ITPB3/423-50c/07/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-50c/07/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Towarzystwa, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2007 r. (data wpływu 26 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków obejmujących koszty wyżywienia i zakwaterowania poniesionych w związku z organizacją szkolenia dla agentów ubezpieczeniowych i osób wykonujących bezpośrednio czynności agencyjne oraz kandydatów na te osoby - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków obejmujących koszty wyżywienia i zakwaterowania poniesionych w związku z organizacją szkolenia dla agentów ubezpieczeniowych i osób wykonujących bezpośrednio czynności agencyjne oraz kandydatów na te osoby.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Towarzystwo jest zakładem ubezpieczeń prowadzącym działalność ubezpieczeniową w zakresie ubezpieczeń majątkowych na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1151 z późn. zm.).

Towarzystwo zawiera umowy ubezpieczenia za pośrednictwem agentów ubezpieczeniowych działających na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154 z późn. zm.). Zgodnie z umowami agencyjnymi w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego i w wykonaniu wynikających z tych umów obowiązków, Towarzystwo prowadzi szkolenia zawodowe dotyczące oferowanych produktów ubezpieczeniowych i zasad ich obsługi. Szkolenia te są prowadzone na rzecz agentów ubezpieczeniowych (art. 7 ust. 1 ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym) oraz na rzecz osób wykonujących bezpośrednio czynności agencyjne (art. 12 ust. 4 ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym), jak również na rzecz wskazanych przez agentów ubezpieczeniowych kandydatów na osoby wykonujące bezpośrednio czynności agencyjne.

Towarzystwo ponosi koszty tych szkoleń. Koszty te obejmują wydatki na: wynajęcia sali i sprzętu, jak również koszty wyżywienia i zakwaterowania uczestników szkolenia.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy wydatki Towarzystwa obejmujące koszty wyżywienia i zakwaterowania uczestników szkolenia dla agentów ubezpieczeniowych i osób wykonujących bezpośrednio czynności agencyjne, jak również kandydatów na takie osoby, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów Towarzystwa w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Towarzystwa, obejmujące koszty wyżywienia i zakwaterowania uczestnikó2)w szkolenia dla agentów ubezpieczeniowych i osób wykonujących bezpośrednio czynności agencyjne oraz kandydatów na te osoby, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów Towarzystwa w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki te służą bowiem osiągnięciu przez Towarzystwo przychodów (zakład ubezpieczeń zawiera umowy ubezpieczenia za pośrednictwem agentów ubezpieczeniowych) oraz mają charakter standardowy i konieczny (nie jest możliwe przeprowadzenie wielogodzinnego lub nawet kilkudniowego szkolenia bez posiłku i bez zakwaterowania jego uczestników); są normalnym elementem usługi szkoleniowej. Jednocześnie wydatki te nie mają cechy wytworności, okazałości, ani też charakteru reprezentacyjnego. Z tego względu treść przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy nie stoi na przeszkodzie zaliczeniu tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Z powyższego przepisu wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu - z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do kwestii wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków przeznaczonych na reprezentację wskazać należy, iż stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 powołanej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z uwagi na fakt, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia "reprezentacji" należy - zgodnie z zasadami wykładni językowej przepisów prawa - odnieść się do definicji słownikowej tego pojęcia wg której "reprezentacja" to - okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną (Słownik języka polskiego PWN pod redakcją Mieczysława Szymczaka PWN 2002 r.).

Odnosząc powyższe do omawianej sprawy zauważyć należy, iż reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia. Reprezentacja to również działanie polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów.

Celem szkoleń jest natomiast, co do zasady podnoszenie kwalifikacji osób w nich uczestniczących poprzez przekazywanie wiedzy, w tym przypadku z zakresu oferowanych produktów ubezpieczeniowych oraz sposobu ich obsługi, nie zaś podnoszenie wizerunku firmy. Tym niemniej podkreślić należy, iż szkolenie może wiązać się z reprezentacją, konsekwencją czego może być wyłączenie wydatków poniesionych na takie szkolenie z kosztów uzyskania przychodów.

Jako że, wydatki obejmujące koszty wyżywienia i zakwaterowania uczestników szkoleń, są co do zasady elementem związanym z organizacją takich szkoleń w związku z powyższym, nie będą podlegały wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, wydatki poniesione przez Towarzystwo na wyżywienie i zakwaterowanie uczestników szkoleń dla agentów ubezpieczeniowych i osób wykonujących bezpośrednio czynności agencyjne, jak również kandydatów na takie osoby, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów na takich samych zasadach jak pozostałe wydatki związane z organizacją takich szkoleń, pod warunkiem, że dane spotkanie szkoleniowe nie nosi znamion reprezentacji.

Tym samym, o ile istnieje związek przyczynowo-skutkowy poniesionego wydatku na usługę szkoleniową z wysokością przychodów oraz dane szkolenie nie nosi znamion reprezentacji, nie ma przesłanek do odrębnego traktowania w tym względzie wydatków będących elementem tej usługi tj. wydatków obejmujących koszty zakwaterowania i wyżywienia uczestników takiego szkolenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, powoduje iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl