ITPB3/423-597/10/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-597/10/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełnionym pismem Spółdzielni z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.), dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przekazania członkom Spółdzielni środków pieniężnych pozostałych po jej likwidacji:

* jest prawidłowe w części dotyczącej kwoty wykazanej w pozycji rozliczenia międzyokresowe;

* jest nieprawidłowe w części dotyczącej środków na funduszu remontowym.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przekazania członkom Spółdzielni środków pieniężnych pozostałych po jej likwidacji. Jego uzupełnienie z dnia 18 stycznia 2011 r. - stanowiące odpowiedź na wezwanie tutejszego organu z dnia 4 stycznia 2011 r. znak ITPB3/423-597/10-2/MT - wpłynęło do tutejszego organu w dniu 19 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z wolą Walnego Zgromadzenia Członków Spółdzielni wyrażonej dwiema Uchwałami, t.j. uchwałą z dnia 4 czerwca 2008 r. i uchwałą z dnia 18 czerwca 2008 r., Spółdzielnia została postawiona z dniem 18 czerwca 2008 r. w stan likwidacji, z zamiarem powstania w jej miejsce dwóch odrębnych wspólnot mieszkaniowych.

W bilansie sporządzonym na dzień zakończenia likwidacji po stronie aktywów wykazano środki finansowe w wysokości 59 590 zł 32 gr., a po stronie pasywów:

1.

w pozycji rozliczenia międzyokresowe - 3 508 zł 90 gr.

2.

w pozycji zobowiązania krótkoterminowe i fundusz remontowy - 56 081 zł 42 gr.

Kwota wykazana w pozycji rozliczenia międzyokresowe stanowi dochód Spółdzielni uzyskany w latach poprzednich, pochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Dochody te nie były uwzględniane w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na unormowania art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Kwota na funduszu remontowym obejmuje dochody Spółdzielni uzyskane w poprzednich latach podatkowych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały uwzględnione w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym z uwagi na unormowanie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z wolą członków Spółdzielni wyrażoną podjętą uchwałą Walnego Zgromadzenia, środki pozostałe po zakończeniu procesu likwidacji zostaną przeznaczone na zwrot członkom Spółdzielni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zwrot przez Spółdzielnię swoim członkom środków pozostałych po likwidacji, skutkuje powstaniem w Spółdzielni dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółdzielni, w związku z wypłatą jej członkom kwoty wykazanej w pozycji bilansu rozliczenia międzyokresowe, w Spółdzielni powstanie dochód do opodatkowania. Zwrot zgromadzonego funduszu remontowego, nie skutkuje dla niej natomiast powstaniem dochodu do opodatkowania. Członkowie Spółdzielni, właściciele mieszkań, wnosili na fundusz remontowy opłaty, z przeznaczeniem na planowane remonty zasobów mieszkaniowych. Z uwagi na charakter planowanych do przeprowadzenia w latach następnych remontów (termomodernizacja), wpłaty były wyższe od planowanych na dany rok wydatków z funduszu remontowego, w celu kumulacji środków na termomodernizację. W związku z podjęciem decyzji o likwidacji Spółdzielni, członkowie zadeklarowali, że środki otrzymane ze Spółdzielni wpłacą na fundusz remontowy powstałych w miejsce Spółdzielni wspólnot mieszkaniowych. Zatem dochód stanowiący nadwyżkę środków na funduszu remontowym, przeznaczony do zwrotu właścicielom mieszkań, nie powinien stanowić - zdaniem Wnioskodawcy - dochodu do opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej kwoty wykazanej w pozycji rozliczenia międzyokresowe i nieprawidłowe w części dotyczącej środków na funduszu remontowym.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Na mocy art. 17 ust. 1b powołanej ustawy, zwolnienie o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Jak wynika z powołanych unormowań, dochody spółdzielni mieszkaniowych uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi są wolne od podatku dochodowego, jeżeli zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, a następnie wydatkowane na te cele. Przeznaczenie dochodu jest określeniem z góry celu, któremu ma służyć, przekazaniem go na określony użytek. Jego wydatkowanie wiąże się natomiast z faktycznym wydaniem środków pieniężnych, poniesieniem wydatków, "zużyciem" dochodu.

Decyzja podatnika o przeznaczeniu dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi osiągniętego w danym roku podatkowych na cele wskazane przez ustawodawcę skutkuje warunkowym zwolnieniem go z obowiązku zapłaty podatku dochodowego od tego dochodu - podatnik nie płaci podatku od tego dochodu, ma jednak obowiązek odpowiedniego wydatkowania dochodu, t.j. wydatkowania go na cel, na jaki został przeznaczony. Omawiane zwolnienie staje się zatem definitywne dopiero w momencie spełnienia przez podatnika przesłanki wydatkowania dochodu na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Zgodnie z art. 17 ust. 1b omawianej ustawy, wydatkowanie dochodu powinno zatem stanowić realizację celu jego przeznaczenia.

Zgodnie natomiast z art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a. Cytowany przepis stosuje się odpowiednio w przypadku likwidacji podatnika w okresie uprawniającym do skorzystania ze zwolnienia (art. 17 ust. 1 pkt 4a ww. ustawy).

Ustawodawca unormował zatem skutki niedopełnienia warunku omawianego zwolnienia, jakim jest odpowiednie wydatkowanie dochodu - w takim przypadku podatnik musi dokonać podatkowego rozliczenia tego dochodu. Dochód traktowany dotąd jako wolny od podatku zostaje opodatkowany. Wydatkowanie dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi przeznaczonego na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 44 omawianej ustawy na cele inne niż związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, skutkuje zatem obowiązkiem zapłaty podatku należnego od tego dochodu. Obowiązek zapłaty podatku dotyczy również sytuacji, gdy brak wydatkowania dochodu na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych jest związany z likwidacją podatnika.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółdzielnia Mieszkaniowa w likwidacji posiada środki finansowe, stanowiące jej dochody uzyskane w poprzednich latach podatkowych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, które nie zostały uwzględnione w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym z uwagi na unormowanie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Część tych środków jest zgromadzona na funduszu remontowym. Zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków Spółdzielni, środki pozostałe po zakończeniu procesu jej likwidacji zostaną przekazane (zwrócone) członkom Spółdzielni.

Wnioskodawca przeznaczając dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, skorzystał z prawa do zwolnienia tego dochodu od podatku, pod warunkiem wydatkowania go na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Do dnia likwidacji Spółdzielni dochody zadeklarowane jako wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy nie zostały wydatkowane na ww. cele.

Likwidacja Spółdzielni Mieszkaniowej uniemożliwi spełnienie przez tego podatnika warunku wydatkowania dochodów na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. W wyniku likwidacji ustanie bowiem byt prawny Spółdzielni - zarówno jako podatnika, który mógłby wydatkować swój dochód, jak i podmiotu posiadającego zasoby mieszkaniowe.

Jednocześnie, przekazanie przedmiotowych dochodów - jako środków pieniężnych pozostałych po zakończeniu likwidacji Spółdzielni Mieszkaniowej - członkom tej Spółdzielni, stanowić będzie ich wydatkowanie na cele inne niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 44 omawianej ustawy. Wypłata na rzecz członków Spółdzielni przedmiotowych środków będzie miała charakter podziału majątku polikwidacyjnego tej osoby prawnej, zwrotu środków pieniężnych niewykorzystanych przez Spółdzielnię w ramach prowadzonej przez nią działalności. Nie stanowi ona poniesienia wydatków związanych z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, niezależnie od deklarowanego przez członków Spółdzielni (odbiorców należności) celu ich dalszego przeznaczenia.

W szczególności, w analizowanej sytuacji członkowie Spółdzielni Mieszkaniowej ani wspólnoty mieszkaniowe tworzone przez te podmioty nie wstąpią w prawa i obowiązki Wnioskodawcy jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Nie będzie miała miejsce sukcesja podatkowa w tym zakresie.

Wobec powyższego, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dojdzie do wydatkowania przez Spółdzielnię Mieszkaniową dochodu, który został zadeklarowany jako przeznaczony na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na cele inne niż związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Sytuacja ta mieści się w zakresie zastosowania art. 25 ust. 4 w zw. z ust. 4a ww. ustawy - skutkuje tym samym obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od tego dochodu.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma przy tym podstaw do różnicowania skutków podatkowych przekazania na rzecz członków Spółdzielni dochodu zgromadzonego na funduszu remontowym (przekazanie dochodu na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych stanowi przeznaczenie go na cele związane z utrzymaniem tych zasobów) i kwoty dochodu wykazanej w pozycji rozliczeń międzyokresowych. W obu przypadkach Wnioskodawca przeznaczył dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 44, ale w związku z likwidacją nie dopełni warunku ich wydatkowania na te cele.

Podsumowując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zwrot przez Spółdzielnię swoim członkom środków pieniężnych pozostałych po jej likwidacji - stanowiących dochody uzyskane w poprzednich latach podatkowych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, które nie zostały uwzględnione w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym z uwagi na unormowanie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - skutkuje po stronie Spółdzielni obowiązkiem zapłaty podatku od tego dochodu, zgodnie z art. 25 ust. 4 w zw. z ust. 4a ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl