ITPB3/423-446c/10/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-446c/10/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2010 r. (data wpływu 25 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wynikających ze sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2010 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wynikających ze sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się działalnością handlową w branży spożywczej. Jest jednym z wiodących dystrybutorów branży FMCG na rynku Polski północnej oraz operatorem sieci sklepów franczyzowych, która zrzesza ponad 1 200 placówek detalicznych na terenie całej Polski. Od 2008 r. Spółka jest częścią grupy kapitałowej B.

Aktualnie przeprowadzane są w ramach grupy kapitałowej działania restrukturyzacyjne polegające m.in. na przekształceniach, połączeniach i przejęciach poszczególnych podmiotów, jak również wydzielaniu wyspecjalizowanych linii serwisowych w ramach poszczególnych spółek. Działaniami restrukturyzacyjnymi została objęta także Spółka. Wnioskodawca rozpoczął organizacyjno-administracyjne oraz formalne kroki zmierzające do wyodrębnienia w swojej wewnętrznej strukturze jednostki organizacyjnej skupiającej się na prowadzeniu działalności zarządczo-marketingowej i administracyjnej, w tym prowadzeniu i rozwijaniu działań marketingowych dotyczących Spółki oraz znaków towarowych posiadanych przez Spółkę i wykorzystywanych dla potrzeb działalności gospodarczej (administracja znakami towarowymi to m.in. zapewnienie odpowiednich procedur ochronnych dla znaków towarowych, zawieranie umów licencyjnych, kreowanie wartości znaków, itp.). Jednostka ta ma prowadzić także m.in. serwis informatyczny oraz działalność doradczą.

Konsekwentnie, w strukturze organizacyjnej Spółki został formalnie wyodrębniony oddział odpowiedzialny za działalność marketingową i zarządczą w odniesieniu do znaków towarowych, jak również zajmujący się m.in. serwisem informatycznym, działalnością doradczą w zakresie finansów i księgowości, polityki personalnej, analiz rynku i rozwoju sieci detalicznej, polityki jakości (ISO i HACCP). W tym celu zarząd Spółki w dniu 20 lipca 2010 r. podjął uchwalę w sprawie utworzenia w G. oddziału Spółki. Zgodnie z decyzją Spółki do oddziału przeniesione zostaną następujące komórki organizacyjne: Dział Personalny, Dział Informatyczny, Dział Analiz, Dział Finansowo-Księgowy, Dział Prawny, Pełnomocnik Zarządu ds. ISO i HACCP, Dział Marketingu, Dział Rozwoju Sieci Detalicznej. Do oddziału zostały przypisane m.in. następujące składniki majątku:

* środki trwałe, w tym m.in. komputery i inne środki trwałe, jak i pozostałe wyposażenie biurowe,

* prawa dotyczące wartości niematerialnych i prawnych (np. licencje do programów komputerowych),

* wytworzone we własnym zakresie znaki towarowe, nieujęte w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,

* należności, w tym bieżące należności z tytułu czynszu, opłat za usługi,

* prawa z umów dotyczących działalności oddziału,

* prawa i obowiązki z umów o pracę, zobowiązania (m.in. zobowiązania wobec pracowników) funkcjonalnie związane z oddziałem,

* środki pieniężne.

Zgodnie z zasadą ustaloną w art. 231 Kodeksu pracy pracownicy odpowiednich komórek organizacyjnych zostaną na dotychczasowych warunkach pracownikami oddziału. Pracownicy Spółki zostali zawiadomieni pismem z dnia 12 sierpnia 2010 r. w trybie art. 231 Kodeksu pracy o planowanym przejściu części zakładu pracy na innego pracodawcę, tj. na oddział, który jako nowy pracodawca stanie się stroną istniejących stosunków pracy i zastąpi dotychczasowego pracodawcę. Za zobowiązania wynikające ze stosunków pracy, powstałe przed przejściem części zakładu pracy na oddział, Spółka i oddział odpowiadają solidarnie. Wskutek przejścia zakładu pracy na oddział zostanie dokonany podział środków pieniężnych funduszu świadczeń socjalnych.

Oddział prowadzić będzie działalność marketingową oraz zarządza znakami towarowymi - będzie odpowiedzialny m.in. za działania marketingowe promujące wytworzone i nabyte znaki towarowe, zawieranie umów licencyjnych z innymi podmiotami na wykorzystanie znaków towarowych, tworzenie nowych znaków towarowych, ewentualnie modyfikowanie już istniejących znaków, prowadzenie badań rynkowych dotyczących m.in. rozpoznawalności znaków towarowych, działania zmierzające do objęcia znaków ochroną prawną. W tym celu do oddziału zostali "alokowani" pracownicy, których praca w całości będzie wykonywana w ramach działalności oddziału. Oddział będzie również świadczyć m.in. usługi wsparcia informatycznego, doradztwo w zakresie finansów i księgowości, polityki personalnej, analiz rynku i rozwoju sieci detalicznej, polityki jakości (ISO i HACCP) dla innych podmiotów, także działających w ramach grupy kapitałowej. W przyszłości Spółka może osiągać za pośrednictwem oddziału przychody z opłat licencyjnych płaconych przez podmioty wykorzystujące znaki towarowe (inne spółki z grupy), jak również przychody związane z udostępnianiem znaków towarowych w celu zachęcenia kontrahentów do nabywania towarów i sprzedaży ich pod marką Spółki.

Oddział jest jednostką wyodrębnioną organizacyjnie - w dniu 27 lipca 2010 r. został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym. Oddział będzie zatrudniał własnych pracowników, posiada również osobę zarządzającą (na stanowisku dyrektora oddziału) powołaną uchwałą zarządu Spółki. Oddział posiada swoje biuro, a także zostanie utworzony dla niego oddzielny rachunek bankowy. Działalność prowadzi w oparciu o wyodrębnione, przypisane mu składniki majątkowe (np. pomieszczenia, wyposażenie biurowe, sprzęt komputerowy), posiada regulamin działalności, określający główne zasady i mechanizmy jego funkcjonowania. Oddział został także wyodrębniony finansowo, tj. prowadzić będzie swoje księgi rachunkowe, a także będzie sporządzał osobny od Spółki rachunek zysków i strat oraz bilans. System księgowy wykorzystywany przez Spółkę pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów do oddziału. Do oddziału zostały alokowane należności oraz zobowiązania związane z jego działalnością, np. zobowiązania wobec pracowników alokowanych do oddziału. Oddział został także wyposażony w gotówkę (zgromadzoną na utworzonym wcześniej dla niego rachunku bankowym), która umożliwia regulowanie zobowiązań oddziału.

Poza działem marketingowo-administracyjnym, odrębnie w strukturze Spółki mają także funkcjonować działy dedykowane do organizowania i zarządzania sprzedażą detaliczną (dział handlowy) oraz zakupami hurtowymi towarów z przeznaczeniem do dalszej dystrybucji (centrum zakupowe), które z uwagi na ich finansowe i organizacyjne wyodrębnienie względem oddziału, będą mogły również zostać uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Z uwagi na plany oddziału w zakresie świadczenia usług, należy go uznać za niezależne przedsiębiorstwo (chociaż z prawnego punktu widzenia nadal jest częścią Spółki). Oddział jest odrębnym pracodawcą z punktu widzenia przepisów Kodeksu pracy. Dodatkowo oddział jest odrębnym płatnikiem w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oddziałem zarządza Dyrektor Zarządzający w ramach przysługujących mu uprawnień.

Możliwe, że w przyszłości oddział zostanie zbyty w przyszłości oddziału na rzecz innego podmiotu. Zbycie oddziału może nastąpić w następujący sposób:

* oddział zostanie przeniesiony na rzecz nabywcy w drodze aportu, w zamian za co Spółka obejmie udziały w kapitale nabywcy, albo

* Spółka ulegnie podziałowi przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych - wydzielony ze Spółki majątek w postaci oddziału będzie przejęty przez nabywcę, w zamian za co udziałowcy Spółki obejmą udziały w kapitale nabywcy, albo

* oddział zostanie zbyty na rzecz nabywcy w drodze umowy sprzedaży.

Niezależnie od sposobu ewentualnego wyodrębnienia oddziału do innego podmiotu, jeżeli w dacie zbycia/wniesienia aportem oddział będzie posiadać niewypełnione zobowiązania, wówczas zostaną one przeniesione na rzecz nabywcy w drodze odrębnej czynności prawnej (aczkolwiek zostaną uwzględnione w cenie nabycia lub w wartości nominalnej wydawanych udziałów/akcji), ze względu na fakt, że przeniesienie zobowiązań w ramach oddziału jest prawnie niemożliwe.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1.

Czy oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym przeniesienie oddziału na rzecz nabywcy aportem nie powoduje konsekwencji w podatku dochodowym od osób prawnych dla Spółki.

2.

Czy oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym podział Spółki przez wydzielenie i przejęcie oddziału przez nabywcę nie powoduje konsekwencji w podatku dochodowym od osób prawnych dla Spółki.

3.

Jakie konsekwencje w podatku dochodowym od osób prawnych powstaną dla Spółki w przypadku sprzedaży oddziału na rzecz nabywcy.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie trzecie. Zagadnienia zawarte w pytaniach pierwszym i drugim będą przedmiotami odrębnych interpretacji indywidualnych.

Zdaniem Wnioskodawcy (w części odnoszącej się do pytania trzeciego), w przypadku sprzedaży oddziału na rzecz nabywcy będą miały zastosowanie ogólne zasady ustalania dochodu ze sprzedaży majątku. Zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, chyba że cena ta odbiega od wartości rynkowej sprzedawanych rzeczy lub praw majątkowych. Przychód ten pomniejsza się o koszty jego uzyskania, którymi w przedmiotowej sprawie będą wydatki poniesione na nabycie składników majątku wchodzących w skład oddziału, przy czym w przypadku środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wydatki te będą pomniejszone o sumę dokonanych już odpisów amortyzacyjnych (art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania będzie stanowił dla Spółki dochód podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób prawnych łącznie z innymi dochodami Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl