ITPB3/423-542/09/AM - Objęcie zwolnieniem zysków i strat generowanych z tytułu umów w ramach działalności w strefie ekonomicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach ITPB3/423-542/09/AM Objęcie zwolnieniem zysków i strat generowanych z tytułu umów w ramach działalności w strefie ekonomicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 tej ustawy do zysków uzyskanych z transakcji zabezpieczających opartych na instrumentach pochodnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 tej ustawy do zysków uzyskanych z transakcji zabezpieczających opartych na instrumentach pochodnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 1 lipca 1998 r. Przedmiotem działalności objętej zezwoleniem jest produkcja i sprzedaż papieru.

Wnioskodawca sprzedaje produkty stosując cennik wyrażony w euro. Część kosztów (np. wynagrodzenia pracowników, opłaty administracyjne) są płacone w złotych. W związku z powyższym Spółka postanowiła zabezpieczyć przewidywane ryzyko wahań kursowych zawierając transakcje opcyjnie typu forward kupując z wyprzedzeniem złotówki potrzebne na pokrywanie kosztów działalności przedsiębiorstwa, mających znaczenie dla ustalenia ceny za towar.

W związku z zawartymi kontraktami terminowymi Spółka generuje przychody lub koszty, zależnie od wahań kursu pary walut EUR/PLN. Wnioskodawca nie prowadzi odrębnej działalności finansowej polegającej na obrocie kontraktami terminowymi, a realizowanie powyższych transakcji na instrumentach pochodnych ma jedynie na celu ochronę działalności gospodarczej Spółki przed ryzykiem wynikającym ze zmian kursów walut.

Na podstawie art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych Spółka podlega zwolnieniu z opodatkowania jej dochodów.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy zyski/straty generowane z tytułu umów forwardowych objęte są zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu działalności w strefie ekonomicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, są wolne od podatku.

Zwolnienie z podatku dochodowego przewidziane dla przedsiębiorców działających w specjalnych strefach ekonomicznych ustawowo nie przewiduje żadnych wyłączeń. Powyższe zyski/straty na opcjach są zatem objęte zwolnieniem. Zawieranie umów forwardowych nie stanowi samodzielnie działalności finansowej ani gospodarczej, lecz służy jedynie zabezpieczeniu wyniku finansowego firmy poprzez ograniczenie ryzyka kursowego wynikającego z transakcji przeprowadzanych przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej. Transakcje typu forward nie powinny być, w związku z powyższym, traktowane odrębnie od transakcji, które mają zabezpieczać. Jako że transakcje opcyjne nie stanowią odrębnej działalności finansowej, a generowane w ich ramach przychody i koszty są ściśle związane z właściwą działalnością Spółki, powinny korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.) - dalej: ustawa o SSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei przepis art. 16 ust. 1 ustawy o SSE stanowi, iż podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem".

Zezwolenie określa m.in. przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników, jak również dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę - art. 16 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o SSE.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej: ustawa - wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (...), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Powyższe regulacje prawne ustanawiają fundamentalne warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej.

Zasadniczym elementem stosowania ulg jest łączne wystąpienie dwóch warunków:

*

prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,

*

uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.

Powyższe warunki, jak każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle. Przedmiotowe zwolnienie podatkowe przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej fizycznie na terenie strefy. Jeżeli cześć działalności podmiotu prowadzona jest poza strefą, dochód z tej części pochodzący nie podlega zwolnieniu. Podstawą do korzystania ze zwolnienia jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki jej prowadzenia.

Transakcje zabezpieczające dokonywane przez Wnioskodawcę, jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, służą zabezpieczeniu jej wyniku finansowego. Jako że w tym przypadku transakcje tego rodzaju nie stanowią odrębnej działalności, tj. działalności finansowej, lecz ich celem jest zabezpieczenie dochodów z działalności podstawowej określonej w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, należy je wiązać z działalnością prowadzoną w Strefie. Tym samym zyski powstałe w wyniku zawarcia transakcji zabezpieczających podlegają rozliczeniu na zasadach dotyczących dochodów uzyskiwanych z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Należy jednak zauważyć, iż omawianemu zwolnieniu podatkowemu określonemu w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy podlega dochód uzyskany z działalności prowadzonej na terenie Strefy. Zatem to nie przychody (zysk) bądź koszty (strata), jak Spółka wskazała we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, objęte są przedmiotowym zwolnieniem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl