ITPB3/423-54/10/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-54/10/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2010 r. (data wpływu 4 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.) - dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej dokonanej darowizny - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej dokonanej darowizny. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych. Wobec tego pismem z dnia 16 marca 2010 r. wezwano Spółkę do jego uzupełnienia. Niniejsze zostało dokonane pismem z dnia 25 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w dniu 2 lipca 2002 r. aktem notarialnym otrzymał od Miasta S., które jest jego 100% udziałowcem, nieruchomości wniesione aportem. Wartość otrzymanych nieruchomości zwiększyła kapitał zakładowy Spółki. Wśród otrzymanych nieruchomości był cmentarz komunalny o obszarze 27 767 m 2 i wartości 472 039 zł. Wniesione aportem nieruchomości niepodlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i podatkiem dochodowym od osób prawnych. W miesiącu kwietniu 2010 r. Spółka w formie darowizny chce przenieść własność cmentarza na rzecz Miasta S. (właściciela spółki).

Przedmiotem interpretacji ma być zdarzenie przyszłe polegające na darowaniu Miastu nieruchomości, na której "urządzony" jest cmentarz komunalny.

Jednostka wyjaśniła, iż jej zamiarem jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym całej bądź części wartości cmentarza, który ma być podarowany Gminie Miejskiej. Jednocześnie wskazuje, iż kwestie te reguluje artykuł 18 ust. 1 pkt 1 i pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy darowizna w postaci nieruchomości otrzymanej aportem w 2002 r. podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy wartość nieruchomości przekazanej w formie darowizny powinna pomniejszyć dochód podatnika będący podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych... (Jednostka wyjaśnia, że interpretacja ma dotyczyć kwalifikacji podatkowej darowizny nieruchomości cmentarza komunalnego na rzecz Gminy Miejskiej S.).

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego, dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych. Stanowisko Spółki w zakresie pytania pierwszego (dotyczącego podatku od towarów i usług) będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy - w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych - wartość darowizny powinna być odliczona od dochodu będącego podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym w oparciu o art. 18 ust. 1 pkt 1 i 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ prowadzenie cmentarza jest zadaniem publicznym gminy, a darowizna umożliwi gminie realizowanie tego celu publicznego. Ponadto, cmentarz dla ogromnej większości społeczeństwa jest miejscem kultu religijnego połączonego nierozerwalnie z czcią osób zmarłych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1. Jednocześnie - w myśl punktu 7 tego przepisu - odliczeniu podlegają także darowizny na cele kultu religijnego - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

W art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) ustanowiono natomiast, iż działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Organizacjami pozarządowymi - zgodnie z ust. 2 tego przepisu - są:

1.

niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,

2.

niedziałające w celu osiągnięcia zysku

* osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Ponadto działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez (art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie):

1.

osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

2.

stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

3.

spółdzielnie socjalne;

4.

spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 z późn. zm.), które:

* nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Tak więc, by skorzystać z odliczenia od dochodu darowizny - w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - musi być spełniony warunek przekazania darowizny na rzecz organizacji pozarządowej, czyli m.in. podmiotowi nie będącemu jednostką sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), sektor finansów publicznych tworzą jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki.

Z powyższego wynika, iż Gmina Miejska jest jednostką sektora finansów publicznych i nie jest organizacją pozarządową.

W świetlne powyższego przekazana przez Wnioskodawcę na rzecz Miasta S. darowizna w postaci nieruchomości nie jest darowizną spełniającą wymogi określone w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem Miasto jako jednostka obdarowana nie jest organizacją określoną w art. 3 ust. 2 i ust. 3 ustawy działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Niniejszej darowizny nie można także uznać za darowiznę na rzecz kultu religijnego. Pod pojęciem kultu religijnego rozumie się bowiem wszelkie zachowania i praktyki religijne czynione wobec istoty kultu. Darowizny na cele kultu religijnego to środki przeznaczone m.in. na budowę czy remont kościoła, jego wyposażenie, zakup przedmiotów liturgicznych. Adresatami tych darowizn są w szczególności: kościoły, związki religijne i kościelne osoby prawne (zakony, parafie, itd.). Tak więc darowizna nieruchomości na rzecz Miasta S. i nie może stanowić podstawy do odliczenia od dochodu na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl