ITPB3/423-637/09/PS - Możliwość powstania przychodu po stronie spółki kapitałowej w przypadku wniesienia przez tą spółkę wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości na pokrycie udziału w spółce jawnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-637/09/PS Możliwość powstania przychodu po stronie spółki kapitałowej w przypadku wniesienia przez tą spółkę wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości na pokrycie udziału w spółce jawnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości powstania przychodu wskutek wniesienia w formie wkładu niepieniężnego nieruchomości na pokrycie udziału w spółce jawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości powstania przychodu wskutek wniesienia w formie wkładu niepieniężnego nieruchomości na pokrycie udziału w spółce jawnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Aktem notarialnym z dnia 31 marca 2009 r. Spółka wraz z inną spółka kapitałową zawiązała spółkę jawną wnosząc do niej wkład niepieniężny w postaci nieruchomości gruntowych rolnych o łącznej wartości 3.752.200 zł. W skład powyższego wkładu wniesionego prze Wnioskodawcę do spółki jawnej wchodziły następujące użytki rolne:

*

nieruchomość o powierzchni 7.732 m2 oznaczona jako pastwisko trwałe,

*

nieruchomość o powierzchni 122.722 m2 oznaczona jako pastwisko trwałe,

*

nieruchomość o powierzchni 3.465 m2 oznaczoną jako grunt orny,

*

nieruchomość o powierzchni 6,6000 ha oznaczoną jako grunt orny,

*

nieruchomość o powierzchni 20,1744 ha oznaczoną jako grunt orny i pastwisko trwałe,

*

nieruchomość o powierzchni 62,2891 ha oznaczona jako grunty orne,

*

nieruchomość o powierzchni 63,0624 ha oznaczoną jako grunty orne.

Powyższe nieruchomości Spółka nabyła w 1995 r. w formie aportu wniesionego na pokrycie udziału Skarbu Państwa w kapitale zakładowym, a samo wniesienie nie było obciążone należnym podatkiem od towarów i usług. Spółka jawna wykorzystuje wniesione aportem nieruchomości do celów działalności rolnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie przez Spółkę wkładu w postaci opisanych nieruchomości na pokrycie udziału w spółce jawnej spowodowało powstanie przychodu po stronie spółki wnoszącej aport.

Spółka stoi na stanowisku, iż wniesienie wkładu na pokrycie udziału w spółce jawnej nie spowodowało powstania przychodu. Wnioskodawca zaznacza, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Z kolei stosownie do art. 12 ust. 1b tej ustawy, przychód określony w ww. art. 12 ust. 1 pkt 7 powstaje w dniu:

1.

zarejestrowania spółki kapitałowej albo

2.

wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej, albo

3.

wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji związane jest z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

Zdaniem Wnioskodawcy cytowana powyżej regulacja zawarta w art. 12 ust. 1 pkt 7 w związku z ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdzie jednak zastosowania w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych do spółki jawnej. Mając powyższe na względzie Spółka twierdzi że wniesienie opisanych nieruchomości do spółki jawnej tytułem wkładu niepieniężnego nie będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego po stronie spółki wnoszącej aport. Zdaniem Wnioskodawcy stanowisko takie znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego, np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 maja 2009 r., sygn. IPPB3/423-122/09-2/MŚ, czy też w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 kwietnia 2009 r., sygn. ILPB3/423-115/09-3/MM. Spółka wskazuje także na fakt, iż o przychodzie można mówić wtedy, gdy następuje trwałe i definitywne przysporzenie majątkowe. Tymczasem w przypadku wkładu wnoszonego przez wspólnika do spółki jawnej nie występuje definitywny przyrost majątku, ponieważ zgodnie z Kodeksem spółek handlowych wkład taki może być zwrócony w całości lub części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przepisy ustawy mają zastosowanie do osób prawnych, spółek kapitałowych w organizacji oraz do jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej. Z uwagi na fakt, iż przepisy Kodeksu spółek handlowych nie przyznają spółce jawnej osobowości prawnej, nie może ona zostać uznana za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka jawna nie podlega także opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), akt ten reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym osób fizycznych. W związku z tym należy uznać, iż spółka jawna nie posiada podmiotowości prawnopodatkowej, a zatem dla celów podatkowych jest "transparentna".

Nie oznacza to jednak, że dochody przez nią uzyskiwane są wyłączone spod opodatkowania podatkiem dochodowym. Należy bowiem zwrócić uwagę, że na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychody z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. Artykuł 5 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż zasady te stosuje się do rozliczania kosztów uzyskania przychodów. Podobne regulacje w stosunku do wspólników będących osobami fizycznymi zawiera art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przytoczone przepisy, należy stwierdzić, iż przychody i koszty powstające w spółce jawnej przypisywane są odpowiednio do jej wspólników, którzy, w zależności od ich formy prawnej, podlegają z tego tytułu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z tym, w przypadku wspólników będących osobami prawnymi skutki podatkowe zdarzeń dokonywanych przez spółkę komandytową, w szczególności także transakcje pomiędzy tą spółką a wspólnikami, należy oceniać na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stwierdzić należy więc, iż wniesienie przez Wnioskodawcę (osobę prawną) do spółki jawnej wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości gruntowych rolnych tytułem pokrycia wkładu nie spowodowało powstania przychodu u Spółki. Pomimo, iż w wyniku wniesienia wkładu niepieniężnego nastąpiło przeniesienie własności przedmiotu tego wkładu na spółkę jawną, to jednak na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przeniesienie to jest zdarzeniem podatkowo neutralnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl