ITPB3/423-428/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-428/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2008 r. (data wpływu 4 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku obowiązku zakwalifikowania do przychodów podatkowych zwrotu podatku od towarów i usług otrzymanego z właściwego organu podatkowego - jest prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane przez Wnioskodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku obowiązku zakwalifikowania do przychodów podatkowych zwrotu podatku od towarów i usług otrzymanego z właściwego organu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym. W przychodach Zakładu znajdują się między innymi dotacje przedmiotowe. Podstawę otrzymania dotacji stanowi Uchwała Rady Miasta, z której wynika, że dofinansowaniu podlega koszt jednego wozokilometra. Istotą otrzymanej dotacji jest dofinansowanie działalności bieżącej. Otrzymana dotacja, zgodnie z Zarządzeniem Dyrektora, przeznaczana jest w pierwszej kolejności na pokrycie dodatkowego wynagrodzenia rocznego wraz z pochodnymi, a w następnej kolejności na pokrycie wynagrodzeń, składek na ubezpieczenia społeczne oraz składek na fundusz pracy. Dotacja, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest przychodem wolnym od podatku, natomiast na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych dotacją.

Zgodnie z przyjętą wykładnią, przedmiotową dotację Jednostka opodatkowała podatkiem od towarów i usług. W bieżącym roku Spółka zwróciła się do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. W interpretacji ITPP1/443-730/07/MN Dyrektor rozstrzygnął, iż przedmiotowa dotacja nie stanowi obrotu będącego podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług i tym samym uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Następnie, Spółka złożyła korygujące deklaracje VAT-7 za lata 2004-2007 i uzyskała zwrot nadpłaconego podatku od dotacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zwrot podatku od towarów i usług od dotacji przedmiotowej, otrzymany zgodnie z interpretacją indywidualną, stanowi dochód wolny od podatku dochodowego, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota otrzymanego podatku od towarów i usług od dotacji przedmiotowej za lata 2004 - 2007 nie stanowi dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Istnienie i działalność zakładów budżetowych uregulowane zostały w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Zgodnie z art. 24 ust. 1 tej ustawy, zakłady budżetowe są jednostkami organizacyjnymi sektora finansów publicznych, odpłatnie wykonującymi wyodrębnione zadania, a koszty swojej działalności pokrywają przede wszystkim z przychodów własnych. Jednostka ta może - w myśl art. 24 ust. 4 niniejszej ustawy - otrzymywać dotacje przedmiotowe z budżetu. Jednocześnie dotacje przedmiotowe dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz innych podmiotów, o ile tak stanowią odrębne przepisy, kalkulowane według stawek jednostkowych, mogą być udzielane na podstawie art. 174 ust. 1 i 2 ustawy budżetowej.

Jednostki sektora finansów publicznych mogą być tworzone jako państwowe lub samorządowe osoby prawne albo jako państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej (art. 19 ustawy budżetowej). Zatem - w myśl art. 1 ust. 2 - są podmiotami podlegającymi regulacjom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zakład budżetowy nie został wymieniony przez ustawodawcę w art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wśród podmiotów zwolnionych od podatku, wobec tego podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dotację na dofinansowanie bieżącej działalności. Jednostka wskazuje, iż dotacja ta jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, a wydatki z niej sfinansowane nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Zakład naliczył i wpłacił do właściwego organu podatkowego od otrzymanej kwoty dotacji podatek od towarów i usług. Kwota ta została uznana przez organ za nienależną i obecnie - po uprzednim złożeniu deklaracji korygujących VAT-7 - Podatnikowi zwrócono nadpłatę.

Mimo, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu, jednak - co do zasady - każde przysporzenie majątkowe podatnika można uznać za przychód podatkowy. Źródła przychodów zostały określone w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności:

1.

otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,

2.

wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Stosownie natomiast do postanowień art. 12 ust. 3 ww. ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Katalog przychodów, których nie zalicza się do przychodów podatkowych, wymieniony został natomiast w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 6 wyżej powołanej ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Zatem, jeżeli Jednostka nie ujęła w koszty uzyskania przychodów (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) zapłaconego uprzednio (zgodnie z deklaracjami VAT-7) podatku od towarów i usług należnego, nie ma obowiązku zwróconego przez właściwy organ podatkowy nadpłaconego podatku od towarów i usług należnego zaliczyć do przychodów podatkowych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego, zadanego pytania i stanowiska w sprawie oceny prawnej należy podkreślić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest - co do zasady - prawidłowe, bowiem kwoty zwróconego nadpłaconego podatku od towarów i usług nie stanowią przychodu podatkowego Spółki. Kwoty te nie stanowią dla Jednostki dochodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy podatkowej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85 - 035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl