ITPB3/423-544/14/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-544/14/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2014 r. (data wpływu 18 listopada 2014 r.), uzupełnionym w dniu 15 grudnia 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej środków trwałych w związku z wniesieniem aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej, w której Wnioskodawca będzie komandytariuszem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2014 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 15 grudnia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej środków trwałych w związku z wniesieniem aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej, w której Wnioskodawca będzie komandytariuszem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza wnieść (aport) do spółki komandytowej tytułem wkładu zorganizowaną część swojego przedsiębiorstwa. Wnioskodawca będzie komandytariuszem w spółce komandytowej. W skład zorganizowanej części będącej przedmiotem wkładu wejdą między innymi:

* środki pieniężne na odrębnym rachunku bankowym,

* umowy dzierżawy nieruchomości dotyczące farmy wiatrowej,

* decyzje i pozwolenia dotyczące Farmy,

* aktywa trwałe w postaci środków trwałych w budowie w tym prawa majątkowe do projektu J.,

* zobowiązania,

* środki pieniężne w kasie.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa zostanie wyceniona w wartości rynkowej na dzień wniesienia wkładu i w takiej wysokości zostanie wniesiony wkład i opodatkowany podatkiem od czynności cywilnoprawnych w wysokości 0,5%. Spółka komandytowa wybuduje i odda do użytkowania elektrownie wiatrowe jako środki trwałe, których składnikiem będą środki trwałe w budowie będące przedmiotem aportu w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa i wycenione wg wartości rynkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Od jakiej wartości należy dla celów podatkowych amortyzować środki trwałe w spółce komandytowej.

Zdaniem spółki należy odwołać się do regulacji art. 16g ust. 10a w związku z ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych według którego, wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, wnoszącego aport. Ponieważ przedmiotem wkładu nie są ani środki trwałe ani wartości niematerialne i prawne powyższe regulacje nie mają zastosowania.

W opisanym stanie faktycznym w przypadku gdzie przedmiotem wkładu są środki trwałe w budowie w tym prawa majątkowe do projektu wycenione wg wartości rynkowej i tak przyjęte do ewidencji, zdaniem Spółki amortyzację podatkową należy liczyć od wartości środka trwałego tj. elektrowni wiatrowej, której elementem jest wartość rynkowa środków trwałych w budowie będących przedmiotem wkładu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca jest osobą prawną - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością i zamierza wnieść do spółki komandytowej tytułem wkładu niepieniężnego zorganizowaną część swojego przedsiębiorstwa. Wnioskodawca będzie również komandytariuszem w tej spółce komandytowej.

Wskazać należy więc, że spółka komandytowa jest spółką osobową mającą na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona (art. 102 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm. - dalej: "k.s.h.").

Jako spółka osobowa prawa handlowego, spółka komandytowa nie posiada podmiotowości prawnopodatkowej dla celów podatku dochodowego. Ustawodawca nie przyznał tej kategorii podmiotów statusu podatników podatku dochodowego od osób prawnych ani podatników podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.), jej przepisy mają zastosowanie do osób prawnych, spółek kapitałowych w organizacji oraz do jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Jako spółka niebędąca podatnikiem podatku dochodowego, spółka komandytowa mieści się

w pojęciu spółki niebędącej osobą prawną (art. 4a pkt 14 ustawy).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa będącej przedmiotem wkładu wejdą między innymi aktywa trwałe w postaci środków trwałych w budowie w tym prawa majątkowe. Dopiero spółka komandytowa wybuduje i odda do użytkowania elektrownie wiatrowe jako środki trwałe, których składnikiem będą środki trwałe w budowie będące przedmiotem aportu w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa i wycenione wg wartości rynkowej.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia dotycząca ustalenia wartości początkowej środków trwałych oddanych do użytkowania w spółce komandytowej, od której należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

Wskazać należy więc, że ustawodawca przewidział szczególny sposób ustalania wartości początkowej składników majątku w przypadku wniesienia ich wkładem do spółki niebędącej osobą prawną, w tym przypadku do spółki komandytowej.

Zgodnie bowiem z obowiązującym już od 1 stycznia 2011 r. art. 16g ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki niebędącej osobą prawną wydatki poniesione na nabycie lub wytworzenie przedmiotu wkładu, niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie - jeżeli przedmiot wkładu nie był amortyzowany.

Brak jest więc w opisanym zdarzeniu przyszłym przepisu upoważniającego podmiot otrzymujący aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do identyfikowania innych niż powyżej składników majątkowych i nadawania im nowej wartości dla celów podatkowych, np. wartości rynkowej.

Ustalenie wartości początkowej wnoszonego wkładu do spółki nie będącej osoba prawną jako wartości rynkowej jest bowiem wyjątkowo możliwe, gdy łącznie spełnione są następujące okoliczności:

* ustalenie wydatków na nabycie lub wytworzenie przedmiotu wkładu przez wspólnika wnoszącego wkład nie jest możliwe,

* wspólnik wnoszący wkład jest osobą fizyczną,

* przedmiot wkładu nie był wykorzystywany przez wnoszącego wkład w prowadzonej działalności gospodarczej, z wyłączeniem wartości niematerialnych i prawnych wytworzonych przez wspólnika we własnym zakresie (art. 16g ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy).

W konsekwencji stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego

Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia,

w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl