ITPB3/423-646a/09/AW - Opodatkowanie sprzedaży strychu w celu adaptacji go na mieszkanie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-646a/09/AW Opodatkowanie sprzedaży strychu w celu adaptacji go na mieszkanie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2009 r. (data wpływu 23 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W roku 2007 Wnioskodawca dokonał sprzedaży strychu w celu adaptacji go na mieszkanie. Z tytułu tej sprzedaży Wspólnota osiągnęła dochód w wysokości 18.000 zł (słownie: osiemnaście tysięcy złotych), od którego odprowadziła podatek dochodowy w wysokości 3.420 zł (słownie: trzy tysiące czterysta dwadzieścia złotych).

W roku 2008 Wspólnota sprzedała kolejną część strychu także w celu adaptacji na mieszkanie. Z tytułu tej ostatniej sprzedaży Wspólnota uzyskała dochód w wysokości 33.194 zł 59 gr, od którego odprowadziła podatek dochodowy w wysokości 6.307 zł (słownie: sześć tysięcy trzysta siedem złotych).

Łączny podatek dochodowy z tytułu obu sprzedaży wyniósł 9.727 zł (słownie: dziewięć tysięcy siedemset dwadzieścia siedem złotych).

W związku z rozbieżnymi interpretacjami dotyczącymi dochodów o powyższym charakterze Wspólnota - dla bezpieczeństwa - odprowadziła podatek dochodowy. Jednak w świetle interpretacji Ministra Finansów z dnia 5 czerwca 2009 r. Nr DD6/8213/2007/MNX/08/PK-467 Wspólnota stoi na stanowisku, że podatek dochodowy w wysokości 9.727 zł nie był należny, gdyż dochód stanowił efekt gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek dochodowy z tytułu sprzedaży strychów w celu adaptacji go na mieszkanie nie był należny i czy w związku z tym podlega zwrotowi.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek dochodowy w wysokości 9.727 zł z tytułu sprzedaży strychów w celu dokonania ich adaptacji na mieszkania nie był podatkiem należnym i w związku z tym Wspólnota Mieszkaniowa posiada nadpłatę podatku dochodowego. Takie stanowisko Wnioskodawca wywodzi z interpelacji Ministra Finansów z dnia 5 czerwca 2009 r. Nr DD6/8213/2007/MNX/08/PK-467.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na postawione pytanie w części dotyczącej zwolnienia przedmiotowego. Podniesiona przez Wnioskodawcę kwestia ewentualnej nadpłaty w podatku dochodowym będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mimo, iż Wnioskodawca nie wskazał wprost, że zadane przez niego pytanie dotyczy kwestii możliwości zwolnienia od podatku dochodowego dochodu ze sprzedaży strychu, to powyższe wynika jednak z kontekstu pytania i wskazanego przez Spółkę przepisu prawa podatkowego będącego przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz stanowiska Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego.

Należy wskazać, że obowiązujący od dnia 1 stycznia 2007 r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Stosownie do wyżej cytowanego przepisu (wprowadzonego przepisem art. 1 pkt 18 lit. a) tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz. U. Nr 217, poz. 1589), z dniem 1 stycznia 2007 r. - zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Z treści tego przepisu wynika więc, że aby dochód m.in. wspólnoty mieszkaniowej korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

*

dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

*

dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie, co oznacza, że dochód wspólnoty mieszkaniowej z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Jeżeli jednak dochody uzyskane z gospodarowania ww. zasobami nie zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, wówczas zwolnienie, o którym mowa nie będzie mieć zastosowania. Jednocześnie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych będą podlegały również dochody z działalności gospodarczej innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi - bez względu na cel, na jaki zostaną przeznaczone.

Powołana ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji: "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku - oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych", określa rzeczy związane z mieszkaniem.

W konsekwencji przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy, należy rozumieć:

a.

znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:

*

dźwigi osobowe i towarowe,

*

aparaty do wymiany ciepła,

*

kotłownie i hydrofornie wbudowane,

*

klatki schodowe,

*

strychy, piwnice, komórki,

*

balkony, loggie,

*

garaże,

b.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

*

budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,

*

kotłownie i hydrofornie wolno stojące,

*

osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

c.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:

*

zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,

*

rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,

*

sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,

*

budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,

*

budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,

*

inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Można zatem stwierdzić, że pod pojęciem "zasobów mieszkaniowych", użytym w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mieszczą się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Związane z zasobami mieszkaniowymi, tj. lokalami mieszkalnymi, obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe uregulowania, stwierdzić należy, iż przychody uzyskane ze sprzedaży zasobu mieszkaniowego (strychu) stanowią przychody dotyczące gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Pomieszczenie strychu, jako części wspólnej budynku mieszkalnego, mieści się bowiem w pojęciu zasobów mieszkaniowych wspólnoty mieszkaniowej.

Zatem przychód uzyskany ze sprzedaży strychu dotyczyć będzie gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychód ten będzie miał wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki. Dochód uzyskany ze sprzedaży zasobu mieszkaniowego w postaci pomieszczeń wspólnych (strychów) jest dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy podlegać będzie zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Podkreślić przy tym należy, iż wydając przedmiotową interpretację indywidualną tutejszy organ wskazał zakres i sposób zastosowania normy prawa podatkowego zawartej w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego. Jednocześnie ocenił stanowisko Wnioskodawcy pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. Nie poddał natomiast ocenie prawidłowości sposobu ustalenia przez Wspólnotę wysokości dochodu, który osiągnie Jednostka z transakcji zbycia nieruchomości.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl