięwzięcie zostanie dofinansowane pod warunkiem, że będzie powołany jeden Beneficjent, np.: związek komunalny.

Na terenie Gmin: D., R. i Z., gmin - członków Związku, zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków wykonują Spółki z o.o., których 100 % udziałowcami są jednostki samorządu terytorialnego. Spółki: Zakład Wodociągów Kanalizacji Sp. z o.o. w D., Wodociągi i Kanalizacje Sp. o.o. w R. i Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Z. są właścicielami infrastruktury wodno-ściekowej, niezbędnej do realizacji swoich zadań statutowych. Biorąc pod uwagę obecny układ właścicielsko-operatorski na terenie gmin - członków Związku oraz zapisy dokumentu pn.: "Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POliŚ w okresie programowania 2007-2013, dnia 12 maja 2009 r., Ministerstwo Rozwoju Regionalnego", mówiące o tym, że Beneficjent może wskazać inny podmiot/podmioty do ponoszenia wydatków kwalifikowanych, uczestnicy Projektu zamierzają zrealizować przedsięwzięcie w następującej formule instytucjonalnej.

Beneficjentem dotacji z Funduszu Spójności będzie Związek. Związek będzie podmiotem odpowiedzialnym rzeczowo i finansowo za realizację Projektu i będzie odpowiadać za prawidłowość całości wydatków kwalifikowanych ponoszonych w jego ramach. Związek zawrze stosowne porozumienie/umowę ze Spółkami komunalnymi celem upoważnienia ich do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w ramach przedsięwzięcia. Związek wskaże we wniosku, że 100 % właścicielem majątku wytworzonego w ramach Projektu będą podmioty upoważnione, tj. Spółki. Związek będzie udzielał zamówień publicznych w imieniu i na rzecz Zamawiających (Spółek) na podstawie udzielonego przez Spółki pełnomocnictwa. Faktury VAT będą wystawiane przez wykonawców na Spółki. Związek będzie prowadził rachunek Projektu, na który będą wpływać środki finansowe z dotacji otrzymanej z Funduszu Spójności. Związek będzie przekazywał środki finansowe pochodzące z dotacji do Spółek zgodnie z Harmonogramem Rozliczeń Finansowych i Planem Płatności. Spółki z kolei będą dokonywać płatności na rzecz wykonawców za Faktury VAT zgodnie z ich terminem płatności. Środki finansowe na płatności za faktury będą pochodziły w Spółkach z dwóch źródeł:

1)

środków otrzymanych ze Związku a pochodzących z dotacji otrzymanej z Funduszu Spójności,

2)

środków własnych, czyli wkładu polskiego. Związek ulegnie likwidacji po zakończeniu okresu niezbędnego do zachowania trwałości Projektu (5 lat od dnia zakończenia Projektu). Z uwagi na fakt, iż własność środków trwałych wybudowanych w ramach Projektu będzie w Spółkach, likwidacja Związku odbędzie się w sposób prosty i szybki.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 stycznia 2010 r. (data wpływu 15 stycznia 2010 r.) Spółka wskazała, iż nie otrzymała jeszcze środków pieniężnych, otrzyma je w przyszłości. W listopadzie został złożony wniosek aplikacyjny o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Podpisanie Umowy o dofinansowanie z Funduszu Spójności planowane jest na miesiąc wrzesień 2010 r., natomiast pierwsze przekazanie środków pieniężnych na grudzień 2010 r. Ponadto wskazano, iż beneficjentem dotacji z Funduszu Spójności będzie Związek Miast i Gmin z siedzibą w D. Związek będzie przelewał otrzymaną dotację na rzecz Spółki zgodnie z Harmonogramem Rozliczeń Finansowych i Planem Płatności, jako jednostce bezpośrednio realizującej zadania inwestycyjne w ramach przedsięwzięcia pn. "Ochrona wód zlewni rzek".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dochód Spółki, którym będą środki finansowe otrzymane przez Spółkę ze Związku a pochodzące z dotacji otrzymanej z Funduszu Spójności przeznaczone na opłacenie faktur wystawionych przez wykonawców za wykonane roboty/usługi w ramach projektu, będą podlegać zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23.

2.

Jeżeli środki finansowe otrzymane przez Spółkę ze Związku będą podlegać zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23, to czy amortyzacja naliczana od środków trwałych wybudowanych w ramach Projektu, w części sfinansowanych z dotacji - nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. a) tiret 2.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze, w zakresie pytania drugiego sprawa zostanie rozstrzygnięta odrębnym pismem.

W zakresie pytania pierwszego Wnioskodawca przyjął założenie, że w analizowanym zdarzeniu przyszłym będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dzięki przyjętej strukturze instytucjonalnej, która będzie usankcjonowana zawartym porozumieniem/umową pomiędzy Związkiem, a Spółką. Związek Miast i Gmin będzie z założenia pełnić funkcję zadaniową, którą jest pozyskanie dotacji z Funduszu Spójności, a jego ostatecznym celem jest likwidacja po wygaśnięciu zobowiązań wynikających z umowy dofinansowania. Takie rozwiązanie wynika z faktu, że realizacja projektu grupowego zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego jest możliwa tylko przez jednego Beneficjenta, dlatego Spółka, chociaż znajduje się w grupie dopuszczalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko nie występuje samodzielnie z wnioskiem o dotację.

Należy podkreślić, że na podstawie zawartego porozumienia/umowy to Spółka, z uwagi na to, że będzie stroną umowy z wykonawcami oraz właścicielem infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, będzie ponosić wszystkie bieżące i przyszłe koszty utrzymania majątku współfinansowanego z dotacji Funduszu Spójności i stanie się podmiotem realizującym cel programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Podkreślić należy, iż warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w przedmiotowym przepisie jest uzyskanie środków bezzwrotnej pomocy bezpośrednio z budżetu Unii Europejskiej, NATO, czy też innych organizacji lub międzynarodowych instytucji finansowych.

Ustalenie zatem, czy otrzymane przez Spółkę środki korzystają ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu finansowania.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 obowiązującej ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Natomiast stosownie do treści art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b).

Na podstawie art. 111 pkt 16 cyt. ustawy dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są: środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b), na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Przez środki europejskie rozumie się natomiast środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 - art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż jako że inwestycje realizowane w ramach Działania 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko są finansowane z Funduszu Spójności, uzyskiwane środki są de facto środkami budżetu państwa. Nie można zatem w odniesieniu do przedmiotowego wsparcia finansowego zastosować zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Niezależnie od powyższego należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzono przepis art. 17 ust. 1 pkt 53 w myśl którego zwalnia się z dochodu środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Jak wskazano powyżej środki z Funduszu Spójności są środkami europejskimi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Z kolei przez projekt zgodnie z art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) należy rozumieć przedsięwzięcie realizowane w ramach programu operacyjnego na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie, zawieranej między beneficjentem a instytucją zarządzającą, instytucją pośredniczącą lub instytucją wdrażającą.

Z uwagi na charakter powiązania Spółki ze Związkiem Gmin, który jest beneficjentem, i który wskazał Spółkę jako na podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków kwalifikowanych należy uznać, iż Spółka jest uczestnikiem projektu, o którym mowa we wniosku. Na taką interpretację wskazuje również fakt, iż to Spółce przypadnie własność środków trwałych wybudowanych w ramach projektu, tym samym to ona będzie odnosiła bezpośrednią korzyść w związku z otrzymanym dofinansowaniem, będzie również bezpośrednio realizowała cele projektu.

Reasumując środki pieniężne otrzymane przez Spółkę, o których mowa w przedmiotowym wniosku, będą przychodem podatkowym z chwilą ich otrzymania, podlegającym zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zaś na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy jak wskazano we własnym stanowisku w sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl