ITPB3/423-488/08/AW - Kwalifikacja podatkowa kosztów związanych z budową drogi osiedlowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-488/08/AW Kwalifikacja podatkowa kosztów związanych z budową drogi osiedlowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2008 r. (data wpływu 8 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej kosztów związanych z budową drogi osiedlowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej kosztów związanych z budową drogi osiedlowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą prawną, która prowadzi działalność w zakresie budowy całych osiedli domków jednorodzinnych. W ramach tej budowy Jednostka buduje także drogi dojazdowe wewnątrzosiedlowe umożliwiające dojazd do poszczególnych domów. Własność działki wraz z udziałem w drodze osiedlowej przenoszona jest aktem notarialnym w momencie rozpoczęcia budowy domu lub po jej zakończeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W którym momencie należy zaliczyć w koszty uzyskania przychodów budowę drogi osiedlowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, droga dojazdowa jest integralną częścią budowy domu i dlatego koszt budowy drogi winien być wliczony w koszty w momencie jego poniesienia. Obecnie Spółka wydatki ponoszone na budowę drogi osiedlowej kumuluje na jednym koncie księgowym i odnosi proporcjonalnie do ilości budowanych domów przy tej drodze w momencie zakończenia budowy poszczególnych domów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zatem, aby uznać wydatek za koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki:

1.

poniesiony wydatek musi mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na powstanie przychodu, lub

2.

poniesiony wydatek ma na celu zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,

3.

wydatek nie może znajdować się w katalogu kosztów określonych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności Jednostki jest budowa całych osiedli. W ich skład wchodzą domki jednorodzinne oraz drogi wewnętrzne umożliwiające dojazd do poszczególnych domów. Udziały w tych drogach zostaną odsprzedane, jako towar handlowy wraz z działkami i posadowionymi na nich domami. Nie będą więc stanowiły środków trwałych w działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę. Wobec powyższego, wydatków ponoszonych przez Spółkę na budowę dróg wewnątrz osiedla nie można uznać za wydatki ponoszone na wytworzenie własnego środka trwałego, jak i inwestycji w obcym środku trwałym.

Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów - jak wskazano na wstępie niniejszej interpretacji - ustawodawca uzależnił od istnienia związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy wydatkiem a przychodem, tzn. poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, bądź funkcjonowanie źródła przychodów. Zapewnienie drogi pełniącej funkcję drogi dojazdowej do domów wybudowanych przez Wnioskodawcę i stanowiących towar handlowy jest przedmiotem działalności Spółki. Wydatki ponoszone przez Jednostkę, związane z wybudowaniem drogi dojazdowej do sprzedawanej posesji, są niezbędne do zapewniania dojazdu przyszłym właścicielom domów (klientom Spółki) do zakupionych domów. Brak drogi dojazdowej do wybudowanych domów niewątpliwie utrudniłby ich sprzedaż i mógłby wpłynąć na zmniejszenie zainteresowania ich kupnem. Koszt zakupu działki oraz koszt budowy drogi na tejże działce, związany jest więc bezpośrednio z prowadzoną przez Wnioskodawcę inwestycją. Wydatki te można przypisać do konkretnego przychodu, a tym samym dokonać identyfikacji i konkretyzacji przychodu uzyskanego w następstwie poniesienia tego rodzaju wydatku. Zatem, wydatki z tego tytułu stanowić będą koszt uzyskania przychodu rozumianego jako wpływy z działalności związanej ze wznoszeniem budynków (tekst jedn. przychodu ze sprzedaży domów jednorodzinnych) i jako takie powinny być uwzględnione w kosztach.

W zakresie ustalenia momentu zaliczenia danych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, zastosowanie znajdzie przepis art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne - z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c - w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Zasady ujmowania wydatków bezpośrednich dla celów podatku dochodowego od osób prawnych normuje art. 15 ust. 4-4c omawianej ustawy. Tak więc, na mocy ustępów 4-4c omawianego artykułu, koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami:

*

poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody (art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych),

*

odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

1.

sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo

2.

złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

-

są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody (art. 15 ust. 4b tej ustawy),

*

odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie (art. 15 ust. 4c ustawy).

Odnosząc niniejsze przepisy do przedstawionego stanu faktycznego należy poddać analizie kwestię rozpoznania przychodu uzyskiwanego przez Spółkę ze sprzedaży domów jednorodzinnych oraz udziałów w drodze osiedlowej wraz z działkami, na których są posadowione.

Przez umowę sprzedaży - stosownie do art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) - sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Obowiązkiem sprzedającego jest więc przeniesienie na kupującego własności rzeczy i wydanie mu tej rzeczy. Kupujący natomiast zobowiązuje się odebrać rzecz i zapłacić sprzedającemu cenę. Szczegółowe przepisy Kodeksu cywilnego (art. 155-158) określają moment, w którym następuje skuteczne - w świetle prawa cywilnego - przeniesienie własności.

Za moment zbycia uznaje się dzień przeniesienia własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową, co następuje z chwilą zawarcia aktu notarialnego. Nie ulega zatem wątpliwości, że umowa sprzedaży przenosi własność na nabywcę, a transakcję uznaje się za zrealizowaną z datą podpisania umowy notarialnej, na mocy której dochodzi do przeniesienia prawa własności. Zatem, za datę powstania przychodu należnego z tytułu budowy i sprzedaży budynków jednorodzinnych oraz udziału w osiedlowych drogach wewnętrznych, należy uznać datę przeniesienia własności wynikającą z aktu notarialnego.

Wobec powyższego koszty uzyskania przychodów związane ze sprzedażą udziału w wewnętrznej drodze osiedlowej oraz działki należy rozliczyć w dacie uzyskania przychodu należnego, czyli w dacie przeniesienia własności wynikającej z aktu notarialnego, na podstawie którego dokonano sprzedaży.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10 - 562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl