ITPB3/423-556/10/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-556/10/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją kongresu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2010 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją kongresu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca skupiający podmioty budujące domy z drewna, w ramach działalności statutowej zorganizował w dniach 19-21 maja 2010 r. Kongres. Każdy z uczestników w ramach wnoszonej opłaty otrzymał noclegi, pełne dzienne wyżywienie, uczestnictwo w pikniku i bankiecie. Świadczenia takie otrzymali także wykładowcy i zaproszeni goście, tzw. VIPy. Wymienione świadczenia zostały zakupione na fakturę VAT, w której pod pozycją faktury ujęto usługi gastronomiczne z podziałem na stawki podatkowe oraz usługi noclegowe.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1.

Czy wydatki na usługi gastronomiczne i noclegi poniesione przez Stowarzyszenie i przekazane uczestnikom Kongresu odbytego w ramach działalności statutowej są podatkowymi kosztami uzyskania przychodów.

2.

Czy Stowarzyszenie powinno od wydatków na usługi noclegowe oraz usługi gastronomiczne, związanych z Kongresem, naliczyć podatek od osób prawnych i wpłacić go do urzędu skarbowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisywane wydatki stanowią podatkowy koszt uzyskania przychodów i nie stanowią podstawy do naliczenia podatku dochodowego od osób prawnych. poniesione wydatki w pierwszej kolejności powinny zostać rozliczone ze wszystkimi przychodami uzyskanymi w związku z organizacją Kongresu. Jeśliby po takim rozliczeniu okazało się, iż przychody przewyższają koszty, to w ogóle nie będzie rozpatrywany problem czy należy wymienione usługi opodatkować, gdyż one takiemu opodatkowaniu nie podlegają. Gdyby jednak po rozliczeniu okazało się, iż koszty Kongresu przekroczyły wartość przychodów, to koszty te należałoby uznać za statutowe koszty prowadzonej działalności pokrywane z innych przychodów Stowarzyszenia. W tym przypadku, jako statutowe, nie podlegałyby także opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stowarzyszenia jako podmioty posiadające osobowość prawną są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej: ustawa - jako podmioty zwolnione od podatku. W konsekwencji, stowarzyszenia - tak jak inne osoby prawne - podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, a więc ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest, co do zasady, dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (art. 7 ust. 1 ustawy). Dochód ten stanowi, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób. Oznacza to, że wszystkie środki pieniężne, jakie wpływają na rachunek podatnika stanowią, w rozumieniu ustawy podatkowej, przychód.

Z kolei zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W świetle tego przepisu, ocena prawna konkretnego wydatku poniesionego przez podatnika wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem a uzyskiwaniem, bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt.

Jak wskazano powyżej, ocena prawna danego wydatku wymaga również uwzględnienia unormowań art. 16 ust. 1 ustawy. Zgodnie z punktem 28 tego przepisu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Omawiana ustawa nie zawiera definicji reprezentacji, wobec czego znaczenie tego terminu należy ustalić stosując wykładnię językową. Zgodnie z definicją słownikową, reprezentacja to "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną" (por. Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod red. St. Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007). Pomocną może być również etymologia tego słowa -"repraesentatio" (łac.) oznacza "wizerunek". Reprezentację należy zatem rozumieć jako występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Są to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów. Działania te ułatwiają nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów handlowych, w tym poprzez budowanie osobistych relacji, a ich zasadniczym celem jest kształtowanie wizerunku przedsiębiorcy jako zasobnego, godnego zaufania partnera biznesowego.

W sytuacji przedstawionej we wniosku Stowarzyszenie zorganizowało kongres w ramach prowadzonej działalności statutowej. W celu dokonania kwalifikacji prawnej wydatków poniesionych na organizację przedmiotowego spotkania należy rozważyć, czy nie mieszczą się one w zakresie zastosowania przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe, wydatki związane z organizacją kongresu (usługi hotelowe i gastronomiczne) spełniają przesłanki uznania ich za koszt uzyskania przychodów. Jednakże ww. warunków nie realizują wydatki związane z organizacją imprez towarzyszących (koszty zorganizowania pikniku i bankietu - w tym gastronomia) gdyż noszą znamiona wystawności, okazałości, a więc mają cechy wydatków na reprezentację. Ponadto nie stanowią elementu niezbędnego do przeprowadzenia prezentacji przez zaproszonych na kongres wykładowców. Natomiast zapewnienie uczestnikom kongresu dodatkowych atrakcji po przeprowadzeniu zaplanowanego dziennego programu bezsprzecznie odpowiada definicji słownikowej niezdefiniowanego w prawie podatkowym pojęcia reprezentacji, co eliminuje tego rodzaju wydatki z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Należy również mieć na uwadze, iż stosownie do przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wolne od podatku są, z zastrzeżeniem ust. 1c, dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie od opodatkowania dochodu wiąże się z uprzednim określeniem jego prawidłowej wysokości. Pomimo że poniesione przez podatnika wydatki, nie uznawane w myśl przepisów podatkowych za koszty uzyskania przychodów, wpływają na zwiększenie dochodu podatkowego, to w przypadku, gdy wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych wiążą się z realizacją celów statutowych (tożsamych lub zbieżnych z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy), dochód w tej części jest zwolniony od podatku po warunkiem, iż dochód ten przeznaczony i wydatkowany jest na tę działalność statutową.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl