ITPB3/423-661/10/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-661/10/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2010 r. (data wpływu 30 listopada 2010 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania nadwyżki środków obrotowych przekazanych Gminie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania nadwyżki środków obrotowych przekazanych Gminie.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zarząd jest samorządowym zakładem budżetowym. Na koniec roku wystąpi nadwyżka środków obrotowych. W związku z tym Zakład będzie zobligowany przekazać ja na konto Gminy, ponieważ aktualnie nie ma Uchwały Rady Miasta, że Zakład może nie przekazywać nadwyżki środków obrotowych do Gminy. Taka uchwała obowiązuje dopiero od 1 stycznia 2011 i dotyczy roku obrotowego 2011. Nadwyżka środków obrotowych ustalona na koniec roku 2010 zostanie przekazana do Gminy w kwocie brutto, t.j. bez potrącenia podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast ewentualna nadwyżka za rok 2011, która zgodnie z postanowieniem organu stanowiącego Gminy może pozostać w zakładzie zostanie przypisana do pozostałych przychodów operacyjnych i opodatkowana 19% podatkiem od osób prawnych.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy nadwyżka środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego pozostawiona w zakładzie lub przekazana na rachunek Gminy (zgodnie z uchwałą) Rady Miasta podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nadwyżka środków obrotowych, która pozostanie w Zakładzie w związku z podjęciem decyzji o jej zwolnieniu z wpłaty do budżetu Gminy jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 19%, bo dojdzie do nieodpłatnego przekazania środków obrotowych. Natomiast nadwyżka środków obrotowych przekazana do Gminy, ze względu na brak takiej decyzji nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, bowiem nie dochodzi w tym momencie do nieodpłatnego otrzymania środków obrotowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym. Jednostki takie nie są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, innymi słowy są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, tym samym do ich podatkowego rozliczenia zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie natomiast do brzmienia art. 7 ust. 2 omawianej ustawy, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie natomiast do brzmienia art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy zauważyć, iż Zakład jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych w toku prowadzonej działalności jest zobowiązany rozpoznawać stosowne przychody oraz koszty ich uzyskania, wynikiem czego będzie dochód lub strata jaką Zakład osiągnie w danym roku podatkowym.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Zgodnie z ust. 2 art. 15 ww. ustawy, podstawą gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem jednostki samorządu terytorialnego.

Na podstawie art. 15 ust. 7 omawianej ustawy, samorządowy zakład budżetowy wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych, ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma wyłączenia z opodatkowania dochodów, czy też przychodów uzyskiwanych przez samorządowe zakłady budżetowe. W szczególności zakłady budżetowe nie podlegają zwolnieniu określonemu w art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, również w zwolnieniach szczegółowych (art. 17 wskazanej ustawy) nie ma uregulowania, które zwalniałoby z opodatkowania dochód uzyskiwany przez samorządowe zakłady budżetowe w części w jakiej jest on zwracany gminie. Oczywiście powyższe nie wyklucza możliwości korzystania przez Zakład ze zwolnień wynikających z art. 17 ust. 1, o ile warunki określone w regulacjach ustanawiających dane zwolnienia będą spełnione, kwestia ta nie stanowi jednakże istoty zadanego pytania.

Reasumując należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe, gdyż fakt przekazywania nadwyżki Gminie, jest indyferentny podatkowo, nadwyżka generowana jest bowiem z dochodu uzyskiwanego przez Zakład, który już wcześniej powinien być odpowiednio rozliczony podatkowo. Zakład budżetowy jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a zatem powstanie obowiązku podatkowego nie jest zależne od sposobu rozliczenia nadwyżki środków obrotowych z właściwym budżetem. W przypadku więc powstania w Zakładzie nadwyżki środków obrotowych pojawi się również dochód w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegający co do zasady opodatkowaniu, bez względu na to, czy zostanie zwrócony Gminie, czy też zostanie zatrzymany przez Zakład.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl