ITPB3/423-5/14/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-5/14/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych. Wobec tego pismem z dnia 31 marca 2014 r. wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Niniejsze zostało dokonane w dniu 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Wnioskodawca, podatnik podatku dochodowym od osób prawnych, jest izbą notarialną, w rozumieniu ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1158 z późn. zm.).

Wnioskodawca posiada osobowość prawną (art. 26 § 3 Prawa o notariacie).

Prawo o notariacie nie przewiduje tworzenia statutu dla izb notarialnych, izby notarialne działają na podstawie ustawy - Prawo o notariacie. Izbę notarialną stanowią notariusze prowadzący kancelarie w okręgu sądu apelacyjnego (art. 28 § 1 Prawa o notariacie). Organami izby notarialnej są:

1.

walne zgromadzenie notariuszy izby oraz

2.

rada izby notarialnej (art. 27 Prawa o notariacie).

Zgodnie z art. 35 Prawa o notariacie, do zakresu działania rady izby notarialnej należy:

1.

opiniowanie wniosków w przedmiocie powoływania i odwoływania notariuszy;

2.

nadzór nad wykonywaniem obowiązków przez notariuszy, zastępców notarialnych i aplikantów notarialnych oraz nad przestrzeganiem przez nich powagi i godności właściwej dla notariusza;

2a. nadzór nad wykonaniem obowiązkowego ubezpieczenia, o którym mowa w art. 19a;

3.

organizowanie szkolenia aplikantów notarialnych;

4.

zarząd i rozporządzanie majątkiem izby;

5.

zwoływanie walnych zgromadzeń notariuszy izby i wykonywanie uchwał tych zgromadzeń;

6.

prowadzenie wykazów notariuszy, zastępców notarialnych i aplikantów notarialnych izby;

7.

wykonywanie innych czynności przewidzianych prawem

W ramach prowadzonej działalności Izba Notarialna osiąga wyłącznie następujące przychody:

I.

z tytułu składek członkowskich opłacanych przez notariuszy;

II.

z tytułu opłat za aplikacje notarialne wnoszonych przez aplikantów,

III.

z tytułu odsetek z rachunków bankowych i lokat bankowych utworzonych ze środków pieniężnych pochodzących z przychodów wymienionych w punktach I-II.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca ponosi różnorodne koszty, w tym przede wszystkim:

A. Koszty statutowej działalności Izby Notarialnej, w szczególności:

a.

obowiązkowe składki na Krajową Radę Notarialną;

b.

koszty organizowania szkoleń dla notariuszy (specjalistyczne szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe niezbędne dla wykonywania zawodu notariusza), w tym między innymi: koszty wynagrodzeń kadry naukowej, koszty wynajmu pomieszczeń, w których odbywają się szkolenia, koszty noclegów, wyżywienia oraz transportu uczestników szkoleń, koszty materiałów dydaktycznych, pozostałe koszty związane z organizacją szkoleń notariuszy;

c.

koszty organizowania szkoleń dla aplikantów notarialnych (do których należą m.in.: wynagrodzenia pracowników naukowych, wydatki na zapewnienie dostępu do sal dydaktycznych, utrzymanie w nich czystości, ogrzewanie, materiały naukowe, itp. wydatki);

d.

koszty współpracy z organami samorządu notarialnego oraz innymi organizacjami;

e.

koszty przeprowadzania obligatoryjnych wizytacji w kancelariach notarialnych, koszty lustracji, koszty organizacji posiedzeń komisji ds. wizytacji, lustracji, koszty posiedzeń sądu dyscyplinarnego;

f.

koszty obligatoryjnego ubezpieczenia korporacyjnego;

g.

koszty organizacji posiedzeń Rady Izby Notarialnej;

h.

koszty związane z pełnieniem funkcji Prezesa Rady Izby Notarialnej;

i.

koszty podróży służbowych członków Rady Izby Notarialnej;

j.

koszty prenumeraty fachowej prasy, koszty licencji na dostęp do programu prawnego on-line, składki na rzecz Stowarzyszenia Notariuszy Rzeczypospolitej Polskiej;

k.

koszty ekspertyz;

I.

koszty organizacji korporacyjnych uroczystości okolicznościowych;

m.

opłaty i koszty sądowe, koszty zastępstwa procesowego;

n.

świadczenia wypłacane na rzecz emerytowanych notariuszy będących wcześniej członkami Izby Notarialnej

B. Koszty funkcjonowania Izby Notarialnej o charakterze administracyjnym:

a.

wynagrodzenia pracowników dministracyjnych Izby Notarialnej z narzutami;

b.

koszty delegacji pracowników administracyjnych;

c.

koszty ochrony mienia (w tym między innymi koszty ubezpieczenia nieruchomości Izby Notarialnej);

d.

podatek od nieruchomości;

e.

odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;

f.

opłaty z tytułu mediów (gaz, woda, prąd, wywóz śmieci);

g.

koszty usług obcych (prace zlecone);

h.

koszty materiałów biurowych, opłat pocztowych, kurierskich;

i.

koszty nabywanych usług internetowych (w tym dostępu do internetu) oraz telekomunikacyjnych (abonamenty telefoniczne);

j.

koszty wyposażenia biur;

k.

koszty środków czystości, usług prania;

I.

koszty prowadzenia biblioteki (w tym koszty nabywanych i utrzymywanych księgozbiorów, prasy).

Przychody Izby Notarialnej z tytułu składek członkowskich wnoszonych przez notariuszy (pkt I powyżej) podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dla składek członkowskich członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Dochód Izby Notarialnej, ustalany jako:

* nadwyżka sumy przychodów (wskazanych w pkt I-III powyżej), po wyłączeniu z sumy tych przychodów przychodów ze składek członkowskich notariuszy wskazanych w pkt I powyżej (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych)

* nad kosztami ich uzyskania, tj. wszystkimi kosztami wskazanymi w stanie faktycznym niniejszego wniosku (lit. A-B), niezbędnymi dla funkcjonowania i realizacji działalności przez Izbę Notarialną (z uwzględnieniem ewentualnych wyłączeń z kosztów podatkowych wynikających z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak na przykład wydatki na reprezentację)

jest przeznaczany i wydatkowany na cele działalności oświatowej Izby Notarialnej polegającej na organizacji szkoleń dla aplikantów notarialnych, zgodnie z art. 35 Prawa o notariacie. Dochód ten podlega zatem zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych m.in. dla dochodów przeznaczanych i wydatkowanych - bez względu na termin - na oświatową działalność statutową.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy, z uwagi na fakt, iż dochód Wnioskodawcy (rozumiany jako nadwyżka sumy przychodów wskazanych w pkt I-III stanu faktycznego nad ponoszonymi kosztami wskazanymi w pkt A-B stanu faktycznego, z uwzględnieniem ewentualnych wyłączeń z kosztów podatkowych wynikających z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, po uprzednim wyłączeniu z sumy przychodów - przychodów wskazanych w pkt I stanu faktycznego, pochodzących ze składek członkowskich, korzystających ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 tej ustawy) nie stanowi dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych i jednocześnie po stronie Izby Notarialnej nie powstaje zobowiązanie podatkowe w tym podatku - Izba Notarialna nie ma obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, a ponadto nie ciąży na niej obowiązek informowania Naczelnika Urzędu Skarbowego o niewpłacaniu zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma ona obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, z uwagi na fakt, że dochód Izby Notarialnej nie stanowi dochodu podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem i jednocześnie po stronie Izby Notarialnej nie powstaje zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto, Izba Notarialna nie ma obowiązku informowania Naczelnika Urzędu Skarbowego o fakcie niewpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych. Skoro bowiem Izba Notarialna nie osiąga dochodu podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem, nie jest zobowiązana do zapłaty tego podatku, a tym bardziej zaliczek na ten podatek (gdyż zarówno kwota podatku dochodowego od osób prawnych jak i zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych wynosi 0).

Wnioskodawca uzasadnia swoje stanowisko następującymi argumentami.

Jak wskazano w stanie faktycznym, w ramach prowadzonej działalności Izba Notarialna osiąga wyłącznie następujące przychody:

I.

z tytułu składek członkowskich opłacanych przez notariuszy,

II.

z tytułu opłat za aplikacje notarialne wnoszonych przez aplikantów,

III.

z tytułu odsetek z rachunków bankowych i lokat bankowych utworzonych ze środków pieniężnych pochodzących z przychodów wymienionych w punktach I-II.

Przychody Izby Notarialnej z tytułu składek członkowskich wnoszonych przez notariuszy (pkt I) podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dla składek członkowskich członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą. Zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do składek członkowskich ma zastosowanie już na poziomie osiągania przychodów podatkowych.

Z kolei, dochód Izby Notarialnej, ustalany jako:

* nadwyżka sumy przychodów (wskazanych w pkt I-III powyżej), po wyłączeniu z sumy tych przychodów - przychodów ze składek członkowskich notariuszy wskazanych w pkt I powyżej (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych)

* nad kosztami ich uzyskania, tj. wszystkimi kosztami wskazanymi w stanie faktycznym niniejszego wniosku (lit. A-B), niezbędnymi dla funkcjonowania i realizacji działalności przez Izbę Notarialną (z uwzględnieniem ewentualnych wyłączeń z kosztów podatkowych wynikających z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak na przykład wydatki na reprezentację)

jest w całości przeznaczany i wydatkowany na cele działalności oświatowej Izby Notarialnej polegającej na organizacji szkoleń dla aplikantów notarialnych, zgodnie z art. 35 Prawa o notariacie.

Dochód ten podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Tym samym, cały dochód realizowany przez Wnioskodawcę jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Innymi słowy, Wnioskodawca nie osiąga dochodu podatkowego, stanowiącego przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych CIT (art. 7 tej ustawy) Wnioskodawca nie jest zatem zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Jednakże, po stronie Wnioskodawcy nie powstaje należny podatek dochodowy od osób prawnych, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca osiąga wyłącznie dochód zwolniony z opodatkowania tym podatkiem, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 omawianej ustawy, tj. dochód przeznaczany i wydatkowany - bez względu na termin - na działalność oświatową Izby Notarialnej. Skoro zatem po stronie Wnioskodawcy nie powstaje podatek należny od osób prawnych, to tym bardziej Wnioskodawca nie ma obowiązku wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczek miesięcznych na ten podatek (zaliczki te wynoszą bowiem 0). Jak wskazano powyżej dochody (przychody) realizowane przez Wnioskodawcę zasadniczo podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Praktyczne zastosowanie i rozliczenie tych zwolnień z opodatkowania jest, co do zasady, możliwe dopiero w rocznym rozliczeniu dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych (tekst jedn.: w zeznaniu CIT-8). W rozliczeniu rocznym Wnioskodawca wykazuje wszystkie osiągnięte w danym roku podatkowym przychody (pkt I-III powyżej) oraz wszystkie poniesione koszty (określone w stanie faktycznym - lit. A-B, z uwzględnieniem ewentualnych wyłączeń wynikających z regulacji art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak na przykład wydatki na reprezentację) i na tej podstawie ustala wartość osiągniętego w danym roku podatkowym dochodu (ewentualnie poniesionej straty), po uprzednim wyłączeniu z sumy przychodów - przychodów wskazanych w pkt I powyżej pochodzących ze składek członkowskich notariuszy (zgodnie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Ustalony w ten sposób dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 omawianej ustawy, jako dochód przeznaczany i wydatkowany na cele działalności oświatowej Izby Notarialnej, o której mowa w art. 35 Prawa o notariacie (oczywiście pod warunkiem jego rzeczywistego wydatkowania na te cele przez Izbę). Dla potrzeb ustalenia wysokości dochodu Izby Notarialnej (zasadniczo korzystającego ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych) konieczne jest wcześniejsze podsumowanie i porównanie wartości zrealizowanych w danym roku podatkowym przez Izbę Notarialną przychodów oraz wartości wszystkich poniesionych w tym roku podatkowym kosztów, niezbędnych dla funkcjonowania Izby Notarialnej oraz realizacji jej działalności. Ewentualny należny podatek dochodowy od osób prawnych, a tym samym obowiązek zapłaty zaliczek na ten podatek powstałby po stronie Wnioskodawcy w przypadku, gdyby dochód Izby Notarialnej, mimo jego przeznaczenia na cele działalności oświatowej Izby, nie został w ten sposób wydatkowany. Zgodnie z brzmieniem art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a. Dopóki jednak, łączna kwota środków pieniężnych posiadana przez Izbę Notarialną na rachunkach/lokatach bankowych będzie w każdym momencie odpowiadała co najmniej kwocie równej:

* sumie dochodów Izby Notarialnej wykazywanych w jej zeznaniach podatkowych dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych (tekst jedn.: w zeznaniach CIT-8),

* pomniejszonej o sumę kwot wydatkowanych na cele organizacji szkoleń aplikantów notarialnych,

w kolejnych latach podatkowych korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - dochód Izby Notarialnej będzie w całości zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. A tym samym, po stronie Izby Notarialnej nie powstanie należny podatek dochodowy od osób prawnych, ani tym bardziej obowiązek zapłaty miesięcznych zaliczek na ten podatek.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma obowiązku wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych od dochodu Izby Notarialnej, z uwagi na fakt, że dochód ten w całości podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy). Innymi słowy, dochód Izby Notarialnej nie stanowi dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych i jednocześnie po stronie Izby Notarialnej nie powstaje zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto, ze względu na fakt, że dochód Izby Notarialnej nie stanowi dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych i jednocześnie po stronie Izby Notarialnej nie powstaje zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym Izba Notarialna nie ma obowiązku zapłaty ani podatku dochodowego od osób prawnych ani tym bardziej zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych (kwota podatku dochodowego od osób prawnych, jak i kwota zaliczek na ten podatek wynosi bowiem 0). Izba Notarialna nie ma również obowiązku informowania Urzędu Skarbowego w zakresie braku wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), opodatkowaniem podatkiem dochodowym podlegają dochody osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3 oraz spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca posiada osobowość prawną, tak więc jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a w konsekwencji podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika z kolei, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Systematyka wskazanego powyżej przepisu w praktycznym aspekcie pozwala zatem podatnikowi na ustalenie zakresu opodatkowania podatkiem dochodowym poprzez odniesienie się do legalnych definicji dochodu/straty w myśl przepisów ustawy podatkowej i sposobu ich obliczania dla potrzeb określenia w sposób właściwy podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z powołanej regulacji art. 7 ust. 2 ww. ustawy wynika więc, że dochód podatkowy stanowi różnicę pomiędzy osiągniętym przychodem a kosztami jego uzyskania. Co istotne, dochód podatkowy ustalany jest wyłącznie na podstawie przepisów prawa podatkowego. Wpływ na wysokość dochodu podatkowego mają bowiem tylko wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody i koszty uzyskania przychodów, zasady przypisywania ich do danego roku podatkowego oraz przewidziane w tej ustawie zwolnienia i ulgi podatkowe.

Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł, z których dochód jest wolny od podatku oraz kosztów uzyskania tych przychodów (art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ww. ustawy). Oznacza to, że dochody wolne od podatku nie są uwzględniane przy wyliczeniu podstawy opodatkowania (straty).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów (przychodów) wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 omawianej ustawy podatkowej, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a tej ustawy, zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

* dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

* dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

* dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie ujęte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.

celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

2.

uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli Wnioskodawca przeznaczy środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Jednocześnie - stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 40 omawianej ustawy podatkowej, wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Wskazać także należy, że stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, podatnicy są obowiązani, wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Przepis ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3a, nie ma zastosowania do podatników, których dochody w całości są wolne od podatku, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne określone w tym przepisie.

W myśl art. 25 ust. 1a ww. ustawy, zaliczki miesięczne, o których mowa w ust. 1, za okres od pierwszego do przedostatniego miesiąca roku podatkowego podatnik uiszcza w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, z zastrzeżeniem ust. 2a. Zaliczka za ostatni miesiąc jest uiszczana w wysokości zaliczki za miesiąc poprzedni do 20 dnia ostatniego miesiąca roku podatkowego; ostateczne rozliczenie podatku za rok podatkowy następuje w terminie ustalonym do złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (poniesionej straty) za ten rok.

W myśl art. 25 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

Natomiast zgodnie z art. 25 ust. 5 omawianej ustawy, podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że:

1.

zaprzestał działalności albo

2.

jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f

- jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4.

Tym samym, podatnicy zwolnieni przedmiotowo z podatku dochodowego mogą uzyskać zwolnienie z obowiązku rozliczania zaliczek na podatek pod warunkiem złożenia pisemnego oświadczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, w którym potwierdzą, że:

* posiadają status podatników zwolnionych przedmiotowo z podatku (na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) oraz

* nie osiągają dochodów określonych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a także

* uzyskane przez nich dochody są przeznaczone i wydatkowane w całości na cele statutowe (bądź cele określone w art. 17 ust. 1) oraz na cele określone w art. 17 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Co wymaga szczególnego podkreślenia, z przedstawionego przez Izbę opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 art. 25 ww. ustawy i - co do zasady - ciąży na nim obowiązek, w myśl art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, z którego to obowiązku zwolnić może jedynie złożenie stosownego oświadczenia w sposób określony w cytowanym przepisie art. 25 ust. 5 omawianej ustawy.

Jednakże - skoro dochód przez niego osiągany jest wolny od podatku dochodowego i jednocześnie nie ciąży na nim zobowiązanie podatkowe w tym podatku, to - nie ma obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, ani informowania o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Nadmienić przy tym należy, że Wnioskodawca błędnie ustala dochód, który ma podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, bowiem składki członkowskie, które podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy uwzględnia się przy obliczeniu dochodu podlegającego opodatkowaniu, po uprzednim obliczeniu dochodu, tj. pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania przychodów (z uwzględnieniem wykładni dokonanej w interpretacji indywidualnej), a nie jak Izba wskazuje "uprzednim wyłączeniu z sumy przychodów". Niniejsze pozostaje jednakże bez wpływu na rozstrzygnięcie w przedmiocie możliwości niewpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w sytuacji, gdy cały dochód Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

Dodatkowo podkreślić należy, że niniejszej interpretacji nie należy rozumieć jako przesądzającej o kwalifikacji wymienionych we wniosku przychodów do przychodów podatkowych oraz wydatków jako spełniających dyspozycję art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl