ITPB3/423-621b/08/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-621b/08/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie możliwości zwolnienia od podatku otrzymanej dotacji na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie możliwości zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie uczestniczy obecnie w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej pod nazwą Europe Network, podjętej w ramach Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013, ustanowionego decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r., w zakresie rozwoju usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. Komisja Europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu Enterprise Europe Network na obszarze wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w miesiącu styczniu 2007 r. i rozstrzygnięty w miesiącu kwietniu 2007 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez Komisje Europejską do realizacji przedsięwzięcia Enterprise Europe Network jest Konsorcjum grupujące następujące instytucje:

1.

Politechnika "A."

2.

Stowarzyszenie "S."

3.

Agencja Rozwoju Regionalnego w A.

4.

Centrum "P."

5.

Stowarzyszenie "P."

6.

Park Naukowo - Technologiczny

7.

Fundacja "K."

8.

Agencja Rozwoju Regionalnego w K.

9.

Politechnika "B.".

Koordynatorem (liderem) Konsorcjum jest Politechnika "A.", reprezentowana przez Centrum "T.". Podatnik wchodzi w skład Konsorcjum i uczestniczy w realizacji projektu Enterprise Europe Network na mocy zawartych umów, które przedstawiono w załączeniu, tj.:

* Umowy ramowej (Framework Partnership Agrement) Nr Poland 150282,

* Umowy specyficznej (Specyfic Grant Agrement) No EEN - 150282, oraz

* Umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczącej udzielania pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network w związku z powierzeniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Ministra Gospodarki zadania polegające na udzielaniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podmiotów realizujących na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską zadania partnera sieciowego, o których mowa w art. 21 ust. 2 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającej program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013.

1.

Usługi w zakresie informacji, informacji zwrotnych, współpracy podmiotów gospodarczych i umiędzynarodowienia:

* rozpowszechniania informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług,

* aktywnego promowania inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty mających znaczenie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) oraz dostarczania MSP informacji na temat procedur korzystania z takich programów,

* wykorzystywania narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na funkcjonowanie sektora MSP,

* wkładu w przeprowadzanie przez Komisją Europejską oceny oddziaływania i wykorzystywania innych odpowiednich środków w celu włączenia MSP do Europejskiego procesu decyzyjnego,

* pomocy MSP w rozwijaniu działań na terenach przygranicznych i tworzeniu sieci międzynarodowej,

* pomocy SMP w szukaniu odpowiednich partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi,

2.

Usługi w zakresie innowacji oraz transferu technologii i wiedzy:

* informowania oraz podnoszenia świadomości na temat polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji,

* uczestniczenia w rozpowszechnianiu i wykorzystywaniu wyników badań,

* zapewnienia usług w zakresie transferu technologii i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją,

* stymulowania potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MSP,

3.

Usługi w zakresie zachęcania MSP do uczestnictwa w siódmym programie ramowym na rzecz badań rozwoju technologicznego i innowacji:

* podnoszenie świadomości MSP w zakresie 7 programu ramowego,

* pomocy MSP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w 7 programie ramowym.

Usługi ośrodków Enterprise Europe Network są działaniami nierynkowymi, tzn. świadczenie tych usług nie grozi zakłóceniem i nie zakłóca konkurencji oraz nie wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Dlatego Komisja Europejska dopuszcza pełne finansowanie realizacji projektu za środków publicznych i nie traktuje usług sieci jako pomocy publicznej. Usługi świadczone przez te ośrodki nie są usługami przynoszącymi, zysk, pełnia rolę informacyjno - doradczą w zakresie usług nie obsługiwanych przez podmioty komercyjne. Ośrodki Enterprise Europe Network realizują usługi sieci w następującej formie:

* prowadzenie indywidualnych konsultacji bezpośrednich (w biurze ośrodka, w siedzibie firmy, itp.),

* organizacja konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów, itp.,

* organizacja przyjazdowych i wyjazdowych misji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dotacja otrzymana przez podatnika z budżetu Komisji Europejskiej ze środków programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2008 - 2013 za pośrednictwem koordynatora Konsorcjum - Politechniki "A." jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych.

2.

Czy dotacja otrzymana przez podatnika z budżetu państwa na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczącej udzielania pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network w związku z powierzeniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Ministra Gospodarki zadania polegającego na udzielaniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podmiotów realizujących na podstawie umów zawartych z Komisja Europejską zadania partnera sieciowego, otrzymana za pośrednictwem koordynatora Konsorcjum - Politechniki "A.", jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych.

3.

Czy VAT naliczony w związku z zakupami dokonywanymi na rzecz realizacji projektu EEN podlega odliczeniu od podatku należnego.

4.

Czy dochody osób bezpośrednio realizujących cel projektu uzyskane w wyniku wykonywania zadań w projekcie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego, trzeciego i czwartego zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Spółka stoi na stanowisku, iż otrzymana dotacja z budżetu państwa podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 jako pomoc finansowa w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podmiotów realizujących na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską zadania partnera sieciowego, o których mowa w art. 21 ust. 2 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającą Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (Competitiveness and Innovation Framework Programme 2007-2013 - CIP) jest instrumentem przygotowanym przez Komisję Europejską. Przedmiotowy program przyjęty został Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającą Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013) (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 15).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 tego aktu celem Programu ramowego jest:

a.

zwiększanie konkurencyjności przedsiębiorstw, w szczególności MŚP;

b.

promowanie wszelkich form innowacji, w tym innowacji ekologicznych;

c.

przyśpieszenie tworzenia trwałego, konkurencyjnego, innowacyjnego społeczeństwa informacyjnego o charakterze integrującym;

d.

promowanie efektywności energetycznej oraz odnawialnych źródeł energii we wszystkich sektorach, w tym w sektorze transportu.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 2 tego programu, wsparcie finansowe może być udzielane na rzecz partnerów sieciowych w celu świadczenia w szczególności usług w zakresie informacji, informacji zwrotnej, współpracy podmiotów gospodarczych i umiędzynarodowienia, usług w dziedzinie innowacji oraz transferu zarówno technologii, jak i wiedzy, usług zachęcających MŚP do udziału w Siódmym programie ramowym na rzecz badań.

W Polsce za realizację przedmiotowego programu odpowiadają Krajowe Punkty Kontaktowe (k.p.k.), udzielające informacji w zakresie tego programu i finansowane przez Ministerstwo Gospodarki oraz koordynowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, która jest agencją rządową podlegającą Ministrowi właściwemu ds. gospodarki, powstałą na mocy ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.).

Wskazać należy ponadto, iż zgodnie z uchwałą nr 313/2007 Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Udział Polski w Programie ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2008-2013", budżet państwa zapewnia finansowanie wkładu własnego polskich konsorcjów wybranych przez Komisję Europejską w inicjatywach podejmowanych w ramach programu CIP.

W ramach programu wieloletniego wsparcie finansowe otrzymają polskie konsorcja, które weszły w skład nowej sieci europejskiej budowanej na bazie ośrodków Euro Info oraz Innovation Relay Centre. Sieć ta została nazwana "Enterprise Europe Network" a w skład niej wchodzą:

* Business Innovation Support for North_East Poland,

* B2Europe West Poland,

* Central Poland - Business Support Network,

* Business Support Network South Poland.

Zadaniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jest zarządzanie funduszami pochodzącymi z budżetu państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i rozwój zasobów ludzkich, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Agencja realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w programach rozwoju gospodarki, zwłaszcza w zakresie wspierania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, eksportu, rozwoju regionalnego, działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, tworzenia nowych miejsc pracy, rozwoju zasobów ludzkich oraz przeciwdziałania bezrobociu.

Z treści art. 6b ust. 1 tej ustawy wynika natomiast, iż Agencja może udzielać pomocy przedsiębiorcom, podmiotom działającym na rzecz rozwoju gospodarczego, podmiotom działającym na rzecz zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich, jednostkom samorządu terytorialnego, podmiotom działającym na rzecz innowacyjności.

Zgodnie natomiast z art. 6b ust. 11 ww. ustawy, szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z realizacją programów operacyjnych określa rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi (Dz. U. Nr 226, poz. 1651 z późn. zm.).

Zgodnie z § 18 ust. 1 tego rozporządzenia, Agencja może udzielić osobie prawnej, mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i realizującej na podstawie umowy z Komisją Europejską zadania partnera sieciowego, o którym mowa w art. 21 ust. 2 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013) (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 15), pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia na realizację zadań określonych w tej umowie, związanych ze świadczeniem usług dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, w szczególności w zakresie:

1.

udostępniania informacji istotnych dla przedsiębiorców oraz organizowania współpracy między nimi;

2.

wspomagania przedsięwzięć innowacyjnych, w tym związanych z transferem wiedzy i technologii;

3.

zachęcania przedsiębiorców do udziału w realizacji programów Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań i rozwoju technologii.

Zgodnie z § 18 ust. 2 ww. rozporządzenia wsparcie jest udzielane z przeznaczeniem na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1, poniesionych od dnia 1 stycznia 2008 r., w części nieobjętej finansowaniem z budżetu Unii Europejskiej.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 48 powołanej ustawy stanowi z kolei, iż wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie uczestniczy w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej pod nazwą Europe Network, podjętej w ramach przedmiotowego Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez Komisje Europejską do realizacji przedsięwzięcia Enterprise Europe Network jest Konsorcjum, w skład którego wchodzi właśnie Stowarzyszenie. Koordynatorem Konsorcjum jest z kolei Politechnika "A.", reprezentowana przez Centrum "T.".

Biorąc zatem pod uwagę powyższe uregulowania stwierdzić należy, iż dotacja otrzymana przez podatnika na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, dotyczącej udzielania pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network, otrzymana za pośrednictwem koordynatora Konsorcjum - Politechniki "A.", stanowi wypełnienie postanowień zawartych w § 18 ww. rozporządzenia w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi. Przedmiotowa dotacja pochodzi z budżetu państwa z uwagi, iż stanowi wsparcie na pokrycie wydatków w części nieobjętej finansowaniem z budżetu Unii Europejskiej.

Zatem pomoc finansowa otrzymana w formie bezzwrotnego wsparcia, jak słusznie wskazuje Stowarzyszenie, jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych. Skoro jednak wsparcie to zostało udzielone za pośrednictwem agencji rządowej, tj. Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, podlegającej ministrowi właściwemu do spraw gospodarki, dotacja ta korzystać będzie ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48, a nie jak wskazano we wniosku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl