ITPB3/423-64/07/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-64/07/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007 r. (data wpływu 4 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podstawy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2007 r. (data wpływu) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podstawy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. od 2002 r. prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia Ministra Gospodarki z dnia 29 grudnia 2000 r., zmienionego następnie zezwoleniem z dnia 24 września 2002 r. W dniu 21 grudnia 2006 r. Spółka uzyskała kolejne zezwolenie na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej. W związku z jego otrzymaniem będzie ona ponosiła wydatki na realizację nowej inwestycji, w szczególności na zakupy:

* fabrycznie nowych środków trwałych,

* używanych środków trwałych.

Spółka nie należy do kategorii małych i średnich przedsiębiorstw w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji Europejskiej (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Spółka będzie miała po dniu 24 lutego 2007 r. prawo skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu poniesienia wydatków na zakup używanych środków trwałych w związku z realizacją nowej inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Zdaniem wnioskodawcy, wydatki poniesione na zakup używanych środków trwałych kwalifikują się do objęcia pomocą regionalną, stanowią podstawę do ustalenia maksymalnej wielkości pomocy, a tym samym dają prawo do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W momencie uzyskania przez Spółkę zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy oraz rozpoczęcia ponoszenia wydatków związanych z nową inwestycją, rozporządzenie nie zawierało zapisu, zgodnie z którym środki trwałe powinny być nowe. Obowiązujący od dnia 24 lutego 2007 r. przepis § 6 ust. 8 rozporządzenia w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej ma zastosowanie do podmiotów, posiadających zezwolenie na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej wydanych po dniu 24 lutego 2007 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 Nr 42, poz. 274), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku osób prawnych, właściwy w tym zakresie jest przepis art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który stanowi, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na mocy art. 4 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, strefa taka jest ustanawiana w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, wydawanego na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki uzgodniony z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego. Rozporządzenie określa wielkość i warunki udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na terenie strefy.

Specjalna strefa ekonomiczna, na terenie której działalność gospodarczą prowadzi Wnioskodawca, została ustanowiona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2001 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 84, poz. 909), wydanym na podstawie art. 5a ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Obecnie szczegółowe zasady funkcjonowania tej strefy określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006 r. Nr 228, poz. 1667 z późn. zm.), wydane na podstawie art. 4 ust. 1 i art. 5a ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 tego rozporządzenia, pomoc udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnienia podatkowego, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną z tytułu:

1.

kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6, lub

2.

tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Przez nową inwestycję należy rozumieć między innymi inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, polegającą na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów bądź na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa (§ 3 ust. 4 rozporządzenia). W przypadku tego rodzaju przedsięwzięcia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów jego realizacji przysługuje przedsiębiorcy, zgodnie z treścią § 5 ust. 1 rozporządzenia, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

1.

nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat;

2.

będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców-przez okres nie krótszy niż 3 lata.

W stanie faktycznym, przedstawionym przez Wnioskodawcę, mamy do czynienia z pomocą regionalną na nową inwestycję na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W związku z jej realizacją, wnioskodawca zamierza dokonać zakupu nowych i używanych środków trwałych. Zgodnie z brzmieniem przepisu § 6 ust. 1 rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się między innymi, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, koszty inwestycji, będące ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów. Zakup środków trwałych podlega dyspozycji wskazanego przepisu.

Należy jednak zaznaczyć, że na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lutego 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 26, poz. 168), zmieniającego rozporządzenie w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej z dniem 24 lutego 2007 r., w § 6 dodano ustęp 8, stanowiący, że środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nabyte przez przedsiębiorcę innego niż mały i średni (a do tej kategorii należy Wnioskodawca) powinny być nowe. Oznacza to, że koszty zakupu używanych środków trwałych nie zostaną zaliczone do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą.

Rozporządzenie zmieniające przewiduje jednak w § 2, że do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem jego wejścia w życie, czyli przed dniem 24 lutego 2007 r., stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. Zezwolenie, z którym związane jest rozpoczęcie nowej inwestycji, Spółka uzyskała w dniu 21 grudnia 2006 r. Kwalifikacja kosztów poniesionych na zakup środków trwałych w celu realizacji tego przedsięwzięcia powinna być dokonywana w oparciu o przepisy dotyczące warunków udzielania pomocy regionalnej w wersji sprzed nowelizacji.

Reasumując, Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu kosztów nowej inwestycji w postaci ceny nabycia używanych środków trwałych, jeśli inwestycja ta realizowana jest w oparciu o zezwolenie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zostało wydane Spółce przed dniem 24 lutego 2007 r., a ponadto spełniła pozostałe wymogi przewidziane odpowiednimi przepisami rozporządzenia w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl