ITPB3/423-65/07/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-65/07/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. (data wpływu) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników spółki Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością podjęło uchwałę w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego przez utworzenie nowych udziałów przeznaczonych do objęcia przez dotychczasowego wspólnika - Spółkę Akcyjną. Wspólnik ten złożył oświadczenie o objęciu udziałów i zobowiązał się wnieść na ich pokrycie wkład niepieniężny. W celu realizacji zobowiązania do pokrycia aportu, S. A. zawarła z E. Sp. z o.o. w formie aktu notarialnego umowę przeniesienia prawa użytkowania wieczystego oraz prawa własności nieruchomości (m.in. budynków maszynowni, budynków gospodarczych, budowli inżynieryjno-wodnych, jazów, kanałów, dróg wewnętrznych, ogrodzeń), przypisanych w ewidencji spółki - S. A. do zasobów czterech działających w ramach jej struktur elektrowni wodnych. Tego samego dnia zawarto również umowę przeniesienia prawa własności aktywów trwałych, czyli w praktyce pozostałych składników majątku przynależnych do czterech elektrowni wodnych (m.in. turbin, pomp, radiotelefonów, prądnic, wiertarek, kosiarek, szaf).

Przedmiotowe elektrownie w ramach struktur spółki - S. A. tworzyły formalnie wyodrębnioną komórkę organizacyjną: "Dział E.". Wyodrębnienie to opierało się na przedmiocie działalności (działalność wytwórcza) i miało charakter zarówno fizyczny, funkcjonalny, jak i organizacyjny. Dla elektrowni wodnych prowadzona była częściowo osobna księgowość dla celów wewnętrznych. Dzięki odrębnej ewidencji możliwe było przypisanie elektrowniom wodnym konkretnych obciążeń, jak i składników majątkowych związanych z ich działalnością.

Ponadto, na E. Sp. z o.o. przeniesiono:

* w drodze umów cesji - prawa i obowiązki wynikające z szeregu umów obligacyjnych, zawartych przez S. A., związanych wyłącznie z działalnością czterech elektrowni wodnych,

* decyzją administracyjną właściwego organu - konieczne dla prowadzenia działalności pozwolenia wodnoprawne.

Spółce tej przekazano również niezbędną dokumentację odnoszącą się do prowadzonej działalności elektrowni, pozwalającą na jej kontynuację (m.in. książki obiektów budowlanych, instrukcje eksploatacji i utrzymania obiektów) oraz dokumentację dotyczącą pracowników elektrowni wodnych, dla których E. Sp. z o.o. stała się pracodawcą w trybie art. 23 1 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (m.in. akta osobowe, wnioski urlopowe, instrukcje stanowiskowe pracy). W związku z "przejęciem" pracowników zawarto również porozumienie o podziale środków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie aportu w postaci czterech elektrowni wodnych w opisanym przez Spółkę stanie faktycznym należy uznać za aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem wnioskodawcy, wniesienie do E. Sp. z o.o. wskazanych elektrowni wodnych należy uznać za aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli aport organizacyjnie i finansowo wyodrębnionego w istniejącym przedsiębiorstwie zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmujących także zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Uzasadniając powyższe stanowisko, wnioskodawca odwołuje się do treści postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydanego spółce S. A. przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w dniu 6 stycznia 2006 r., dotyczącego analogicznego, jak wyżej przedstawiony stanu faktycznego.

Organ podatkowy, interpretując w tym postanowieniu przepis art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uznał, że zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa nie jest dowolna część tego przedsiębiorstwa, ale tylko taka, która spełnia następujące kryteria:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Wnioskodawca podkreśla przy tym, że zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą takie składniki materialne i niematerialne, które znajdują się we wzajemnych relacjach, takich, by można mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Zdaniem Spółki, przedmiotowy zespół składników przekazanych E. Sp. z o.o. spełnia wszystkie powyższe kryteria. Opisywane elektrownie wodne tworzą bowiem technologiczną całość służącą do prowadzenia działalności wytwórczej. Do E. Sp. z o.o. nie tylko wniesiono składniki majątku czterech elektrowni (nieruchomości i ruchomości), ale również przekazano jej całość niezbędnej dokumentacji technicznej i technologicznej. Ponadto Spółka ta stała się stroną umów ściśle związanych z funkcjonowaniem elektrowni, dotyczących m.in. użytkowania gruntów, konserwacji systemów alarmowych, świadczenia usług telekomunikacyjnych, a także pracodawcą zespołu ich pracowników. Dzięki temu nowy właściciel wszedł w posiadanie organizacyjnie i finansowo wyodrębnionego kompletu elementów, pozwalającego na kontynuowanie prowadzonej uprzednio przez S. A. działalności wytwórczej.

Zdaniem wnioskodawcy, wszystkie przedstawione okoliczności wskazują na zasadność uznania wniesienia aportu w postaci czterech elektrowni wodnych za aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl