ITPB3/423-507a/10/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-507a/10/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2010 r. (data wpływu 17 września 2010 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia dochodu uzyskanego w związku z posiadanymi udziałami w spółce komandytowo-akcyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia dochodu uzyskanego w związku z posiadanymi udziałami w spółce komandytowo-akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Celem działania Fundacji jest działalność dobroczynna. Fundacja uzyskuje środki na swoją działalność z tytułu min. otrzymanych darowizn, spadków, zapisów. Fundacja rozważa także ulokowanie otrzymanych środków w akcje spółki akcyjnej, udziały lub akcje w spółce komandytowo-akcyjnej (dalej "SKA"), które to akcje lub udziały będą generowały dochód.

W trakcie ewentualnego posiadania przez Fundację akcji w SKA, spółka ta może osiągać dochód. W takim przypadku dochód ten będzie proporcjonalnie przypisany na rzecz Fundacji w części odpowiadającej udziałowi Fundacji w zyskach SKA. Tak osiągnięty dochód zostanie uchwałą zarządu Fundacji przeznaczony na cele statutowe Fundacji zbieżne z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W sytuacji gdy na Walnym Zgromadzeniu Wspólników SKA zostanie podjęta uchwała o wypłacie dywidendy na rzecz akcjonariuszy dochód jaki będzie należny Fundacji i jaki zostanie otrzymany przez Fundację zostanie w całości wydatkowany na rzecz celów statutowych zadeklarowanych uchwałą zarządu Fundacji i zbieżnych z tymi określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Fundacja może także po jakimś czasie podjąć decyzję o zbyciu akcji SKA, może się zdarzyć, że część dochodów SKA nie zostanie przekazana jako dywidenda do tego czasu na rzecz Fundacji. Wtedy cena sprzedaży jaka zostanie uzyskana przez Fundację ze sprzedaży akcji SKA będzie uwzględniała także zyski SKA przypadające na Fundację do chwili zbycia. Tak uzyskany dochód zostanie najpierw przeznaczony uchwałą Zarządu Fundacji na cele statutowe zbieżne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a następnie po pewnym okresie czasu (np. rok, dwa lub 6 lat) zostanie wydatkowany na powyższe cele statutowe określone uchwałą Zarządu Fundacji i jednocześnie zbieżne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Wnioskodawca nadmienia, iż ani Fundacja ani ewentualna SKA nie będą prowadziły działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 lub 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, zadano następujące pytania.

1.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jeśli dochód SKA nie przypadnie na rzecz Fundacji i nie będzie jej należny to Fundacja nie osiąga dochodów, natomiast jeśli dochód SKA przypadający na rzecz Fundacji która przeznaczy go uchwałą zarządu a następnie wydatkuje go na cele statutowe zgodne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to taki dochód, z zachowaniem przepisów art. 17 ust. 1a pkt 2 oraz ust. 1b będzie zwolniony z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 wskazanej ustawy.

2.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jeśli Fundacja dokona zbycia akcji a następnie zostanie podjęta uchwała zarządu Fundacji o przeznaczeniu środków ze zbycia akcji na cel statutowy zgodny z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1a ww. ustawy to taki dochód będzie bez w względu na termin, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Niniejsza interpretacja dotyczy pytania pierwszego, w zakresie pytania drugiego sprawa zostanie rozpatrzona odrębnym pismem.

W odniesieniu do pytania pierwszego Wnioskodawca wskazał, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jeśli dochód Spółki nie przypadnie na rzecz Fundacji i nie będzie jej należny to Fundacja nie osiąga dochodów, natomiast jeśli dochód SKA przypadający na rzecz Fundacji która przeznaczy go uchwałą zarządu a następnie wydatkuje go na cele statutowe zgodne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to taki dochód, z zachowaniem przepisów art. 17 ust. 1a pkt 2 oraz ust. 1b będzie zwolniony z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 125 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową mającą na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem. SKA jest spółką osobową prawa handlowego i nie posiada osobowości prawnej.

Jak stanowi art. 147 § 1 ww. Kodeksu komplementariusz i akcjonariusz uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do ich wkładów wniesionych do spółki, chyba że statut spółki stanowi inaczej. SKA ta nie jest podatnikiem podatku dochodowego - podatnikami są wspólnicy tej spółki.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy tej ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jednak z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3. Jeżeli akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej jest osoba prawna, to do jego opodatkowania mają zastosowanie przepisy art. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe. Zasady te stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku. Więc tylko przypadające i należne Fundacji dochody SKA są jej dochodami, a te dochody SKA które nie przypadają na Fundację (nie są jej należne) nie stanowią jej dochodu.

Zdaniem Wnioskodawcy fundacje na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, posiadają osobowość prawną, są więc podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako podmioty, które zwolnione są od podatku podmiotowo. Powyższe wskazuje, że fundacje podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ww. ustawie, tj. ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia jest zatem, czy dochód osiągnięty został przez Fundację z działalności naukowej, czy też z działalności gospodarczej i czy przychody osiągane z tych źródeł mają charakter trwały, czy sporadyczny.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 omawianej ustawy podatkowej, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność charytatywna w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przewidziane w powołanym przepisie jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić dwa warunki:

1.

jego celem przewidzianym w statucie musi być co najmniej jeden z rodzajów działalności wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

2.

uzyskane dochody muszą zostać przeznaczone na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie - bez względu na termin - faktycznie wydatkowane na te cele (art. 17 ust. 1b ustawy podatkowej).

Z kolei sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" użyte przez ustawodawcę w przedmiotowym przepisie - w opinii Wnioskodawcy - oznacza, że zwolnieniu podlegają wyłącznie dochody przeznaczone na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ważny jest bowiem cel, na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, jak i z działalności gospodarczej, lub partycypacji w SKA.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów", nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia z podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Jeśli zatem w uchwale zarządu Fundacji dochód Fundacji został przeznaczony na cel określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy i następnie należne Fundacji środki zostały na ten cel przekazane, wtedy zwolnienie znajdzie miejsce.

O ile zatem dochody nie zostaną wydatkowane na inne cele, niż te cele statutowe, na które zostały one przeznaczone, zostaną natomiast bez względu na termin wydatkowane zgodnie z art. 17 ust. 1b, to mogą one korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 omawianej ustawy.

Dochody jakie będą przypadały Fundacji w SKA będą uchwałą zarządu Fundacji przeznaczone na cele statutowe Fundacji, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W sytuacji gdy na Walnym Zgromadzeniu Wspólników Spółki zostanie podjęta uchwała o wypłacie dywidendy na rzecz akcjonariuszy dochód jaki będzie należny Fundacji i jaki zostanie otrzymany zostanie w całości wydatkowany na rzecz celów statutowych zadeklarowanych uchwałą zarządu Fundacji i zbieżnych z tymi określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z tym w ocenie Wnioskodawcy, jeśli dochód Spółki nie przypadnie na rzecz Fundacji i nie będzie jej należny to Fundacja nie osiągnie dochodów, natomiast jeśli dochód Spółki przypadający na rzecz Fundacji, która przeznaczy go uchwałą zarządu a następnie wydatkuje go na cele statutowe zgodne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to taki dochód, z zachowaniem przepisów art. 17 ust. 1a pkt 2 oraz ust. 1b będzie zwolniony z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Powyższy sposób rozumowania został potwierdzony w zbliżonym stanie faktycznym w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy Nr ITPB3/423-505a/09/AW z 4 grudnia 2009 r., interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy Nr ITPB3/423-67/09/MT z dnia 29 kwietnia 2009 r., interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu Nr ILPB3/423-338/08-2/KS z dnia 4 września 2008 r., w decyzji Izby Skarbowej w Warszawie Nr 1401/PD/006-423/05/TS z dnia 3 listopada 2005 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) określa, że fundacje mogą być ustanawiane dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, szczególnie takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Generalnie działalność fundacji można podzielić na:

* działalność statutową (niegospodarczą, idealną) oraz

* działalność gospodarczą.

Jednocześnie podkreślić trzeba, iż zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach, w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Przykładem tego typu działalności jest:

* działalność pomocowa,

* działalność naukowa

* działalność szkoleniowa, wydawnicza,

* realizacja konkretnych zadań jedno-lub wielokrotnych.

Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

* majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;

* dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.

Spółka komandytowo-akcyjna jest to spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem - art. 125 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.)

Na podstawie art. 147 § 1 ww. Kodeksu, komplementariusz oraz akcjonariusz uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do ich wkładów wniesionych do spółki, chyba że statut stanowi inaczej.

Zgodnie natomiast z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy ustawy mają zastosowanie do osób prawnych, spółek kapitałowych w organizacji oraz do jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej. Z uwagi na fakt, iż przepisy kodeksu spółek handlowych nie przyznają spółce komandytowo-akcyjnej osobowości prawnej, nie może ona zostać uznana za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Nie oznacza to jednak, że dochody przez nią uzyskiwane są wyłączone spod opodatkowania podatkiem dochodowym. Należy bowiem zwrócić uwagę na to, że na podstawie art. 5 ust. 1 ww. ustawy przychody z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. Art. 5 ust. 2 wskazanej ustawy stanowi, iż zasady te stosuje się do rozliczania kosztów uzyskania przychodów.

Mając na uwadze przytoczone przepisy, należy stwierdzić, iż przychody i koszty powstające w spółce komandytowo-akcyjnej przypisywane są odpowiednio do jej wspólników, którzy, w zależności od ich formy prawnej, podlegają z tego tytułu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowej sprawie Fundacja będzie jednym ze wspólników spółki komandytowo-akcyjnej w konsekwencji będzie ona zobowiązana do odpowiedniego rozpoznawania przychodów i kosztów uzyskania przychodów wskazanej spółki osobowej proporcjonalnie do posiadanych w tej spółce udziałów. Przy czym podkreślić należy, iż konieczność podatkowego rozpoznawania przychodów i kosztów ich uzyskania w związku posiadanym udziałem w spółce osobowej, co za tym idzie dochodu/straty, nie jest równoznaczne z fizycznym uzyskaniem środków pieniężnych, jak ma to miejsce np. w przypadku wypłaty dywidendy. Innymi słowy może zaistnieć sytuacja, w której Fundacja będzie zobowiązana do wykazania stosownego dochodu pomimo, iż fizycznie nie otrzyma środków pieniężnych.

Niezależnie od powyższego należy zauważyć, iż tak wykazany dochód Fundacja będzie mogła przeznaczyć i wydatkować na cele określone np. w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, dzięki czemu, będzie mogła korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie bowiem z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie natomiast do brzmienia art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

O ile zatem dochody nie zostaną wydatkowane na inne cele, niż cele statutowe, które są tożsame z celami określonymi w cytowanym przepisie, zostaną natomiast bez względu na termin wydatkowane zgodnie z art. 17 ust. 1b ww. ustawy to mogą one korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 omawianej ustawy.

Reasumując należy stwierdzić, iż stanowisko Fundacji należało uznać za nieprawidłowe, gdyż uzależnia ona rozpoznanie dochodu w związku z posiadanymi udziałami w spółce osobowej od tego, czy dochód ten zostanie otrzymany przez Fundację. Tymczasem Fundacja jako wspólnik spółki osobowej, ma obowiązek "ciągłego" wykazywania stosownych przychodów i kosztów uzyskania przychodów z tego tytułu proporcjonalnie do posiadanego udziału w spółce osobowej, bez względu na to, czy dochód ten będzie Fundacji "należny". Sposób rozliczeń pomiędzy wspólnikami spółki osobowej jest bowiem indyferentny z punktu widzenia podatkowego, gdyż co do zasady ujęty jest w rozliczeniu podatkowym wspólników takich spółek, to oni bowiem są podmiotami prawa podatkowego, nie zaś spółka osobowa.

Odnosząc się do przytoczonych przez Wnioskodawcę rozstrzygnięć tut. organ wskazuje, iż zostały one podjęte w indywidualnych sprawach i nie mogą tym samym wpływać na przedmiotowe rozstrzygnięcie. Niezależnie od powyższego wskazać jednakże należy, iż zagadnienia i problemy w nich rozstrzygane jakkolwiek zbliżone do kwestii poruszanych przez Wnioskodawcę, nie potwierdzają przedstawionego przez Fundację własnego stanowiska w sprawie w tej części, która została uznana przez tut. organ za nieprawidłową.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl