ITPB3/423-457a/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-457a/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala, przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2008 r. (data wpływu 25 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad amortyzacji środków trwałych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad amortyzacji środków trwałych i zwolnienia przedmiotowego. Pismem z dnia 10 września 2008 r. Nr ITPB3/423-457/08/AW wezwano Jednostkę do zajęcia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Niniejsze zostało dokonane w dniu 25 września 2008 r. (data wpływu).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zakład Opieki Zdrowotnej, którego organem tworzącym jest Powiat, w październiku 2006 r. zakupił tomograf komputerowy. Faktura wystawiona na Wnioskodawcę obejmuje: wartość tomografu komputerowego na kwotę 1 955 639 zł oraz wartość adaptacji pomieszczeń w kwocie 756 000 zł, co daje łączna wartość brutto 2 712 039 zł.

Taką wartość przyjęto w dniu 24 października 2006 r. do środków trwałych - wartość urządzenia do grupy VIII, natomiast drugą kwotę - na powiększenie wartości budynku.

Amortyzację rozpoczęto naliczać od miesiąca listopada 2006 r.

Faktura płatna jest w 36 ratach miesięcznych, zgodnie z zawartą umową z dostawcą urządzenia medycznego, tj. do 30 października 2009 r.

W latach 2006 (październik, listopad i grudzień), 2007 i 2008, na postawie zawartych na poszczególne lata porozumień w sprawie finansowania zadań realizowanych przez Powiat, Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej, w ramach Uchwał Rady Powiatu, przyznawane jest dofinansowanie po 700 000 zł rocznie na zakup tomografu komputerowego przeznaczonego na potrzeby Wnioskodawcy.

Środki pieniężne Starostwo przekazuje na rachunek bankowy Jednostki w ratach miesięcznych (po 61 445 zł 53 gr) przed terminem płatności dostawcy. Następnie, Wnioskodawca - w terminie zgodnym z umową sprzedaży - dokonuje przelewu tych samych środków dostawcy (stroną - kupującym - w umowie sprzedaży jest Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej).

Kwota przypadająca do spłaty w 2009 r. (612 039 zł) zostanie przelana z własnych środków ZOZ.

Środki pieniężne otrzymywane co miesiąc z Powiatu ewidencjonowane są w księgach rachunkowych ZOZ, zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) na koncie "Fundusz Założycielski".

Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy udzielanie świadczeń zdrowotnych, co jest określone w statucie ZOZ. Jednostka przeznacza osiągane dochody na cele statutowe, związane z ochroną zdrowia, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto ZOZ może prowadzić m.in. działalność gospodarczą.

Poza świadczeniami usług medycznych Wnioskodawca osiąga także przychód z tytułu:

* dzierżaw pomieszczeń (budynek apteki, kuchni, kotłowni) oraz drobnego sprzętu medycznego, zgodnie z zawartymi umowami dzierżaw,

* korzystania przez dzierżawców z mediów (energii cieplnej, elektrycznej, gazowej, dostawy wody, odprowadzania ścieków, wywozu śmieci) oraz usług telekomunikacyjnych w ramach refakturowania, tj. "odsprzedaży usług" bez doliczania jakiejkolwiek marży.

W 2006 r. Jednostka poniosła stratę z pozostałej działalności niemedycznej. Z działalności medycznej natomiast, uzyskała wynik roczny "na poziomie zero". W bieżącym roku zysk netto wygospodarowany przez ZOZ w 2007 r. przeznaczono w całości na pokrycie straty poniesionej w 2006 r. z działalności niemedycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy amortyzacja urządzenia medycznego - tomografu komputerowego (10% stawka roczna, a budynku 2,5% stawka) stanowi koszt uzyskania przychodów.

2.

Czy dochód osiągnięty z działalności niemedycznej, przeznaczony przez Wnioskodawcę na działalność statutową (związaną z ochroną zdrowia) jest zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych.

3.

Czy wypracowany przez Wnioskodawcę zysk netto może być w całości przeznaczony na pokrycie strat z lat ubiegłych, przy czym straty te nie powstały w 100% z działalności statutowej związanej z ochroną zdrowia. Czy zysk przeznaczony na pokrycie straty z działalności pozostałej zwiększy postawę opodatkowania.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Na pozostałe pytania odpowiedzi zostaną udzielone odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie pytania pierwszego - naliczana amortyzacja tomografu komputerowego, w części sfinansowanej przez Powiat - w myśl przepisów art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wnioskodawca jest osobą prawną i w związku z tym podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Dochodem, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest z zastrzeżeniem art. 10 i art. 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Szpital, jako podmiot, którego podstawową działalnością jest ochrona zdrowia, korzysta - co do zasady - ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej. Zgodnie bowiem ze wskazanym przepisem wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy niezmiernie ważne jest określenie prawidłowych wielkości kosztów uzyskania przychodów z uwzględnieniem postanowień art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podatnik może bowiem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszelkie wydatki, pod warunkiem, że wykazany zostanie ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub zabezpieczenie źródła przychodów oraz nie zostały one ujęte w katalogu kosztów, których nie uważa się za koszty podatkowe.

Jeśli więc podatnik uzyskuje dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, tak jak ma to miejsce w przypadku Szpitala, wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Następnie wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należy analizować pod kątem możliwości zaliczenia ich do wydatków przeznaczonych na działalność statutową. Jeżeli wydatek wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to wówczas dopiero równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Stosownie natomiast do brzmienia art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Oznacza to, że wszelkie dotacje, subwencje, dopłaty otrzymane środki pieniężne stanowiące zwrot podatnikowi poniesionych wydatków na nabycie środków trwałych wchodzą w zakres postanowień powołanego art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy.

Wobec tego, zgodnie z dyspozycją ww. przepisu, odpisy amortyzacyjne przypadające z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która została podatnikowi zwrócona w "jakiejkolwiek formie" nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

W przypadku, gdy część wartości nabytych środków trwałych została zwrócona poprzez dofinansowanie jego zakupu, to przytoczone powyżej przepisy wyłączają z kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od pokrytej dotacją (w chwili jej faktycznego otrzymania) części wartości początkowej nabytego wcześniej środka trwałego.

Poniesione przez podatnika wydatki, nie uznawane w myśl przepisów podatkowych za koszty uzyskania przychodów, wpływają na powstanie różnic pomiędzy dochodem podatkowym a zyskiem bilansowym. Ujęte w księgach rachunkowych wydatki - nie uznane w myśl przepisów o podatku dochodowym za koszty uzyskania przychodów - wpływają na zwiększenie dochodu podatkowego. Jeżeli jednak wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych wiążą się z realizacją celów statutowych (a wiążą się, gdyż w przedmiotowej sprawie środki trwałe od których naliczana jest amortyzacja wykorzystywane są do realizacji celów statutowych Szpitala), to zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 - 8 ustawy podatkowej, wolne od podatku są dochody podatników w części przeznaczonej na cele statutowe lub inne określone w tych przepisach.

Ponadto tutejszy organ zaznacza, iż wydając przedmiotową interpretację indywidualną - z uwagi na zakres wniosku oraz stanowisko Szpitala w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego - nie dokonał analizy w zakresie rocznej stawki amortyzacyjnej środków trwałych wskazanych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl