ITPB3/423-656/08/MH - Dochody spółdzielni mieszkaniowej uzyskane z ustanowienia odrębnej własności lokalu użytkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-656/08/MH Dochody spółdzielni mieszkaniowej uzyskane z ustanowienia odrębnej własności lokalu użytkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2008 r. (data wpływu 10 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, uzupełniony pismem z dnia 23 grudnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia mieszkaniowa zamierza dokonać ustanowienia odrębnej własności lokalu użytkowego i przeniesienia jego własności zgodnie z rozdziałem 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw oraz zgodnie z zasadami określonymi ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym położonej w N. stanowiącej działkę o obszarze 3 575 m2, za wyjątkiem lokali mieszkalnych, których własność została zbyta wraz z udziałem we własności części wspólnych ww. budynku oraz we własności wymienionej wyżej działki gruntu. Stanowiący zabudowę wymienionej nieruchomości budynek mieszkalny jest wielolokalowy, pięciokondygnacyjny i mieści sześćdziesiąt cztery lokale mieszkalne o powierzchni użytkowej nie przekraczającej 150 m2 i dziewięć lokali użytkowych, z których to każdy może stanowić odrębną nieruchomość. Budynek mieszkalny jest obiektem budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowanym w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, tj. PKOB 112. Został oddany do użytkowania w 1989 r., a zatem od końca roku, w którym zakończono budowę tego budynku minęło co najmniej 5 lat. Przed wprowadzeniem budynku do ewidencji środków trwałych, a także w trakcie użytkowania lokalu użytkowego spółdzielnia nie poniosła wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej. Należy przy tym zaznaczyć, że będzie to pierwsze ustanowienie odrębnej własności lokalu użytkowego i przeniesienie jego własności, wcześniej zawierane były umowy najmu. Pierwsza umowa najmu została zawarta w 1991 r. W ramach opisanej wyżej nieruchomości znajduje się nie wyodrębniony dotychczas pod względem własności usytuowany na parterze ww. budynku, lokal użytkowy o powierzchni użytkowej 144,28 m2; będący przedmiotem niniejszego wniosku.

Spółdzielnia mieszkaniowa w związku z planowanym przetargiem ww. lokalu użytkowego zleciła rzeczoznawcy majątkowemu wycenę wartości rynkowej prawa własności tego lokalu. Na dzień 20 września 2008 r. został sporządzony operat szacunkowy - wartość rynkowa wyniosła 289 137 zł. Spółdzielnia oświadcza również, że całą kwotę uzyskaną w przetargu ze sprzedaży ww. lokalu użytkowego zamierza przeznaczyć na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Warunkiem przystąpienia do przetargu będzie zobowiązanie się osoby zainteresowanej do przyjęcia członkostwa w spółdzielni mieszkaniowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy ustanowieniu odrębnej własności lokalu użytkowego i przeniesienia jego własności będzie zwolnione od podatku VAT...

2.

Czy wniesiona cena nabycia (cena uzyskana w przetargu) na ustanowienie odrębnej własności lokalu użytkowego i przeniesienia jego własności będzie dotyczyła działalności opodatkowanej podatkiem dochodowym od osób prawnych czy działalności zwolnionej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Spółdzielni w pozostałym zakresie zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pytania drugiego, wniesiona cena nabycia (cena uzyskana w przetargu) na ustanowienie odrębnej własności lokalu użytkowego i przeniesienia jego własności będzie dotyczyła działalności zwolnionej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż cała kwota uzyskana w przetargu ze sprzedaży ww. lokalu zostanie przeznaczona na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

1.

dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;

2.

dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Aby dokonać prawidłowej wykładni powyższego przepisu należy odwołać się do definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zasobów mieszkaniowych.

W języku potocznym, pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych", określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

1.

znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.: zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki oraz inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Tym samym z interpretacji językowej wynika, że przez pojęcie "zasób mieszkaniowy" należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, natomiast "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi pomieszczeniami mieszkalnymi.

Z powyższego wynika, że do zasobów mieszkaniowych nie zaliczają się lokale użytkowe.

W związku z tym dochody uzyskane z ustanowienia odrębnej własności lokalu użytkowego, jako nieosiągnięte z gospodarki zasobami mieszkaniowymi bez względu na cel na jaki zostaną przekazane nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 omawianej ustawy. I stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl