ITPB3/423-42/07/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-42/07/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawionewe wniosku z dnia 18 września 2007 r. (data wpływu 20 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienia od podatku dochodów grupy producentów rolnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2007 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodów grupy producentów rolnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka jest grupą producentów rolnych dla produktów: ozdobne rośliny ogrodnicze, szkółkarstwo roślin sadowniczych, ozdobnych - wpisaną do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach.

W toku swojej działalności Wnioskodawca dokonuje nakładów inwestycyjnych w środki trwałe członków grupy oraz zakupu środków produkcji w postaci nieukorzenionych sadzonek roślin ozdobnych, maszyn i urządzeń niezbędnych do realizacji procesu produkcyjnego u członków grupy producentów, które następnie przekazuje im nieodpłatnie.

W pierwszym roku podatkowym (obrotowym), który zakończył się 31 grudnia 2006 r. Spółka poniosła stratę. Natomiast w 2007 r. Spółka w kolejnych miesiącach wykazuje dochód do opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytania:

1.

Czy zakup środków produkcji - materiału wyjściowego w postaci nieukorzenionych roślin ozdobnych, maszyn i urządzeń niezbędnych do realizacji procesu produkcyjnego u członków grupy producentów oraz poniesienie nakładów inwestycyjnych w środki trwałe służące do produkcji rolnej będące własnością członków grupy producentów, a następnie ich nieodpłatne przekazanie członkom grupy producentów rolnych, daje Spółce prawo do zastosowania zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy użyte w art. 17 ust. 9 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowanie "przekazanych" jest tożsame z nieodpłatnym przekazaniem.

3.

Czy u członków grupy producentów rolnych, którym Spółka nieodpłatnie przekaże środki produkcji powstają jakiekolwiek zobowiązania podatkowe.

4.

Czy Spółka od "przekazanych" członkom grupy producentów rolnych środków produkcji powinna odprowadzać podatek od towarów i usług, a jeśli tak to w jakiej wysokości i od jakiej wartości.

5.

Czy wydatki na zakupione, a następnie przekazane członkom grupy środki produkcji Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze i drugie. Wniosek Spółki w zakresie pytania trzeciego, czwartego i piątego zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, słowo "przekazanie" oznacza nieodpłatne przekazanie środków produkcji. W związku z tym, jeśli Spółka zakupi środki produkcji wymienione w pytaniu pierwszym i nieodpłatnie przekaże je członkom grupy producentów to korzysta ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy.

Ponadto Spółka w kontekście przedmiotowego zwolnienia uważa, że wydatki na zakup środków produkcji, które następnie zostaną przekazane członkom grupy producentów będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

Na tle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Należy wskazać, że ustawodawca w art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 luty 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwolnił od 1 stycznia 2007 r. od podatku dochodowego od osób prawnych dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.

Za wyżej wymienione wydatki uznaje się zgodnie z art. 17 ust. 9 cytowanej ustawy wydatki na: zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych oraz szkolenia członków grupy producentów rolnych.

Jak wynika z brzmienia cyt. przepisów, wolne od podatku dochodowego są dochody grupy producentów rolnych spełniające łącznie następujące warunki:

1.

grupa producentów rolnych powinna być wpisana do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw;

2.

dochody grupy muszą pochodzić ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona;

3.

produkty lub grupy produktów, ze sprzedaży których dochód jest wolny od podatku, muszą zostać wyprodukowane w gospodarstwach członków grupy producentów rolnych;

4.

dochody wydatkowane zostały na:

a.

szkolenie członków grupy producentów rolnych lub

b.

zakup środków produkcji;

w tym przypadku środki produkcji - na które składają się środki obrotowe, czyli np. nawozy mineralne, pestycydy, kwalifikowany materiał siewny, zużywane lub przetwarzane w czasie cyklu produkcji - winny być przekazane członkom grupy producenckiej;

5.

dochody zostały wydatkowane na rzecz członków tej grupy:

a.

w roku podatkowym lub

b.

po roku po nim następującym.

Zauważyć należy, że zgodnie z utrwalonym stanowiskiem prezentowanym zarówno w orzecznictwie sądowoadministracyjnym, jak i piśmiennictwie, wszelkie ulgi i zwolnienia stanowią odstępstwo od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania. Zatem przepisy regulujące ulgi i zwolnienia należy interpretować w sposób ścisły natomiast wykładnia rozszerzająca jest niedopuszczalna.

Interpretacja językowa pojęcia "przekazanie" prowadzi do wnioski, że przekazanie to powierzenie, oddanie do dyspozycji mające charakter nieodpłatny (por. Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl).

Zakładając racjonalność ustawodawcy w zakresie wprowadzonego zwolnienia przedmiotowego dochodów uzyskiwanych przez określone grupy producentów rolnych, przez użyte w omawianym przepisie sformułowanie dopuszcza on sytuację, w której środki produkcji są powierzone, oddane nieodpłatnie a nie odstąpione odpłatnie (np. za środki pieniężne).

Ponadto zauważyć należy, że wprowadzając przedmiotowe zwolnienie ustawodawca wziął pod uwagę zarówno faktyczne (wynikające ze specyfiki produkcji), jak i prawne uwarunkowania związane z prowadzeniem grup producenckich.

W tym zakresie uwzględnił postanowienia ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw. Ustawa ta określa szczegółowo zasady organizowania się producentów rolnych w grupy producentów i ich związki oraz zasady i warunki udzielania ze środków publicznych pomocy finansowej związanej z ich organizowaniem i funkcjonowaniem. Przepis art. 4 ust. 2 o grupach producentów rolnych i ich związkach, odnosząc się do zawartości aktu założycielskiego grupy wskazuje, że mogą być w nim zawarte postanowienia dotyczące w szczególności:

1.

zaopatrzenia członków grupy w środki produkcji,

2.

zasad wspólnego użytkowania sprzętu rolniczego.

Powyższy zapis ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach - różnicujący sposób dysponowania środkami produkcji rolnej (środkami obrotowymi) oraz środkami trwałymi (zakresem wspólnego użytkowania sprzętu rolniczego) uwzględniony został przez ustawodawcę przy tworzeniu ww. przepisów dotyczących zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 49 oraz art. 17 ust. 9 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji ustawodawca przewidział, że zwolnienie dotyczy dochodów wydatkowanych wyłącznie na szkolenie członków grupy producentów rolnych lub zakup środków produkcji - środków obrotowych (kwalifikowanego materiału siewnego, nawozów mineralnych, pestycydów, itp.) zużywanych lub przetwarzanych w czasie cyklu produkcji.

Konstrukcja omawianego zwolnienia przedmiotowego przesądza również, że przekazanie zarówno środków pieniężnych na szkolenie, jak i środków zużywanych czy też przetwarzanych w cyklu produkcyjnym, musi być definitywne i prawnie gwarantować możliwość pełnego rozporządzania daną rzeczą wiązać się z przeniesieniem własności do rzeczy (a więc nie może polegać, np. na oddaniu rzeczy w użytkowanie bądź użyczenie).

W konsekwencji, wyłącznie spełnienie wszystkich wyżej wymienionych warunków, umożliwi Spółce skorzystanie z prawa do zastosowania zwolnienia podatkowego wynikającego z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wykazania osiągniętego w roku podatkowym dochodu - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym - w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (druk CIT-8) jako wolnego od podatku dochodowego od osób prawnych.

Odnosząc się do przedstawionych we wniosku planowanych działań Spółki, zauważyć należy, że Spółka jest grupą producentów rolnych (grupą producentów dla produktu ozdobne rośliny ogrodnicze, szkółkarstwo roślin - sadowniczych, ozdobnych) wpisaną do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw. Dochody grupy pochodzą ze sprzedaży produktów lub grup produktów - ozdobnych roślin ogrodniczych, roślin sadowniczych, ozdobnych, a więc produktów dla których grupa została utworzona. Produkty lub grupy produktów, są wyprodukowane w gospodarstwach członków grupy producentów rolnych.

Jak wskazano we wniosku z dnia 18 września 2007 r., Spółka zakupione środki produkcji w postaci materiału wyjściowego (nieukorzenionych roślin ozdobnych) oraz środki trwałe (nakłady w środki trwałe) zamierza nieodpłatnie przekazać członkom grupy.

W świetle przytocznych przepisów oznacza to, że ze zwolnienia podatkowego korzystać będą wyłącznie dochody grupy pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na materiał wyjściowy (nieukorzenione rośliny ozdobne) na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

Mając na uwadze powyższe, zajęte przez Spółkę stanowisko w kwestii określonego w art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienia od podatku dochodów grupy producentów rolnych jest nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl