ITPB3/423-612/10/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-612/10/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód z tytułu czynszu dzierżawnego stanowić może przychód z działalności rolniczej, do której zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 nie stosuje się przepisów ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód z tytułu czynszu dzierżawnego stanowić może przychód z działalności rolniczej, do której zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 nie stosuje się przepisów ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik na podstawie umów dzierżawy jest dzierżawcą gruntów rolnych od osób fizycznych. Część tych gruntów została poddzierżawiona osobom trzecim - osobie prawnej 158,70 ha, osobie fizycznej nr 1 - 57,90 ha i osobie fizycznej nr 2 - 20,90 ha, wszystkim na cele prowadzonej działalności rolniczej (prowadzenie gospodarstwa rolnego i produkcji rolnej) polegającej na wytwarzaniu płodu rolnego (zboża i inne) oraz hodowli zwierząt (bydła). W umowach poddzierżawy strony ustaliły czynsz dzierżawny za 1 ha poddzierżawionego gruntu, który za rok 2010 wyniesie 562,08 złotych za każdy hektar, co stanowi w przypadku pierwszym kwotę 89 202,10 złotych, w przypadku drugim kwotę 32 544,43 złotych i w przypadku trzecim kwotę 11 747,47 złotych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W przypadku, gdy Spółka uzyska z czynszu dzierżawnego przychód w łącznej wysokości 133.494,00 złotych, to czy od tej kwoty będzie musiała odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych w stawce określonej ustawą, czy też nie.

Zdaniem Wnioskodawcy kwota 133 494,00 złotych nie będzie przychodem z uwagi na uregulowania prawne stanowiące, że przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stosuje się między innymi do przychodów z działalności rolniczej (art. 2 ust. 1 ustawy) i w przypadku gdy poddzierżawca będzie wykorzystywał przekazane na podstawie umowy grunty rolne na cele rolnicze (produkcja rolna i zwierzęca) czynsz osiągany z tego tytułu nie będzie stanowił źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który stanowi, iż działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

* licząc od dnia nabycia.

Z treści art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy wynika natomiast, iż przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Artykuł 2 ust. 3 cytowanej ustawy stanowi z kolei, iż działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Reasumując, w myśl definicji zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, działalnością rolniczą dla potrzeb tej ustawy, jest wszelka produkcja roślinna i zwierzęca (z zastrzeżeniem ust. 3) w stanie nieprzetworzonym, określonym tu jako naturalny, wykorzystująca materiał roślinny lub zwierzęcy pochodzący z własnych upraw, hodowli, chowu oraz wykorzystująca materiał roślinny i zwierzęcy nabyty od innych producentów. W przypadku nabycia przez podatnika roślin lub zwierząt od innych producentów, okresy ich przetrzymywania, w których następuje ich biologiczny wzrost (tzn. czas liczony od dnia nabycia do dnia zbycia) - nie mogą być krótsze niż określone w ww. art. 2 ust. 2 ustawy, by można uznać tą działalność za działalność rolniczą.

Ponieważ ustawodawca zdefiniował pojęcie działalności rolniczej, to tylko w granicach wyznaczonych zakresem owej definicji można mówić o przychodzie z tego tytułu.

Zakresu wyłączenia przedmiotowego określonego w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stosuje się natomiast do przychodów wynikających z działalności związanej z działalnością rolniczą lub produkcją rolniczą. Wyłączenie nie ma więc zastosowania do przychodów pochodzących, np. z działalności przetwórczej płodów rolnych czy świadczenia usług związanych z działalnością rolniczą. Przychody z takich rodzajów działalności, jako przychody pochodzące z innej niż rolnicza działalności, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka na podstawie umów dzierżawy jest dzierżawcą gruntów rolnych od osób fizycznych. Część z tych gruntów została poddzierżawiona osobom trzecim na cele prowadzonej działalności rolniczej, w związku z czym Wnioskodawca otrzymuje czynsz dzierżawny, który za rok 2010 wynosi 133.494,00 zł.

Biorąc zatem pod uwagę definicję działalności rolniczej zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która ma charakter wyczerpujący, stwierdzić należy, iż przychody osiągnięte z dzierżawy gruntów nie mieszczą się w kategorii przychodów z działalności rolniczej i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ponadto, fakt wydzierżawienia przez Spółkę nieruchomości z przeznaczeniem na cele rolnicze nowego dzierżawcy nie jest czynnikiem, który mógłby wpłynąć na potraktowanie uzyskanych przychodów z tytułu dzierżawy jako przychodów z działalności rolniczej, podlegającej wyłączeniu na podstawie cyt. art. 2 ust. 1 pkt 1.

W związku z powyższym stanowisko Spółki, w świetle którego otrzymany czynsz dzierżawny nie będzie stanowił źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jako przychód z działalności rolniczej, uznać należy za nieprawidłowe.

Zauważyć należy jednak, iż zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ustawy).

Jeżeli zatem dochód z tytułu otrzymanego czynszu dzierżawnego zostanie przeznaczony i wydatkowany na działalność rolniczą oraz udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowić będzie w roku poprzedzającym rok podatkowy co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności, korzystać będzie ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl