ITPB3/423-485b/09AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-485b/09AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2009 r. (data wpływu 26 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z wniesieniem udziałów Spółki do funduszu inwestycyjnego i jej przekształceniem w spółkę osobową, a odnoszących się do zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2009 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z wniesieniem udziałów Spółki do funduszu inwestycyjnego i jej przekształceniem w spółkę osobową, a odnoszących się do zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka należy do międzynarodowej grupy A. W związku z planowaną restrukturyzacją grupy A. w Polsce rozważane jest przeprowadzenie następujących transakcji:

1.

Jedyny udziałowiec Spółki, I. B.V., spółka prawa holenderskiego, wniesie do polskiego funduszu inwestycyjnego zamkniętego (dalej: Fundusz) działającego na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych 100% posiadanych udziałów w Spółce tytułem objęcia certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez Fundusz. W wyniku tej transakcji Fundusz stanie się jedynym udziałowcem Spółki.

2.

Po wniesieniu udziałów w Spółce do Funduszu dojdzie do przekształcenia Spółki w spółkę osobową (spółkę komandytowo-akcyjną, dalej: spółka osobowa).

3.

Przekształcenie Spółki w spółkę osobową może zostać przeprowadzone bezpośrednio w trakcie roku kalendarzowego, w którym dojdzie do wniesienia udziałów w Spółce do Funduszu, bądź też alternatywnie w kolejnym roku kalendarzowym (następnych latach kalendarzowych). Rok obrotowy (podatkowy) Spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE). Podstawę działalności Spółki na terenie SSE stanowi zezwolenie z dnia 28 października 1998 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE wydane przez Specjalną Strefę Ekonomiczną S.A. działającą w imieniu Ministra Gospodarki. Zezwolenie wydane zostało na podstawie art. 16 ust. 1, 5, 8 i 9 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Wskazane zezwolenie zostało zmienione na podstawie decyzji z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie zmiany zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: Decyzja z 2003 r.) wydanej przez Ministra gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.

Zgodnie z pierwotnym brzmieniem zezwolenia Spółka uprawniona była do prowadzenia na terenie SSE działalności gospodarczej, tj. działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wytwarzania wyrobów mineralnych na bazie bentonitów, w tym bentonitowych wyrobów hydroizolacyjnych.

W zezwoleniu zawarto również warunki, do których przestrzegania zobowiązana jest Spółka. Warunki te dotyczyły poniesienia określonego zezwoleniem poziomu wydatków inwestycyjnych, osiągnięcia określonego zezwoleniem stanu zatrudnienia, rozpoczęcia działalności gospodarczej w terminie do dnia 31 grudnia 1999 r. oraz przestrzegania na terenie SSE Regulaminu Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zezwolenie udzielone zostało do dnia 23 września 2017 r.

Jak wskazano powyżej, zezwolenie zostało zmienione na podstawie Decyzji z 2003 r. wydanej przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Decyzja z 2003 r. została wydana w wyniku złożonego przez Spółkę wniosku o rozszerzenie przedmiotu działalności określonej w zezwoleniu. Na podstawie Decyzji z 2003 r. dokonano zmian w zezwoleniu rozszerzając przedmiot działalności objętej zezwoleniem. Dodatkowo, Decyzja z 2003 r. dokonała zmian w zezwoleniu w zakresie warunku poniesienia przez Spółkę określonego poziomu wydatków inwestycyjnych oraz osiągnięcia przez Spółkę stanu zatrudnienia, podwyższając ww. warunki. Decyzja z 2003 r. wprowadził również zmianę aktualizacyjną do treści zezwolenia, wynikającą z wejścia w życie przepisów regulujących funkcjonowanie Krajowego Rejestru Sądowego.

Warunki wynikające z przepisów regulujących działanie specjalnych stref ekonomicznych, jak i wskazane w zezwoleniu oraz wynikające z Decyzji z 2003 r., które uzależniały możliwość skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zostały przez Spółkę spełnione. W szczególności wskazać należy, iż Spółka w terminach określonych w zezwoleniu i Decyzji z 2003 r. rozpoczęła działalność w SSE, poniosła określone w zezwoleniu i Decyzji z 2003 r. poziomy wydatków inwestycyjnych, spełniła warunek osiągnięcia określonego stanu zatrudnienia (zarówno w wymiarze wskazanym w zezwoleniu, jak i w Decyzji z 2003 r.). Spółka przestrzega również Regulaminu obowiązującego na terenie SSE.

Zgodnie z opinią Naczelnika Urzędu Skarbowego w postanowieniu w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 30 czerwca 2005 r., wydanego na wniosek Spółki, na dzień 1 maja 2004 r., tj. na dzień uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkowstwa w Unii Europejskiej, Spółka pozostawała średnim przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika Nr 1 do rozporządzenia Nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (dalej: rozporządzenie z dnia 12 stycznia 2001 r.).

Spółka nie skorzystała z prawa określonego w art. 6 ust. 1 ustawy zmieniającej z 2003 r. i nie wystąpiła z wnioskiem do Ministra właściwego do spraw gospodarki o zmianę polegającą na zastosowaniu do Spółki przepisów dotyczących zwolnień podatkowych określonych w art. 5 ustawy zmieniającej z 2003 r. w miejsce art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2000 r.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1.

Jakie regulacje dotyczące specjalnych stref ekonomicznych będą miały zastosowanie do powyższych planowanych transakcji Spółki.

2.

Czy, i od którego dnia, Spółka utraci prawo do zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE w związku z powyższymi planowanymi transakcjami.

3.

Czy powyższe planowane transakcje spowodują, że Spółka będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego objętego zwolnieniem w przeszłości.

4.

Czy planowane transakcje - oprócz utraty prawa do zwolnienia opisanego w pytaniu 2 - będą miały jakiekolwiek inne negatywne konsekwencje związane z korzystaniem przez Spółkę ze zwolnienia podatkowego z tytułu działalności prowadzonej na terenie SSE.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie trzecie i czwarte. Zagadnienie zawarte w pytaniu pierwszym i drugim będzie przedmiotem odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy - w części dotyczącej pytania trzeciego i czwartego - Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego objętego zwolnieniem w przeszłości.

Przesłanki zobowiązania do zapłaty podatku objętego zwolnieniem w przeszłości przewidziane zostały w:

1.

§ 13 ust. 1 rozporządzenia SSE w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., który dotyczy równoczesnej utraty prawa do zwolnienia,

2.

następujących przepisach dotyczących przesłanek i skutków cofnięcia zezwolenia:

* art. 19 ust. 2 i 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r.,

* art. 5 ust. 3 ustawy zmieniającej z 2003 r., oraz

* art. 17 ust. 5 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia SSE w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., podmiot traci prawo do zwolnień od podatku dochodowego, jeżeli w roku podatkowym, w którym z niego skorzystał, lub przed upływem trzech lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym zakończył korzystanie ze zwolnień:

1.

wystąpią u niego za poszczególne lata zaległości we wpłatach stanowiących dochody budżetu państwa i składek na ubezpieczenie społeczne, przekraczające odrębnie z każdego tytułu 3,0% kwoty wpłat należnych za te lata; w odniesieniu do podatku od towarów i usług zaległości we wpłacie nie mogą przekroczyć 3,0% podatku należnego, lub

2.

przeniesie w jakiejkolwiek formie własność składników majątkowych, z którymi były związane zwolnienia od podatku; nie dotyczy to przeniesienia własności w wyniku przekształcenia, łączenia lub podziału podmiotów, a także przeniesienia własności tych składników majątkowych, w stosunku do których nastąpiło zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 stycznia 1997 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, lub

3.

ustaną okoliczności upoważniające do zaliczania składników majątku podmiotu przyjętych do odpłatnego korzystania na podstawie umów najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze do składników jego majątku w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, lub

4.

maszyny lub urządzenia przyjęte do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy zostaną przekazane do prowadzenia działalności gospodarczej poza terenem strefy, lub

5.

otrzyma zwrot wydatków inwestycyjnych w jakiejkolwiek formie, lub

6.

zostanie postawiony w stan likwidacji lub zostanie ogłoszona jego upadłość.

Zgodnie z § 13 ust. 2, w razie wystąpienia powyższych okoliczności podmiot jest zobowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu zwolnionego od podatku, a w razie poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę w miesiącu następującym po miesiącu, w którym utracił prawo do zwolnień.

Ponieważ wskazane regulacje nie odnoszą się do kwestii zbycia udziałów Spółki podlegającej zwolnieniu, wniesienie udziałów Spółki do Funduszu (stanowiące takie właśnie zbycie udziałów) nie spowoduje utraty prawa do zwolnienia z podatku dochodowego. W konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu zwolnionego od podatku.

Mając na uwadze, że:

* przekształcenie (zmiana formy prawnej) podmiotu nie zostało wymienione jako przesłanka utraty prawa do zwolnienia w żadnym z punktów § 13 ust. 1 rozporządzenia SSE, oraz

* pkt 2 ww. przepisu wyraźnie stwierdza, że przekształcenie podmiotu nie stanowi przeniesienia własności składników majątkowych w rozumieniu tego przepisu, które powodowałoby utratę prawa do zwolnienia podatkowego,

przekształcenie Spółki w spółkę osobową nie spowoduje utraty prawa do zwolnienia z podatku dochodowego.

W konsekwencji, powyższe planowane transakcje nie spowodują, że Spółka będzie zobowiązana do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu zwolnionego od podatku i do zapłaty podatku dochodowego objętego zwolnieniem w przeszłości.

Przesłanki i skutki cofnięcia zezwolenia zostały określone w:

* art. 19 ust. 2 i 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r.,

* art. 5 ust. 3 ustawy zmieniającej z 2003 r., oraz

* art. 17 ust. 5 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., zezwolenie może być cofnięte albo jego zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

1.

zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej na obszarze strefy lub

2.

naruszył przepisy prawa dewizowego, przepisy prawa celnego albo przepisy dotyczące zobowiązań podatkowych, lub

3.

utracił, na skutek cofnięcia albo zmiany, koncesję lub inne zezwolenie wymagane z mocy odrębnych przepisów do podjęcia działalności gospodarczej, która jest prowadzona na terenie strefy, lub

4.

rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub

5.

nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli Ministra Przemysłu i Handlu w terminie wyznaczonym w wezwaniu Ministra Przemysłu i Handlu do ich usunięcia.

W wyniku wniesienia udziałów Spółki do Funduszu, ani w wyniku przekształcenia Spółki w spółkę osobową nie spełni się żadna z wyżej wymienionych przesłanek cofnięcia zezwolenia albo ograniczenia zakresu lub przedmiotu działalności określonego w zezwoleniu. W konsekwencji, powyższy przepis art. 19 ust. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r. nie będzie miał zastosowania w analizowanej sytuacji.

W rezultacie nie będzie podstaw do zastosowania przepisów określających skutki cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na gruncie podatku dochodowego, tj.:

* art. 19 ust. 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r. i art. 5 ust. 3 ustawy zmieniającej z 2003 r., zgodnie z którymi w przypadku cofnięcia zezwolenia przedsiębiorca traci prawo do zwolnienia i jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych objętego zwolnieniem (za okres od powstania okoliczności będącej podstawą cofnięcia zezwolenia),

* art. 17 ust. 5 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mówiących, że w razie cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej podatnik traci prawo do zwolnienia, jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego (zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu, w odniesieniu do którego utracił prawo do zwolnienia).

Mając na uwadze, że w związku z wniesieniem udziałów Spółki do Funduszu i przekształceniem Spółki w spółkę osobową nie znajdą zastosowania odpowiednie przepisy określające przesłanki cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, tj. art. 19 ust. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych za okres korzystania ze zwolnienia podatkowego.

Konkludując, w związku z wniesieniem przez I. B.V. udziałów w Spółce do Funduszu tytułem objęcia certyfikatów inwestycyjnych oraz przekształceniem Spółki w spółkę osobową, Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego objętego zwolnieniem w przeszłości.

W odniesieniu do kwestii poruszonej w pytaniu czwartym Spółka stoi na stanowisku, iż poza utratą prawa do zwolnienia podatkowego opisanego w pytaniu 2 nie wystąpią żadne inne negatywne skutki związane z korzystaniem przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE.

Oprócz przepisów analizowanych w pytaniach 1-3 powyżej Spółka nie znajduje w przepisach mających zastosowanie w analizowanej sytuacji żadnych innych regulacji, na podstawie których planowane transakcje mogłyby mieć jakiekolwiek inne negatywne konsekwencje związane z korzystaniem przez Spółkę ze zwolnienia podatkowego z tytułu działalności prowadzonej na terenie SSE - oczywiście oprócz utraty prawa do zwolnienia opisanego w pytaniu 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl