ITPB3/423-44/08/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-44/08/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2008 r. (data wpływu 28 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych:

* jest prawidłowe w zakresie uznania opisanego Pionu Transportu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

* jest prawidłowe w zakresie nieuznawania nominalnej wartości udziałów objętych w spółce zależnej w zamian za wkład niepieniężny w postaci Pionu Transportu za przychód podatkowy Spółki.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania opisanego Pionu Transportu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz nieuznawania nominalnej wartości udziałów objętych w spółce zależnej w zamian za wkład niepieniężny w postaci Pionu Transportu za przychód podatkowy Spółki.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

"A." Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą w dwóch obszarach: obrót wyrobami hutniczymi (import, eksport oraz ich sprzedaż na rynku krajowym), oraz świadczenie usług transportowo - spedycyjnych. W zakresie działalności transportowej Wnioskodawca zajmuje się organizowaniem i wykonywaniem usług przewozowych na terenie całej Europy, natomiast w ramach usług spedycyjnych dodatkowo oferuje swoim klientom doradztwo w zakresie doboru środków przewozowych, logistycznego przygotowania ładunku do przewozu, pomocy w sporządzaniu dokumentów handlowych, spedycyjnych, przewozowych i celnych, oraz znajdowania najlepszych jakościowo i kosztowo rozwiązań dla klientów. Flota transportowo - spedycyjna, którą dysponuje posiada licencje niezbędne do prowadzenia powyższej działalności transportowej, tj. licencje z dnia 1 lipca 2006 r. na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy oraz licencję z dnia 2 kwietnia 2004 r. na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy.

Działalność transportowo - spedycyjna rozwija się dynamicznie. Dokonywano w tym zakresie znaczących inwestycji, w tym w szczególności opierających się na dotacjach uzyskanych ze środków Unii Europejskiej. Przykładowo, w ramach programu Phare 2001 SSG - PL 0003.07.05 "Innowacje i technologie dla rozwoju przedsiębiorstw", zrealizowanego w okresie od 7 maja 2003 r. do 30 czerwca 2003 r. przeprowadzono przedsięwzięcie inwestycyjne polegające na wdrożeniu zintegrowanego systemu zarządzania przedsiębiorstwem o charakterze logistycznym. W poprzednich latach Spółka przeprowadziła prace, w wyniku których dostosowała swoją wewnętrzną strukturę organizacyjną i przyjęty model zarządzania prowadzoną działalnością gospodarczą do wymagań określonych w międzynarodowych standardach ISO i uzyskała w dniu 6 grudnia 2007 r. Certyfikat Rejestracji Systemu Zarządzania Jakością - ISO 9001: 2000, który umożliwia Jej posługiwanie się w prowadzonej działalności wypracowanymi w ramach Międzynarodowej Organizacji Standaryzacji (International Organization for Standarisation) standardami zarządzania modelami jakości.

Wnioskodawca prowadzi jednocześnie prace nad przekształceniem swojej formy prawnej w spółkę akcyjną i wprowadzeniem akcji do publicznego obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych. W związku z upublicznieniem Spółki planowane są różnorakie działania, mające na celu zwiększenie przejrzystości struktury organizacyjnej i konsekwentnie wzrost wartości Spółki. Jednym z kluczowych elementów restrukturyzacji i porządkowania struktury organizacyjnej (modelu zarządzania) tego podmiotu, przeprowadzonej w 2007 r. było wyraźne wydzielenie poszczególnych rodzajów działalności, tak aby było możliwe bieżące monitorowanie ponoszonych nakładów oraz ich rentowności w ramach jednej spółki.

Biorąc pod uwagę powyższe, Zarząd "A." Sp. z o.o. uznał za priorytet wyraźne i sformalizowane wyodrębnienie działalności transportowo - spedycyjnej w ramach Spółki. Wnioskodawca podkreśla, iż faktyczne wyodrębnienie tej działalności miało miejsce już wcześniej. Funkcjonowała ona w ramach odrębnego działu transportu, posiadającego strukturę hierarchiczną i samodzielnie prowadzącego działalność transportowo - spedycyjną w oparciu o zasoby Spółki. Dział transportu posiadał odpowiednie zasoby ludzkie oraz składniki materialne i niematerialne umożliwiające mu samodzielnie funkcjonowanie.

Realizując wskazane priorytety, Zarząd Spółki podjął w dniu 28 grudnia 2007 r. uchwały ("uchwała o ustanowieniu PT" i "uchwała o wyodrębnieniu finansowym PT"), których poświadczone kopie zostały załączone do złożonego wniosku. Na ich podstawie dokonano z dniem 1 stycznia 2008 r. formalnego wydzielenia w ramach Spółki Pionu Transportu ("PT"). Stanowi on wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostkę organizacyjną, przeznaczoną do realizacji wszystkich działań związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie usług transportowo - spedycyjnych.

W uchwale o ustanowieniu PT określono zakres jego zadań, tj. przede wszystkim:

a.

organizację i zarządzanie działalnością transportowo - spedycyjną Spółki,

b.

przyjmowanie i rejestrację zleceń (zamówień) klientów na wykonanie przez Spółkę usługi transportowej,

c.

dokonywanie wyboru właściwego przewoźnika z grupy kwalifikowanych dostawców oraz potwierdzanie przyjęcia oferty przewoźnikowi,

d.

opracowywanie dokumentów dotyczących realizacji zamówionej usługi transportowo - spedycyjnej,

e.

monitorowanie wykonywania przez Spółkę usługi transportowo - spedycyjnej w programie informatycznym "A." spedycja.

Na mocy uchwały o ustanowieniu Pionu Transportu, personel Spółki, który świadczył na Jej rzecz usługi w ramach istniejącego poprzednio działu transportu został przypisany do PT. Uchwała określiła także organizację wewnętrzną tego Pionu - jego pracami kieruje i zarządza dyrektor PT, wyznaczany na podstawie decyzji Zarządu. Dyrektor ten pełni funkcję bezpośredniego przełożonego personelu PT i odpowiada za prawidłową realizację usług transportowo - spedycyjnych świadczonych przez Spółkę. Bezpośredni nadzór nad działalnością Pionu sprawuje Zarząd "A.", który może na wniosek Dyrektora PT, wyznaczać podległych mu Kierowników PT, odpowiedzialnych za bieżącą realizację określonego obszaru działalności transportowo - spedycyjnej lub konkretnych zadań.

Zgodnie z omawiana uchwałą, do PT zostały przypisane wszelkie składniki materialne i niematerialne (w tym zobowiązania) związane z prowadzeniem działalności transportowo - spedycyjnej, w tym wszelkie umowy zawarte przez "A." Sp. z o.o. dotyczące tej działalności, włączając umowy podpisane z personelem. W rezultacie, Pion Transportu stał się jednostką organizacyjną odpowiedzialną, w ramach Spółki, za realizację tych zobowiązań (oraz zawieranie i realizację w przyszłości nowych umów związanych z działalnością transportowo - spedycyjną). Szczegółowa lista składników majątkowych, zobowiązań oraz umów przypisanych tej jednostki znajduje się odpowiednio w Załączniku Nr 2 i Załączniku Nr 3 do uchwały o ustanowieniu PT.

Postanowieniami uchwały o wyodrębnieniu finansowym Pionu Transportu, jego gospodarka finansowa została zorganizowana (poprzez wprowadzenie odpowiednich zmian do Zarządzenia w Sprawie Polityki Rachunkowości i Zakładowego Planu Kont) na zasadzie pełnego rozrachunku wewnętrznego. Ewidencja księgowa operacji gospodarczych PT jest prowadzona na wyodrębnionych kontach księgowych (na zasadach zbliżonych do samodzielnego oddziału), dzięki wprowadzeniu dodatkowego oznaczenia kont, na których ewidencjonowane są zdarzenia gospodarcze dotyczące PT. Szczegółowe zasady prowadzenia tej ewidencji określa Regulamin Prowadzenia Rozrachunku Wewnętrznego dla PT, który stanowi Załącznik Nr 1 do uchwały o wyodrębnieniu finansowym tego Pionu. W oparciu o powyższe rozwiązanie możliwe jest ustalenie w systemie księgowym Spółki następujących wartości:

a.

przychodów osiąganych przez PT,

b.

kosztów ponoszonych przez PT,

c.

części kosztów ogólnych "A." alokowanych w odpowiedniej proporcji do PT (np. koszty ogólnego zarządu, koszty księgowości prowadzonej dla PT przez dział księgowy Spółki, koszty utrzymania nieruchomości, na której prowadzona jest działalność PT),

d.

składników majątku trwałego wykorzystywanego przez PT na potrzeby prowadzonej działalności transportowo - spedycyjnej,

e.

należności przysługującej PT,

f.

zobowiązań PT wobec podmiotów trzecich.

W tabeli amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych została wprowadzona jednostka PT, co umożliwia ewidencję prowadzonej przez Spółkę amortyzacji i dokonywanych umorzeń składników majątkowych wykorzystywanych przez Pion w związku ze świadczeniem usług transportowo - spedycyjnych. Dodatkowo do PT zostały przypisane dwa rachunki bankowe, które są wykorzystywane na potrzeby przeprowadzanych krajowych i zagranicznych rozliczeń finansowych. W konsekwencji, w oparciu o powyższe zasady prowadzenia pełnego rozrachunku wewnętrznego dla Pionu Transportu możliwe jest przygotowanie dla niego, w oparciu o system księgowy Spółki, odrębnego bilansu oraz rachunku zysków i strat.

W przypadku podjęcia decyzji o przeniesieniu Pionu Transportu do spółki zależnej w formie wkładu niepieniężnego (transakcja ta jest jedną z rozważanych opcji zmierzających do zwiększenia przejrzystości działalności Spółki), spółka otrzymująca wkład niepieniężny będzie miała możliwość pełnego kontynuowania działalności transportowo - spedycyjnej w oparciu o nabyty zespół składników majątkowych bez konieczności przeprowadzenia w ramach PT jakichkolwiek zmian, a w szczególności zwiększenia personelu lub wyposażenia Pionu. W takim przypadku przeniesieniu będą podlegały wszelkie składniki majątkowe i niemajątkowe (np. umowy) przypisane do PT, których przeniesienie jest prawnie możliwe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy opisany powyżej Pion Transportu, składający się ze wskazanych w uchwałach Zarządu Spółki składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy nominalna wartość udziałów objętych przez "A." Sp. z o.o. w spółce zależnej w zamian za wkład niepieniężny (aport) w postaci opisanego Pionu Transportu będzie przychodem Spółki w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Zespół składników materialnych i niematerialnych przypisany do Pionu Transportu oraz istniejące pomiędzy tymi składnikami powiązania o charakterze organizacyjno - gospodarczym spełniają, przewidziane w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przesłanki uznania tej jednostki za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa.

2.

Nominalna wartość udziałów objętych w spółce zależnej w zamian za wkład niepieniężny (aport) w postaci Pionu Transportu nie będzie stanowiła przychodu Spółki w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a samo wniesienie aportu będzie zdarzeniem neutralnym podatkowo na gruncie tej ustawy podatkowej.

Uzasadniając pierwsze z przedstawionych stanowisk, Spółka wskazuje, że definicja pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa występuje jedynie w prawie podatkowym. Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Na gruncie tej ustawy, ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa mamy więc do czynienia, jeśli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

a.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

b.

zespół ten jest (a) organizacyjnie i (b) finansowo wyodrębniony w istniejących przedsiębiorstwie,

c.

składniki są przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych,

d.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zdaniem Spółki, w analizowanym stanie faktycznym nie powinny zachodzić jakiekolwiek wątpliwości, iż w przypadku Pionu Transportu mamy do czynienia ze zorganizowanym zespołem składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych - tj. prowadzenia w ramach "A." Sp. z o.o. działalności transportowo - spedycyjnej.

Ad. a) Wyodrębnienie organizacyjne

Przesłankę tą należy rozumieć jako wyodrębnienie w strukturze danego przedsiębiorstwa, czy to na podstawie statutu, regulaminu lub innego aktu, czy nawet wyodrębnienie czysto faktyczne. Wyodrębnienie zespołu składników majątkowych wykorzystywanych na potrzeby prowadzenia działalności transportowo - spedycyjnej w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy przybrało bardzo wyraźna formę - ma źródło w uchwałach Zarządu "A." (uchwała o ustanowieniu PT oraz Uchwała o wyodrębnieniu finansowym PT). Jest ono dokonane poprzez przypisanie do tego Pionu wszelkich składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) oraz personelu zajmującego się działalnością transportowo - spedycyjną. Posiada on ponadto własną, hierarchiczną strukturę organizacyjną z Dyrektorem PT na czele (oraz Kierownikiem PT) i przypisane do niego zasoby ludzkie (personel) oraz jest nadzorowany bezpośrednio przez Zarząd Spółki. Jednostka ta jest również wyposażona w odpowiednie składniki majątkowe, w oparciu o które realizuje działalność transportowo - spedycyjną. W opinii Spółki, nie ulega zatem wątpliwości, że PT spełnia przesłankę wyodrębnienia organizacyjnego w ramach Jej działalności.

Ad. b) Wyodrębnienie finansowe

Zdaniem "A." Sp. z o.o., przesłankę wyodrębnienia finansowego należy rozumieć jako taki sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa, w ramach którego jest możliwe wyodrębnienie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań w stosunku do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Nie należy natomiast utożsamiać tego pojęcia jako pełnej samodzielności finansowej, czy też funkcjonowania w ramach oddziału samodzielnie sporządzającego bilans. W opinii Wnioskodawcy, sposób ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych związanych z działalnością transportowo - spedycyjną, prowadzoną przez PT spełnia warunki wyodrębnienia finansowego zorganizowanej części przedsiębiorstwa wymaganego przez ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych. Świadczą o tym przede wszystkim następujące okoliczności:

I.

gospodarka finansowa PT jest zorganizowana w oparciu o zasadę pełnego rozrachunku wewnętrznego, w ramach której ewidencja księgowa operacji gospodarczych tej jednostki jest prowadzona na wyodrębnionych kontach księgowych, co pozwala na ustalenie (wyodrębnienie) w systemie księgowym "A.": przychodów osiąganych i kosztów ponoszonych przez ten pion, części kosztów ogólnych "A." alokowanych odpowiednio do PT, składników majątku trwałego wykorzystywanego przez PT na potrzeby prowadzonej działalności transportowo - spedycyjnej, należności (wierzytelności) przysługujących PT i zobowiązań tej jednostki;

II.

poprzez umieszczenie w tabeli amortyzacyjnej Spółki jednostki PT możliwe jest ewidencjonowanie prowadzonej przez ten amortyzacji oraz dokonywanych umorzeń środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych przez PT w związku ze świadczeniem usług transportowo - spedycyjnych; oraz

III.

do PT zostały przypisane odpowiednie rachunki bankowe wykorzystywane przez Pion w celu przeprowadzania krajowych i zagranicznych rozliczeń finansowych dotyczących działalności transportowo - spedycyjnej.

Podkreślono, że również organy podatkowe potwierdzają, że posiadanie statusu oddziału samodzielnie sporządzającego bilans nie jest warunkiem koniecznym uznania danej jednostki za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tytułem przykładu Spółka wskazała postanowienie z dnia 4 maja 2005 r., sygn. DP/P1/423-0022/05/AP, wydane przez Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego, który stwierdził, iż: "przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymagają, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa przybrała postać oddziału samodzielnie sporządzającego bilans. Istotne jest jednak, aby wnoszone aportem należności i zobowiązania były związane organizacyjnie i finansowo z wyodrębnionym majątkiem oraz służyły realizacji określonych zadań gospodarczych jako niezależne przedsiębiorstwo" (por. także postanowienie z dnia 8 grudnia 2005 r., sygn. PUS.I/423/73/05 wydane przez Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego).

Ad. c) Możliwość niezależnego funkcjonowania jako przedsiębiorstwo

Ostatnią z przesłanek wskazanych w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest możliwość funkcjonowania danego zespołu składników majątkowych w formie samodzielnego przedsiębiorstwa realizującego określone zadania gospodarcze. Z analizy orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że to właśnie ostatnia z wymienionych powyżej przesłanek jest decydująca dla uznania, czy w danym stanie faktycznym mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, czy też nie. W wyroku z dnia 26 czerwca 1998 r. sygn. I SA/Gd 1097/96, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że "aby część mienia mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczego. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjecie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa np. zakładu, sklepu czy punktu usługowego". Wnioskodawca podkreśla, że również w innym orzeczeniu Sąd wyraźnie podkreślił, iż "za zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębne przedsiębiorstwo, a w szczególności zakład, sklep i punkt usługowy" (wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2000 r., sygn. I SA/Wr 1/99).

"A." pragnie podkreślić, że również organy podatkowe prezentują analogiczne stanowisko w omawianej kwestii. W piśmie z dnia 24 maja 2005 r. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie wyraził pogląd, że "zorganizowana część mienia przedsiębiorstwa to taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębnie zakład mogący realizować zadania gospodarcze. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość" (postanowienie z dnia 24 maja 2005 r. sygn. I US.VII/423/709/5/05). W postanowieniu z dnia 6 lutego 2006 r., sygn. 1471/DPD1/423-111/05/k.k., Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdził, że analizując czy w konkretnym stanie faktycznym mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa "najbardziej miarodajnym kryterium jest ustalenie, czy nabyto minimum środków, bez których kontynuowanie przez nabywcę działalności realizowanej przed zbyciem nie jest możliwe".

W opinii Spółki, przedstawiony w niniejszym wniosku sposób wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego Pionu Transportu w Jej strukturze oraz wchodzące w skład PT zasoby ludzkie i składniki majątkowe pozwalają na stwierdzenie, iż Pion ten stanowi de facto odrębny zakład (Spółki) prowadzący określony rodzaj działalności gospodarczej (tj. działalności transportowo - spedycyjnej).

Biorąc pod uwagę powyższe oraz okoliczność, iż PT wykonuje swoją działalność w oparciu o "własny" personel oraz zasób składników majątkowych, obejmujący zarówno składniki majątku trwałego (środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne), jak i obrotowego (np. środki pieniężne), należy stwierdzić, że świadczy on usługi transportowo - spedycyjne na rzecz klientów Spółki w pełni samodzielnie. Zatem nie powinny zachodzić wątpliwości, iż Pion ten ma pełną możliwość funkcjonowania w formie samodzielnego przedsiębiorstwa realizującego określone zadania gospodarcze, a tym samym, w omawianym przypadku spełniona została także ostatnia z przesłanek uznania danego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zdaniem Spółki, potwierdzeniem powyższego stanowiska jest także okoliczność, iż w przypadku podjęcia przez Zarząd Spółki decyzji o wniesieniu PT do spółki zależnej, spółka ta będzie miała możliwość pełnego kontynuowania działalności transportowo - spedycyjnej w oparciu o dotychczasowe "zasoby majątkowe i personalne" bez konieczności przeprowadzania żadnych istotnych zmian w tym zakresie. Należy bowiem zauważyć, że w ramach aportu PT do spółki zależnej przeniesione zostaną na ten podmiot wszelkie składniki materialne, jak i niematerialne wykorzystywane przez ten Pion, a więc środki trwałe i wartości niematerialne i prawne oraz wierzytelności i zobowiązania "A." związane z prowadzeniem działalności transportowo - spedycyjnej. Dodatkowo, zachowana zostałaby także ciągłość zasobu kadrowego PT, ponieważ cały jego dotychczasowy personel zostałby przejęty przez spółkę zależną, która dzięki temu nie będzie prowadziła dodatkowej rekrutacji.

"A." pragnie ponadto zauważyć, iż twierdzenia dotyczące kwalifikacji prawnej Pionu Transportu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są zgodnie ze sposobem rozumienia pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jaki jest prezentowany przez organy podatkowe w interpretacjach prawa podatkowego.

W tym zakresie należy wskazać w szczególności na pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu: "z przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego wynika, iż w ramach spółki z o.o. wyodrębniony został zespół składników materialnych i niematerialnych, jako Dział Gospodarki Nieruchomością (DN). (...) Powyższe stanowi o tym, że ta część przedsiębiorstwa wyodrębniona została pod względem organizacyjnym (samodzielny dział w strukturze organizacyjnej Sp. z o.o.). Wyodrębnienie nastąpiło także pod względem finansowym. Opracowany został regulamin prowadzenia rozrachunku wewnętrznego, zgodnie z którym ewidencja księgowa operacji gospodarczych dotyczących DN prowadzona będzie na wyodrębnionych kontach księgowych. W tabeli amortyzacyjnej środków trwałych będących w użytkowaniu DN wprowadzono jednostkę DN w celu wyodrębnienia wartości umorzeń i amortyzacji. (...) Wyodrębnione organizacyjnie i finansowo składniki tworzą nowy zakład, który może stanowić niezależne przedsiębiorstwo. Tym samym, warunki niezbędne do uznania Działu Gospodarki Nieruchomością (DN) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa zostały spełnione." (Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 10 października 2007 r., sygn. ILPB3/423-29/07-2/HS; por. także interpretację tego organu z dnia 26 października 2007 r., sygn. ILPB3/423-36/07-2/HS oraz interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 18 września 2007 r., sygn. IBPB3/423-22/07/BG/KAN-176/07/07).

Analogiczne stwierdzenia zostały wypowiedziane przez organy podatkowe w postanowieniu Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 26 czerwca 2006 r., sygn. 1472/ROP1/423-133-209/06/AJ: "Podatnik ("Spółka") w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi dzierżawy nieruchomości oraz taboru samochodowego innym podmiotom gospodarczym. Zadania związane z dzierżawą nieruchomości oraz taboru Spółki są obecnie realizowane przez wyodrębniony organizacyjnie w ramach Spółki Departament Zarządzania Majątkiem ("Departament"), którego dyrektor podlega bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu Spółki. Działalność tego departamentu nie jest prowadzona w formie zakładu lub oddziału samodzielnie sporządzającego bilans w rozumieniu przepisów o rachunkowości. W zakładowym planie kont Spółki wydzielono jednak osobne konta i centra kosztów służące odrębnej ewidencji przychodów i kosztów związanych z działalnością oraz majątkiem tego departamentu. (...) Aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie tej masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przedstawionym stanie faktycznym należy uznać, że zespół wszystkich składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań i należności, przeznaczonych do prowadzenia części działalności gospodarczej Spółki w ramach Departamentu Zarządzania Majątkiem jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie Podatnika. Świadczy o tym fakt, że Departament prowadzi działalność odrębną od pozostałej działalności Spółki i posiada wydzielone środki niezbędne do jej prowadzenia. Jak wynika z wniosku Spółki, Departament posiada pewną odrębność w strukturze całego przedsiębiorstwa - organizacyjną oraz finansową. Składniki związane z działalnością Departamentu służą realizacji określonych zadań gospodarczych. Zatem omawiany zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębniony organizacyjnie i finansowo mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze, wobec tego spełnia on ww. przesłanki do uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w świetle art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych".

Podobnie, w postanowieniu Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 12 czerwca 2006 r., sygn. 1472/ROP/423-127/179/06/MC wskazano: "Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową. (...) Zorganizowana część przedsiębiorstwa to taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębny zakład realizujący zadania gospodarcze. Nie jest to więc suma poszczególnych składników, za pomocą których w przyszłości będzie można prowadzić (zorganizować) odrębny zakład, lecz zorganizowany zespół tych składników. Punktem odniesienia jest tu rola, jaką składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa - na ile stanowiły w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość".

W świetle cytowanych uwag oraz twierdzeń prezentowanych przez organy podatkowe, Spółka uważa, że uzasadnione jest stanowisko, zgodnie z którym Pion Transportu, składający się z opisanych powyżej składników materialnych i niematerialnych, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzasadniając drugie z przedstawionych stanowisk, Spółka podnosi, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem podlegającym opodatkowaniu na zasadach określonych w tej ustawie jest nominalna wartość udziałów w spółce kapitałowej, które zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Jednocześnie przepis art. 15 ust. 1k pkt 2 tej ustawy stanowi, że w przypadku odpłatnego zbycia udziałów w spółce objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, na dzień zbycia tych udziałów ustala się koszt uzyskania przychodów w wysokości wartości przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wynikającej z ksiąg przedsiębiorstwa, określonej na dzień objęcia tych udziałów, nie wyższej jednak niż ich wartość nominalna z dnia objęcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy te nakazują uznać, iż objęcie udziałów w spółce kapitałowej będzie skutkowało dla podmiotu obejmującego te udziały powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu tylko w przypadku, gdy udziały są obejmowane w zamian za wkład niepieniężny, ale w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Oznacza to, iż w przypadku, gdy przedmiotem wkładu wnoszonego do spółki jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatnik obejmujący udziały nie uzyskuje przychodu w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z ewentualnym przychodem będziemy bowiem mieli do czynienia wyłącznie w przypadku późniejszego zbycia przez podatnika tak objętych udziałów.

Zważywszy, iż Pion Transportu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, iż w przypadku wniesienia go aportem przez "A." Sp. z o.o. do spółki zależnej w celu pokrycia objętych w tej spółce udziałów, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód równy wartości nominalnej udziałów. Sama transakcja będzie w takim przypadku neutralna podatkowo z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl