ITPB3/423-516/13/PST

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-516/13/PST

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2013 r. (data wpływu 29 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonegow art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2013 został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja Edukacji Spółdzielczej (dalej: "Wnioskodawca: lub "Fundacja") utworzona została zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) 8 sierpnia 2012 r. Fundacja posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z § 7 statutu w oparciu o który działa, prowadzi działalność statutową, której celem jest:

1.

propagowanie idei spółdzielczości;

2.

wspieranie rozwoju spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych;

3.

prowadzenie działalności oświatowo-wychowawczej i edukacyjnej;

4.

upowszechnianie doświadczeń ruchu spółdzielczego;

5.

służenie spółdzielniom wszechstronną pomocą prawną, techniczną, organizacyjną i finansową przy ich tworzeniu i prowadzeniu przez nie działalności;

6.

współpraca z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami spółdzielczymi;

7.

prowadzenie akcji dobroczynnych;

8.

upowszechnianie idei i dorobku Franciszka S.;

9.

wspieranie osób szczególnie uzdolnionych z ubogich rodzin poprzez fundowanie stypendiów dla takich osób;

10.

działalność na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i finansowym, mające na celu integrację i reintegrację społeczną tych osób;

11.

pomoc osobom znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej i materialnej;

12.

niesienie pomocy placówkom oświatowym, wychowawczym i opiekuńczym świadczącym pomoc dla osób żyjących w niedostatku;

13.

działalność charytatywna.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez następujące działania podejmowane na rzecz osób, placówek, ośrodków i instytucji wskazanych w § 7 statutu:

1.

organizowanie i finansowanie przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym w tym seminariów, szkoleń, konferencji, konkursów, odczytów;

2.

prowadzenie działalności propagującej, promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej,

w tym:

* opracowywanie i druków, broszur, folderów i plakatów,

* opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów audiowizualnych,

* tworzenie stron internetowych,

* przygotowywanie i rozpowszechnianie innych materiałów o charakterze reklamowym i promocyjnym;

3.

prowadzenie doradztwa w zakresie możliwości pozyskiwania źródeł finansowania dla realizacji programów i projektów edukacyjnych, szkoleniowych oraz związanych z rozwojem spółdzielczych form gospodarowania;

4.

współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi, niepublicznymi, organizacjami rządowymi, pozarządowymi, samorządowymi, organizacjami o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym działającymi w zakresie objętym celem Fundacji;

5.

gromadzenie środków finansowych w celu rozwoju bazy dydaktycznej i na działalność statutową Fundacji;

6.

fundowanie stypendiów i nagród oraz odznaczanie i nagradzanie osób, które szczególnie pozytywnie wykazały się w działalności o podobnym lub tożsamym charakterze z celami Fundacji;

7.

organizowanie konkursów, w tym także z nagrodami, które mają na celu propagować cele Fundacji;

8.

działalność wydawniczą i poligraficzną;

9.

przekazywanie i wyposażanie w sprzęt IT, RTV oraz materiały dydaktyczne, szkoleniowei inne pomoce naukowe instytucji szkoleniowych, edukacyjnych, placówek oświatowych oraz jednostek samorządowych i innych organizacji samorządowych;

10.

prowadzenie szkoleń i kursów dla dzieci, młodzieży i dorosłych;

11.

finansowanie badań naukowych z zakresu spółdzielczości;

12.

prowadzenie kursów i szkoleń dla absolwentów szkół ponadpodstawowych oraz uczelni wyższych jak również dla osób bezrobotnych;

13.

wspomaganie lokalnych inicjatyw społecznych i samorządowych;

14.

obejmowaniu udziałów w spółkach, spółdzielniach oraz w towarzystwach ubezpieczeń wzajemnych;

15.

zakładanie i uczestnictwo w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowychi spółdzielniach socjalnych;

16.

podejmowanie innych działań mających na celu realizację celów statutowych fundacji.

Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnychi fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.

Zgodnie z § 11 statutu dochodami Fundacji są w szczególności:

* krajowe i zagraniczne darowizny, spadki, zapisy,

* dotacje, datki i subwencje,

* udziały w zyskach osób prawnych,

* dochody z posiadanych udziałów, praw własności, papierów wartościowych i jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych,

* dochody ze zbiórek i imprez publicznych,

* dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację,

* zyski z lokat w bankach, innych instytucjach ustawowo upoważnionych do przyjmowania lokat oraz instytucjach kredytowych w kraju i za granicą.

Zgodnie z postanowieniami § 26 statutu Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w kraju i za granicą dla uzyskania środków na realizację swych celów statutowych.

Rozpoczynając działalność Zarząd Fundacji postanowił, uchwałą nr 3 z dnia 15 września 2012 r., że wszystkie dochody uzyskane przez Fundację przeznaczone będą w całości na realizowane przez Fundację cele statutowe, o jakich mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT,a w konsekwencji podlegać będą zwolnieniu z opodatkowania.

W celu optymalnego wykorzystania dochodów Fundacja przechowuje na rachunkach rozliczeniowych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (bieżących i pomocniczych) oraz na rachunkach lokat terminowych wolne środki pieniężne pozyskane w toku działalności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przechowywanie części dochodów Fundacji (wolnych środków pieniężnych) na rachunkach rozliczeniowych oraz lokatach terminowych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych skutkuje utratą zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodoweji społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Zgodniez art. 17 ust. 1a pkt 2 ze zwolnienia nie korzysta dochód, bez względu na czas jego osiągnięcia, wydatkowany na cele inne niż wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT. Zdaniem Wnioskodawcy mimo że przechowywanie dochodów fundacji na rachunkach rozliczeniowych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz lokatach terminowych nie zostało wymienione w art. 17 ust. 1e Ustawy CIT, to nie powinno ono skutkować utratą zwolnienia z podatku dochodowego, o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.Przechowywanie to bowiem jest wyłącznie formą gromadzenia środków pieniężnych do czasu przeznaczenia ich na cele statutowe.

Zdaniem Wnioskodawcy przechowywanie wolnych środków pieniężnych na rachunkachw bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, zarówno na rachunkach rozliczeniowych jak i w formie lokat terminowych, nie powoduje utraty zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, gdyż nie stanowi lokowania dochodu, o jakim mowa w art. 17 ust. 1e tej ustawy, ani jego wydatkowania w rozumieniu art. 17 ust. 1a pkt 2. Na podkreślenie zasługuje okoliczność, że stanowisko powyższe potwierdzane jest przez Ministra Finansów w wydawanych interpretacjach prawa podatkowego, np. w interpretacji....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - dalej: "ustawa"), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy:

* przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

* przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest zwolnieniem warunkowym. w celu skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

2.

uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1e ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1.

wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,

2.

papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,

3.

jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).

Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Wskazać należy, iż z przepisów art. 17 (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) ustawy wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 ustawy, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4.

Z przedstawionego stanu sprawy wynika, że Fundacja prowadzi działalność statutową.

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w kraju i za granicą dla uzyskania środków na realizację swych celów statutowych. Rozpoczynając działalność Zarząd Fundacji postanowił, uchwałą nr 3 z dnia 15 września 2012 r., że wszystkie dochody uzyskane przez Fundację przeznaczone będą w całości na realizowane przez Fundację cele statutowe, o jakich mowaw art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, a w konsekwencji podlegać będą zwolnieniu z opodatkowania.

W celu optymalnego wykorzystania dochodów Fundacja przechowuje na rachunkach rozliczeniowych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (bieżących i pomocniczych) oraz na rachunkach lokat terminowych wolne środki pieniężne pozyskane w toku działalności.

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania oraz stan sprawy należy zauważyć, iż zgodnie z definicją w Słowniku Języka Polskiego (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl)"ulokować" oznacza: "umieszczać pieniądze, kosztownościw banku na procent; umieszczać kapitał w czymś dającym zysk", "umieścić kapitałw bezpiecznej inwestycji", "wpłacić pieniądze do banku lub zainwestować je w coś".

Wobec powyższego w przypadku korzystania z rachunków lub lokat bakowych w celu przechowywania, posiadania, umieszczania wolnych środków pieniężnych nie mamydo czynienia z lokowaniem (inwestowaniem) dochodów Fundacji, o którym mowaw art. 17 ust. 1e ustawy.

Fundacja posiadając wolne środki na rachunkach rozliczeniowych oraz lokatach terminowych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, nie dokonuje ich wydatkowania, a jest to forma przetrzymywania tych środków do momentu ich faktycznego wydatkowania na cele statutowe.

Podsumowując zatem przechowywanie dochodów (wolnych środków) na rachunkach rozliczeniowych oraz lokatach terminowych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych nie skutkuje utratą zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, pod warunkiem, że dotyczyć to będzie dochodów przeznaczonych (zadeklarowanych) na cele zgodne z tym przepisem.

Reasumując stanowisko Jednostki wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego jest prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa

(art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl