ITPB3/423-528/12/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-528/12/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2012 r. (data wpływu 7 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z otrzymaniem środków pieniężnych od spółki osobowej stanowiących równowartość należnego podatku od towarów i usług z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2012 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z otrzymaniem środków pieniężnych od spółki osobowej stanowiących równowartość należnego podatku od towarów i usług z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest osobą prawną - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: "CIT") oraz "czynnym" podatnikiem podatku od towarów i usług ("VAT").

Spółka rozważa przystąpienie w charakterze akcjonariusza do spółki komandytowo-akcyjnej (dalej również jako: "SKA"). Wnioskodawca nie będzie przy tym komplementariuszem tej spółki. Spółka obejmie akcje w SKA w zamian za wniesienie wkładu niepieniężnego.

Przedmiotem wkładu nie będzie przedsiębiorstwo ani zorganizowana część przedsiębiorstwa. Czynność wniesienia wkładu będzie podlegała opodatkowaniu VAT, a Spółka zobowiązana będzie do wystawienia faktury VAT z tego tytułu i naliczenia VAT należnego z tytułu dokonania wkładu. Podstawą do naliczenia podatku VAT będzie wartość netto wkładu określona w uchwale o podwyższeniu kapitału zakładowego.

Spółka, w zamian za wkład niepieniężny, obejmie akcje w SKA o wartości nominalnej równej wartości netto aportu. Kwota podatku VAT należnego powstałego po stronie Spółki z tytułu omawianej transakcji zostanie przekazana przez SKA do Wnioskodawcy w formie gotówkowej.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy kwota podatku od towarów i usług wynikająca z faktury VAT wystawionej przez Spółkę w związku z transakcją wniesienia aportu do spółki komandytowo-akcyjnej, która zostanie zwrócona Spółce przez spółkę komandytowo-akcyjną w formie gotówkowej, nie będzie stanowiła przychodu podatkowego Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota podatku VAT wynikająca z faktury VAT wystawionej przez Spółkę w związku z transakcją wniesienia aportu do spółki komandytowo-akcyjnej, która zostanie zwrócona Spółce przez spółkę komandytowo-akcyjną w formie gotówkowej, nie będzie stanowiła przychodu podatkowego Spółki.

Opisane stanowisko Spółka opiera na następującej argumentacji.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, aport towarów do SKA będzie stanowić odpłatną dostawę towarów, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wartość aportu powinna zatem zostać wykazana na fakturze wystawionej przez Spółkę wraz ze wskazaniem kwoty podatku VAT od tej transakcji. W związku z tym, wartość podatku VAT wykazanego na fakturze, będzie stanowić dla Spółki VAT należny, zaś dla SKA - VAT naliczony. Jednocześnie, na gruncie przepisów ustawy o CIT, przychodu nie stanowi należny podatek VAT - art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem, podatek VAT jako element ceny należnej obciąża bezpośrednio nabywcę towaru lub usługi i pozostaje neutralny dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Przenosząc powyższe regulacje na grunt analizowanego zdarzenia, należy podkreślić, że przekazanie Wnioskodawcy przez spółkę komandytowo-akcyjną kwoty podatku VAT z faktury dokumentującej wniesienie aportu stanowić będzie zwrot kwoty podatku VAT należnego z tytułu tej transakcji, który zgodnie z literalną wykładnią przepisu art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy o CIT nie stanowi przychodu.

Przyjęcie innego stanowiska w zakresie rozliczeń podatku VAT w takiej sytuacji, naruszałoby zasadę neutralności podatku VAT, wyrażoną w Dyrektywie UE 2006/112. Zasada neutralnościpodatku VAT oznacza bowiem m.in., iż otrzymanie bądź zapłacenie podatku VAT jest neutralne z punktu widzenia podatków dochodowych, tj. nie stanowi ani przychodu ani kosztu uzyskania przychodów. Innymi słowy, w opinii Wnioskodawcy, otrzymanie przez Spółkę podatku należnego VAT nie będzie stanowić przychodu dla Spółki, zaś odprowadzenie tego podatku do urzędu skarbowego nie będzie stanowić kosztu podatkowego, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o CIT.

Za takim podejściem przemawia również treść art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT, który stanowi normę ogólną w stosunku do wyłączenia, o którym mowa w pkt 9. W myśl tego przepisu przychodem podatkowym nie są zwrócone podatnikowi wydatki, które nie zostały zaliczone przez niego do kosztów uzyskania przychodów.

W tym świetle należy podkreślić, że podatek VAT należny odprowadzony przez Spółkę w związku z przedmiotową transakcję będzie wydatkiem, który nie będzie mógł zostać zaliczony do kosztów podatkowych Spółki - art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy. Zatem jego zwrot przez SKA nie będzie stanowił przychodu podatkowego Wnioskodawcy - art. 12 ust. 4 pkt 6a oraz pkt 9 ustawy.

Ponadto, zgodnie z utrwaloną doktryną i praktyką podatkową, przychodem może być tylko przysporzenie majątkowe o wymiernym i definitywnym charakterze. Kwota należnego podatku VAT od przedmiotowej transakcji, przekazana Wnioskodawcy przez SKA nie będzie jednak mieć takiego charakteru. Spółka jest bowiem zobowiązana odprowadzić tę kwotę na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Tym samym, kwota należnego podatku VAT nie zwiększy trwale majątku Wnioskodawcy i w rezultacie nie może stanowić przychodu podatkowego Spółki.

Reasumując, w opinii Wnioskodawcy, kwota należnego podatku VAT zwrócona Spółce przez SKA w związku z transakcją wniesienia aportu, nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu w rozumieniu ustawy o podatku CIT.

Stanowisko wyrażone przez Wnioskodawcę znajduje także swoje odzwierciedlenie w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego, m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 29 listopada 2011 r. (znak IPTPB3/423-237/11-3/GG), w interpretacji Dyrektora izby Skarbowej w Poznaniu z 28 października 2011 r. (znak ILPB3/423-352/11-2/MM) oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 stycznia 2011 r. (znak IBPBI/2/423-1400/10/MS).

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska, jak wskazano na wstępie.

Na tle przedstawionego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Przepis art. 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), regulujący kwestię przychodów,nie wymienia źródeł przychodu, lecz określa zdarzenia, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego.

Przychodami są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe - art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Ustawodawca nie wymaga, aby przychodem były tylko wymienione w art. 12 cyt. ustawy pożytki, które są wprost wynikiem realizacji celu działalności gospodarczej osoby prawnej. Wszelkie wpłaty pieniężne, o ile spełniają inne wymagania podane w rozdziale 2 ustawy, mogą być uznane za przychód osoby prawnej, zwłaszcza że listę pożytków - stanowiącą katalog zamknięty - które nie mogą być zaliczone do przychodów zawartow ust. 4 cytowanego przepisu. I tak, zgodnie z przywołanym przez Spółkę przepisem,w myśl art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy, do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług.

Niemniej jednak należy mieć na uwadze okoliczność, że środki pieniężne przekazane przez spółkę osobową prawa handlowego na rzecz wnoszącego aport (Wnioskodawcy) nie mają charakteru podatku. Nie stanowi bowiem wątpliwości, że jako podatek w rozumieniu tego przepisu należy rozumieć publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej (art. 6 Ordynacji podatkowej).

Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r.,Nr 177, poz. 1054) nie zawierają innej definicji w zakresie należnego podatku od towarów i usług. Istotne w sprawie jest również to, że stosownie do art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483), nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy.

Zgodnie z przedstawionego we wniosku o interpretację zdarzeniem przyszłym wynika, że zwrócona Wnioskodawcy przez spółkę osobową kwota stanowiąca "równowartość VAT należnego" wynika z umowy cywilnoprawnej zawartej między tymi podmiotami. Należność ta nie jest zatem zarówno nieodpłatnym, przymusowym oraz bezzwrotnym świadczeniem pieniężnym na rzecz Skarbu Państwa, jak i nie została nałożona w drodze ustawy.

Otrzymane przez Spółkę środki pieniężne w wysokości równowartości należnego podatku od towarów i usług wynikającego z faktury VAT potwierdzającej wniesienie aportu nie są podatkiem, o którym mowa w art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy, zatem wskazana norma prawna nie będzie miała zastosowania w niniejszej sprawie.

W konsekwencji, jako że nie będzie miało do przedmiotowej kwoty zastosowania wyłączenie przewidziane w przepisie art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, otrzymana od spółki komandytowo-akcyjnej kwota będzie stanowić przychód Wnioskodawcy. W tym względzie tut. organu podziela stanowisko zawarte w dotychczasowym orzecznictwie sądów administracyjnych, np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 lutego 2011 r. sygn. akt III SA/Wa 1277/10.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że stanowisko Spółki wyrażone we wnioskuo wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, należy uznać za nieprawidłowe.

Należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej - adekwatnie do przedmiotu zapytania - jest wyłącznie ocena stanowiska Spółki w kwestii możliwości powstania przychodu w związku z otrzymaniem od spółki komandytowo-akcyjnej "kwoty podatku VAT wynikającej z faktury VAT", w związku z czym tutejszy organ nie odniósł się do poruszanej w we własnym stanowisku kwestii zakresu stosowania przepisu art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej.

Jednocześnie w doniesieniu do powołanych przez Spółkę rozstrzygnięć organów podatkowych, tutejszy organ pragnie wyjaśnić, że powołane we wniosku interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach innych wnioskodawców i nie mogą stanowić źródła praw i obowiązków dla innych podatników. W świetle stanowiska zaprezentowanego w niniejszej interpretacji, rozstrzygnięcia w nich zawarte, na podstawie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej mogą być zmienione przez Ministra Finansów,z uwagi na ich nieprawidłowość.

Zauważyć trzeba, że zgodnie z art. 14e § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydawane przez upoważnione do tego organy każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Minister Finansów może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.

Co więcej, cel instytucji interpretacji indywidualnej, jakim jest zapewnienie jednolitego stosowania prawa podatkowego, nie może być realizowany z pominięciem zasady praworządności (art. 7 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.;

art. 120 w zw. z art. 14h Ordynacji podatkowej). Podstawowym zadaniem tutejszego organu jest wydawanie interpretacji prawidłowych, tj. w prawidłowy sposób odczytujących normy prawne zawarte w poszczególnych przepisach prawa podatkowego, a nie utrwalających raz wyrażony pogląd w tym zakresie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dniadoręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl