ITPB3/423-47a/10/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-47a/10/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2010 r. (data wpływu 2 lutego 2010 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego - uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2010 r. (data wpływu 19 kwietnia 2010 r.) - dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego - uzupełniony pismem z dnia 15 kwietnia 2010 r. (data wpływu 19 kwietnia 2010 r.) - dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. wraz z czterema osobami fizycznymi będącymi jedynym wspólnikami Spółki chce zawiązać spółkę komandytową. Wspólnikami spółki komandytowej (komandytariuszami) będą osoby fizyczne (wszyscy wspólnicy Spółki) natomiast komplemetariuszem będzie Spółka. Tytułem wkładu Spółka wniesie aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. nieruchomość zabudowaną budynkiem hotelowym wraz z pełnym wyposażeniem o wartości ok. 8 mln zł. Nieruchomość zabudowana budynkiem hotelowym stanowi wraz z pełnym wyposażeniem organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych. Wyodrębnione składniki majątku są przeznaczone do realizacji konkretnego zadania gospodarczego jakim jest działalność w zakresie szeroko rozumianych usług hotelarsko-gastronomicznych posiada ono aktywa trwałe obrotowe, a także czynnik ludzki w postaci kadry pracowniczej. Jest również prowadzona rachunkowość zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodzą budynek, maszyny, urządzenia, środki transportowe, wartości materialne i prawa, zapasy, środki pieniężne niezbędne do samodzielnego funkcjonowania zakładu, należności i zobowiązania związane z produkcją, a także plany finansowe. Osoby fizyczne tytułem wkładu wniosą środki pieniężne w wysokości po 10000 zł, Spółka jako komplementariusz uczestniczyłaby w zyskach w 5% natomiast osoby fizyczne jako komandytariusze odpowiednio w pozostałym zakresie.

W związku z powyższym, zadano następujące pytania.

1.

Czy wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki do spółki komandytowej powoduje obowiązek odprowadzania należnego podatku od towarów i usług przez Spółkę, bądź korekty podatku naliczanego.

2.

Czy wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki do spółki komandytowej powoduje obowiązek naliczania podatku dochodowego od osób prawnych od tej czynności.

3.

Czy w związku z wniesieniem przez Spółkę zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej o wartości 8 mln zł i uczestnictwo w zyskach tej spółki w 5% powoduje skutki podatkowe dla Spółki bądź wspólników Spółki będących osobami fizycznymi. Chodzi tu głównie o skutki w postaci powstania obowiązku podatkowego ewentualnie momentu powstania owego obowiązku podatkowego, trybu ustalania przychodu, kwestii dwukrotnego opodatkowania.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku z dnia 15 kwietnia 2010 r. (data wpływu 19 kwietnia 2010 r.) Spółka wskazała m.in., iż w pytaniu trzecim, intencją Spółki jest uzyskanie odpowiedzi w zakresie konsekwencji podatkowych również w zakresie wniesienia przez Spółkę zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej. Natomiast wyrażenie "jakiekolwiek skutki podatkowe" należy odnieść do czynności wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie drugie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, oraz pytanie trzecie w części dotyczącej wystąpienia skutków podatkowych po stronie Spółki w związku z wniesieniem aportu do spółki komandytowej, natomiast w pozostałym zakresie sprawa zostanie rozpoznana odrębnymi pismami.

We własnym stanowisku w sprawie, w odniesieniu do pytania drugiego i części pytania trzeciego Wnioskodawca wskazał, iż czynność w postaci wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa przez Spółkę do innej spółki handlowej, tj. spółki komandytowej nie podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych, zarówno w odniesieniu do obowiązku podatkowego Spółki, jak i powstałej spółki komandytowej. Czynność w postaci wniesienia przez Spółkę zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej o wartości 8 mln zł, nie powoduje jakichkolwiek skutków podatkowych dla Spółki, poza tymi jakie mogą wynikać z uzyskania dochodu wynikającego z 5% udziału w zyskach spółki komandytowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego dotyczącego konsekwencji podatkowych występujących na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych w związku z wniesieniem aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przepisy ustawy mają zastosowanie do osób prawnych, spółek kapitałowych w organizacji oraz do jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej. Z uwagi na fakt, iż przepisy kodeksu spółek handlowych nie przyznają spółce komandytowej osobowości prawnej, nie może ona zostać uznana za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, w konsekwencji spółka komandytowa jako taka nie będzie ponosiła obciążeń podatkowych.

Nie oznacza to jednak, że dochody przez nią uzyskiwane są wyłączone spod opodatkowania podatkiem dochodowym. Należy bowiem zwrócić uwagę, że na podstawie art. 5 ust. 1 ww. ustawy przychody z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. Art. 5 ust. 2 wskazanej ustawy stanowi, iż zasady te stosuje się do rozliczania kosztów uzyskania przychodów.

Mając na uwadze przytoczone przepisy, należy stwierdzić, iż przychody i koszty powstające w spółce komandytowej przypisywane są odpowiednio do jej wspólników, którzy, w zależności od ich formy prawnej, podlegają z tego tytułu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z tym, w przypadku wspólników będących osobami prawnymi skutki podatkowe zdarzeń dokonywanych przez spółkę komandytową, w szczególności także transakcje pomiędzy tą spółką a wspólnikami, należy oceniać na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stwierdzić należy więc, iż wniesienie przez Wnioskodawcę (osobę prawną) do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie spowoduje powstania przychodu u Spółki, gdyż pomimo, iż w wyniku wniesienia wkładu niepieniężnego nastąpi przeniesienie własności przedmiotu tego wkładu na spółkę komandytową, to jednak na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przeniesienie to jest zdarzeniem podatkowo neutralnym.

Z uwagi na treść art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, należy ponadto zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są wyłącznie rozliczenia podatkowe Wnioskodawcy związane z jego udziałem w spółce osobowej jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Rozstrzygnięcie to nie wywołuje natomiast skutków prawnych dla innych niż Wnioskodawca wspólników tej spółki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl