ITPB3/423-654/10/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-654/10/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 23 i 24 tej ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 23 i 24 tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, na podstawie umowy zawartej z Województwem, realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

W ramach realizacji tego projektu Spółka otrzymała w dniu 9 listopada 2009 r. wsparcie w wysokości 3 578 947 zł 31 gr oraz w dniu 4 grudnia 2009 r. kwotę dofinansowania w wysokości 2 037 272 zł 48 gr. Łącznie na powiększenie kapitału funduszu poręczeniowego uzyskano dofinansowanie w wysokości 5 616 219 zł 77 gr, co stanowi 95% należnej dotacji.

Fundusz poręczeniowy w Spółce służy udzielaniu poręczeń małym i średnim przedsiębiorcom na potrzeby i w ramach prowadzonej przez nich działalności. Udzielanie przez Wnioskodawcę poręczeń mieści się w ramach prowadzonej przez niego działalności statutowej.

Projekt jest realizowany przez Konsorcjum, w skład którego wchodzą cztery instytucje. Liderem konsorcjum jest Wnioskodawca i jako Lider otrzymał dokapitalizowanie (dotację) z Województwa, które zostało przekazane w ustalonych częściach członkom Konsorcjum. Przekazana dotacja, jest dotacją którą należy przeznaczyć na powiększenie funduszu poręczeniowego, służącego udzielaniu poręczeń według opisanych powyżej zasad.

Otrzymane środki, zgodnie z aneksem z dnia 24 września 2010 r. (§ 1 pkt 9), należy rozumieć jako europejskie środki finansowe, przekazywane przez BGK na rachunek bankowy Lidera Konsorcjum.

Opisane powyżej środki finansowe są lokowane na rachunkach bankowych w postaci lokat. Uzyskane od lokat odsetki - zgodnie z umową powiększają kwotę funduszu poręczeniowego - będą asygnowane na wsparcie małych i średnich przedsiębiorców, poprzez zwiększenie środków funduszu poręczeniowego uzyskanymi odsetkami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwota otrzymanej dotacji (wsparcia) i uzyskanych odsetek od lokat od środków pieniężnych lokowanych na rachunkach bankowych jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 i 24 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Prezentując własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego Jednostka wskazuje, iż od września 1994 r. prowadzi działalność na podstawie KRS polegającą na udzielaniu pożyczek i poręczeń. Środki finansowe na realizację ww. zadań pochodzą z dopłat i dotacji pozyskiwanych przez nią. W dniu 6 listopada 2009 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Województwem na realizację projektu w ramach Regionalnego Programu operacyjnego na lata 2007-2013, poddziałanie 1.2.2 Fundusze poręczeniowe i pożyczkowe. W dniu 24 września 2010 r. do ww. umowy został zawarty aneks zawierający zmiany w zakresie ustaleń zawartych w pierwotnej umowie, zwłaszcza zmianę definicji otrzymanego dofinansowania. Zgodnie z definicją zawartą w aneksie do umowy przez "bezpośredni wkład finansowy" należy rozumieć europejskie środki finansowe przekazywane przez "B." na rachunek Lidera Konsorcjum, stanowiące bezzwrotną pomoc na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego Projektu w ramach Programu na podstawie niniejszej umowy. Projekt realizowany jest przez Konsorcjum, w skład którego wchodzą cztery instytucje. Całkowita kwota dotacji wynosi 42 565 000 zł, z czego na rzecz Wnioskodawcy przypada kwota 5 911 810 zł 29 gr. Pozostałą część dotacji otrzymali pozostali uczestnicy Konsorcjum zgodnie z zawartą umową.

W związku z powyższym Jednostka uważa, że otrzymana kwota dotacji (wsparcia) oraz uzyskane odsetki od środków finansowych lokowanych na rachunkach bankowych w postaci lokat korzystają z ustawowego zwolnienia w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 i 24 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka otrzymała w 2009 r. środki pieniężne na realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013. Otrzymane środki stanowią 95% należnej dotacji.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2009 r. i obecnym - z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 (przychody z określonych w tym przepisie tytułów uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników niemających siedziby lub zarządu na jej terytorium) i art. 22 (dochody/przychody z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) - przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 powołanej ustawy).

Jednocześnie, omawiana ustawa podatkowa nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy przysporzeń majątkowych "w szczególności" zaliczanych do tej kategorii. Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1, przychodami - z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 - są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W art. 17 niniejszej ustawy ustawodawca przewidział natomiast szereg zwolnień w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym w 2009 r. - wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Stosownie natomiast do punktu 24 tego artykułu wolne od podatku są odsetki od dochodów lub środków, o których mowa w pkt 23, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych.

Podkreślić należy, iż warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w przedmiotowym przepisie jest uzyskanie środków bezzwrotnej pomocy bezpośrednio z budżetu Unii Europejskiej, NATO, czy też innych organizacji lub międzynarodowych instytucji finansowych.

Ustalenie zatem, czy otrzymane przez Spółkę środki korzystają z tego zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu finansowania.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 obowiązującej do dnia 31 grudnia 2009 r. ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.), środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Należy przy tym podkreślić, iż stosownie do brzmienia art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241), do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. - do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;

2.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;

3.

środki:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):

d.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

e.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

f.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

4.

inne środki.

Dochodami budżetu państwa są - w myśl art. 96 pkt 16 tej ustawy - środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Wydatki budżetu państwa są przeznaczone na dotacje na zadania określone odrębnymi ustawami (art. 97 ust. 1 pkt 8).

Norma zawarta w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych stanowi, iż dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dotacjami rozwojowymi.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4 (m.in. przekazanych przez Komisję Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, tj. funduszu strukturalnego Unii Europejskiej), mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa lub z budżetu samorządu województwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu, projektu lub zadania z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4.

Zgodnie z art. 205 ust. 1 tej ustawy, samorząd województwa otrzymuje z budżetu państwa dotację rozwojową na realizację regionalnego programu operacyjnego, w ramach którego działa jako instytucja zarządzająca lub krajowego programu operacyjnego, w ramach którego działa jako instytucja pośrednicząca.

Dotacja ta - stosownie do art. 205 ust. 2 pkt 2 - stanowi dochód samorządu województwa i może być przeznaczona na dotacje rozwojowe dla beneficjentów programów, instytucji pośredniczących oraz dla podmiotów, którym w ramach programów została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów, w tym jednostek samorządu terytorialnego. Dotacje rozwojowe mogą być przekazywane beneficjentom regionalnych programów operacyjnych także za pośrednictwem instytucji pośredniczących oraz przez podmioty, którym w ramach programów została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów (ust. 3 tegoż przepisu).

Podkreślić należy, iż w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje. Konsekwencją powyższego jest konstatacja, iż środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Rozwoju Regionalnego nie można uznać jako pochodzących bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. Zakwalifikować je bowiem należy jako środki stanowiące wydatki budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

Odnosząc niniejsze do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, Spółka otrzymała dotację na pokrycie kosztów kwalifikowanych projektu. Niniejsze środki stanowią przychód podatkowy Wnioskodawcy, który nie podlega zwolnieniu w trybie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji - w analizowanej sprawie - nie znajdzie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 24 omawianej ustawy.

Kwalifikacji otrzymanych środków nie zmieni także fakt zawarcia przez Wnioskodawcę w dniu 24 września 2010 r. aneksu do umowy o dofinansowanie projektu.

Podkreślić jednak trzeba, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje zwolnienie środków stanowiących dotacje otrzymane z budżetu państwa, zgodnie bowiem z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy - w brzmieniu obowiązującym zarówno w 2009 r. jak i obecnym - wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W kontekście powyższego, otrzymane przez beneficjenta środki z dotacji rozwojowej są przychodem podatkowym w dniu jej otrzymania, na mocy cytowanego art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającym jednakże zwolnieniu od podatku na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy.

Odnosząc się natomiast do przychodu z tytułu odsetek na rachunkach lokat terminowych należy stwierdzić, iż w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidziano szczególny tryb opodatkowania odsetek od należności i zobowiązań, przy czym brak jest w tych przepisach podziału na odsetki, które są bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika oraz inną działalnością wynikającą z umów zawieranych przez przedsiębiorców. Tak więc do przychodów z tytułu odsetek mają zastosowanie przepisy art. 12 ust. 4 pkt 1 i pkt 2 ustawy podatkowej. Zgodnie art. 12 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów).

W analizowanej sytuacji Wnioskodawca uzyskuje odsetki od środków pieniężnych deponowanych na lokatach bankowych. Środki te stanowią przychód Wnioskodawcy w dacie otrzymania. Jednocześnie ustawa o podatku dochodowym nie przewiduje zwolnienia omawianych środków od podatku dochodowego. W konsekwencji - niezależnie od tego, czy Spółka otrzymała przedmiotowe środki pieniężne w 2009, 2010, czy 2011 r. - przychód ten nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie mając na uwadze treść art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, stanowiący, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), oraz fakt, że stroną wniosku o udzielenie niniejszej interpretacji jest Spółka, zaznacza się, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych członków konsorcjum. W związku z tym informuje się, że uzyskanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez pozostałych członków konsorcjum możliwe jest poprzez złożenie odrębnych wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej, wraz ze spełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i art. 14f ustawy - Ordynacja podatkowa, przez poszczególne jednostki wchodzące w skład tego konsorcjum.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10 - 562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl