ITPB3/423-512/08/MH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-512/08/MH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2008 r. (data wpływu 16 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z pokryciem papą nierozprzestrzeniającą ognia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2008 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z pokryciem papą nierozprzestrzeniającą ognia, uzupełniony pismami z dnia 8 października 2008 r. i z dnia 13 listopada 2008 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny.

Na podstawie pozwolenia na budowę z dnia 5 września 2007 r. wydanego przez Urząd Miasta, Fundacja wykonała tymczasowe zadaszenie dziedzińca pomiędzy trzema budynkami będącymi własnością Fundacji. Jednym z warunków otrzymania pozwolenia na użytkowanie zadaszenia było uzyskanie pozytywnej opinii Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej o wykonaniu tego zadaszenia zgodnie z wymogami przepisów ochrony przeciwpożarowej. W ramach podjętych czynności kontrolno-rozpoznawczych Komendant Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej stwierdził, że zadaszenie wykonano zgodnie z projektem budowlanym, ale nie zostały spełnione wymagania przeciwpożarowe, gdyż m.in. naruszono § 271 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.). Naruszenie to polegało na tym, że odległość w jakim znajduje się nowowybudowane zadaszenie od istniejącego w sąsiedztwie ciągu garaży krytych papą nie spełniała norm określonych w tym przepisie, tj. była za mała uwzględniając klasę odporności ogniowej pokrycia dachów garaży. Jedynym rozwiązaniem była zmiana pokrycia dachów garaży na papę o podwyższonych parametrach odporności na ogień (z atestem na nierozprzestrzenianie ognia). W związku z powyższym Wnioskodawca wystąpił do właścicieli trzech garaży z prośbą o wyrażenie zgody na wykonanie na dachach ich garaży odpowiedniego pokrycia. Po otrzymaniu zgody właścicieli, którymi są Gmina Miasta oraz osoby fizyczne na zasadach współwłasności, Fundacja wykonała na swój koszt pokrycie garaży papą nierozprzestrzeniającą ognia. Łączny koszt prac i materiałów wyniósł 17 200 zł. Po wykonaniu tych prac Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej potwierdziła wykonanie zadaszenia dziedzińca zgodnie w wymaganiami przepisów ochrony przeciwpożarowej.

W konsekwencji otrzymano pozwolenie na użytkowanie zadaszenia dziedzińca.

W piśmie z dnia 8 października 2008 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca zaznacza, iż zgodnie z art. 2 swojego statutu, działa na rzecz zapewnienia wszechstronnej pomocy finansowej i organizacyjno-technicznej w tworzeniu i prowadzeniu działalności przez związki kredytowe na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej. Wnioskodawca w szczególności:

* propaguje ideę związków kredytowych,

* prowadzi działalność oświatowo-wychowawczą, a w szczególności kształci personel związków kredytowych i upowszechnia doświadczenia ruchu,

* służy związkom kredytowym w ich tworzeniu i prowadzeniu przez nie działalności wszechstronną pomocą prawną, techniczną, organizacyjną i finansową,

* prowadzi prace naukowo-badawcze i studialne nad ruchem związków kredytowych,

* współpracuje z S.,

* prowadzi akcje dobroczynne.

Dla realizacji celów statutowych Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą polegającą na:

* obejmowaniu udziałów w spółkach, w tym w spółce akcyjnej z udziałem kapitału zagranicznego prowadzącej działalność ubezpieczeniową,

* działalności szkoleniowej i wydawniczej w dziedzinach związanych z profilem Fundacji,

* działalności w zakresie doradztwa, kontroli jak również weryfikacji dokumentacji finansowej związków kredytowych,

* świadczeniu usług komputerowych i innych usług na rzecz związków kredytowych.

Dodatkowo w art. 3 statutu wskazane jest, że Wnioskodawca może osiągać dochody z prowadzonej działalności gospodarczej, z darowizn, zapisów i spadków oraz dochody ze swojego majątku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwoty poniesione przez Fundację na pokrycie obcych garaży papą nierozprzestrzeniającą ognia stanowią:

1.

dla Fundacji - koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

czy nieodpłatne wykonanie pokrycia obcych garaży papą nierozprzestrzeniającą ognia podlega opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli stanowi czynność zrównaną z odpłatnym świadczeniem usług.

3.

dla osób fizycznych będących właścicielami dwóch garaży - przychód, co do którego Fundacja ma obowiązek wystawienia informacji o wysokości tego przychodu.

4.

dla Gminy Miasta będącej właścicielem jednego garażu - przychód, co do którego Fundacja ma obowiązek wystawienia informacji o wysokości tego przychodu.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze i czwarte. Wniosek Fundacji w pozostałym zakresie zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1 Wydatki poniesione na pokrycie obcych garaży papą nierozprzestrzeniającą ognia stanowić będą koszt uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Nie poniesienie przez Fundację tych wydatków spowodowałoby niemożność użytkowania zadaszenia dziedzińca, co ze względu na samą tylko jego wartość (ponad 400 000 zł) ocenić należałoby jako działanie wysoce niegospodarne. Poniesienie tego wydatku miało wpływ na zwiększenie przychodów w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż pozwoliło na gospodarcze wykorzystanie zadaszenia (uzyskana dzięki zadaszeniu przestrzeń została wynajęta).

Ad. 4 Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie nakłada na Fundację obowiązku wystawiania bez wezwania informacji (zarówno dla Gminy Miasta, jak i dla Naczelnika Urzędu Skarbowego) o wysokości kosztów poniesionych w związku z wykonaniem pokrycia papą garażu będącego własnością Gminy Miasta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl